| کد خبر: 235966 |

◄ اطلاعات واقعی از نیمه یدک های موجود در کشور موجود نیست

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای در مورد موضوع کنترل اطلاعات نوع بارگیر با اطلاعات کارت هوشمند در زمان صدور بارنامه، گفت: مشکل اصلی کارت هوشمند کامیون‌ های کشنده با ظرفیت 40 تن و بالاتر از آن است.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای در مورد موضوع کنترل اطلاعات نوع بارگیر با اطلاعات کارت هوشمند در زمان صدور بارنامه، گفت: مشکل اصلی کارت هوشمند کامیون‌ های کشنده با ظرفیت 40 تن و بالاتر از آن است.

به گزارش تین نیوز، محسن متقین در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری افزود: در کارت این خودروها کاربری آنان کشنده قید شده و کارت هوشمند این خودروها نیز منطبق با کارت صادره و اطلاعات مندرج در فایل نیروی انتظامی است.

وی عنوان کرد: متولی دولتی تقریبا هیچ گونه اطلاعات کامل و واقعی از نیمه یدک های موجود در کشور یا حداقل هیچ گونه اطلاعی از نیمه یدک های فاقد سند و کارت خودرو ندارد.

او ادامه داد: در بیست سال گذشته شرکت های خودروساز و سازندگان انواع نیمه یدک مکلف گردیده اند هنگام فروش، نیمه یدک را پلاک گذاری و پلاک و کارت سبز حاوی اطلاعات فنی آن را صادر و به خریدار تحویل نمایند.

متقین گفت: آن چه تاکنون هنوز مشکل ساز است و اراده ای برای حل آن وجود ندارد این است که گاهی بعضی از سازندگان نیمه یدک به دلیل عدم توانایی در دریافت گواهینامه استاندارد برای نیمه یدک های تولید شده هم اکنون نیمه یدک های ساخته شده خود را بدون پلاک گذاری و بدون سند و ده ها میلیون تومان زیر قیمت راهی بازار می کنند زیرا برای بهره برداری از نیمه یدک در داخل کشور هیچ مقررات وقانون بازدارنده ای وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز، او تاکید کرد: در سند حمل کالا (بارنامه) فقط اطلاعات کشنده درج می شود و هیچ جایی برای درج اطلاعات مشخصات پلاک نیمه یدک پیش بینی نشده است.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید:

کنترل اطلاعات نوع بارگیر با اطلاعات کارت هوشمند در زمان صدور بارنامه

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا، گفت: به دلیل نقص در سیستم بارنامه نویسی و عدم ثبت اطلاعات نیمه یدک در بارنامه، مسلما برای صرفه جویی و به دلیل تفاوت نرخ حمل کالا در نیمه یدک های مختلف، شرکت های حمل و نقل می‌توانند از نرخ های پایین تری در انتخاب نوع خودرو استفاده کنند و حقوق دولتی عملا تضییع خواهد شد و دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری نیز در این خصوص هیچ گونه تمهیدی نیندیشیده است.

وی افزود: البته طرح صدور کارت هوشمند مجازی برای نیمه یدک های دارای پلاک توسط سازمان راهداری راه اندازی شده و اجرا می شود ولی به دلیل اختیاری بودن این امر و عدم اجبار برای صدور کارت هوشمند، این طرح هیچ گونه خروجی قابل لمسی نداشته است.

متقین عنوان کرد: از طرفی طرفداران استفاده از نیمه یدک های غیراستاندارد و ساخته شده در کارگاه های محلی همچنان این امر را این گونه توجیه می کنند که بیش از 50 دصد نیمه یدک های موجود درکشور فاقد پلاک و سند رسمی وحتی استانداردهای لازم برای عبور در جاده های کشور هستند.

وی تاکید کرد: همچنین دریافت گواهینامه معاینه فنی خودرو فقط برای وسیله نقلیه دارای نیروی محرکه پیش بینی شده است در حالی که نیمه یدک های غیر استاندارد و دست ساز اعم از کفی، چادر و حتی تانکرهای حمل مواد سوختی که ممکن است هیچ گونه انطباقی با استانداردهای سیستم تعلیق و زیربندی وترمزها نداشته باشند، بسیار حادثه ساز خواهند بود.

به گزارش تین نیوز، او ادامه داد: بنابراین به نظر می‌رسد برای حضور و برنامه ریزی در آن بخش از کالاهایی که توسط تریلی های موجود در کشور حمل می گردد به دلیل عدم وجود اطلاعات کامل و جامع در سیستم کارت هوشمند سازمان راهداری، هنوز راه درازی در پیش داریم.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا، گفت: ابتدا باید شرایط و زمینه های ثبت و اجباری شدن صدور کارت هوشمند برای انواع نیمه یدک اعم از یخچال، تانکر، چادری، کفی و سایر انواع نیمه یدک در سازمان راهداری فراهم گردد و سپس ترتیبی اتخاذ شود تا اطلاعات و مشخصات نیمه یدک بارگیری شده در بارنامه و سند حمل درج گردد و در آینده با رفع موانع موجود امکان انجام  معاینه فنی آنها نیز فراهم گردد تا با جلوگیری از تردد بسیاری از نیمه یدک های مخاطره آمیز و حادثه ساز، گامی برای استاندارد سازی حمل ونقل جاده ای برداشته شود.

متقین عنوان کرد: صد البته لازمه انجام این امر،  اراده و عزم لازم از طرف متولیان امر و نیز همت کافی برای تحمل فشارهای سیاسی و اجتماعی گروه های منفعت طلب در این خصوص را می طلبد.

photo_2021-10-13_18-26-39
نامه سازمان راهداری در مورد ثبت و شناسایی ناوگان نیمه یدک
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.