| کد خبر: 52082 |

معرفی انجمن‌ها و نهادهای صنفی حمل‌ونقل جاده‌ای

فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی فورواردر(فیاتا)

تین نیوز |
فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی فورواردر (فیاتا)

فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های شرکت‌های حمل‌ ونقل بین‌المللی فورواردر (فیاتا FIATA*) در ۳۱ می ۱۹۲۶ به وسیله 16 ملیت از شرکت‌های فورواردر در وین (اتریش) پایه‌گذاری شد. ریاست اولیه آن به عهده کشور دانمارک بود و هم‌اکنون مقر آن در زوریخ (سوئیس) است. آن‌گونه که پورتال جامع اطلاعات تخصصی حمل‌ونقل ذکر کرده است فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی فورواردر (فیاتا) از سال ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۶ فعالیت بسیار خوبی داشته و کنگره‌ها و جلسات آن به‌طور مرتب تشکیل شده و نیز همکاری‌های خوبی با مؤسسات و سازمان‌های مختلف بین‌المللی داشته است.

در زمان جنگ جهانی دوم فعالیت این نهاد به حالت تعلیق درآمد، لیکن به همت «سی بی انگلس» دانمارکی در سال ۱۹۴۷ فعالیت مجدد آن از سر گرفته شد و ظرف مدت 10 سال، اکثر اعضای عادی آن دوباره به یکدیگر ملحق شده و کمیته‌های مختلفی را برای پیشبرد امور فنی فدراسیون به وجود آوردند که تاکنون در قالب یک مجمع غیردولتی به‌عنوان مشاور با شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و سازمان بین‌المللی توسعه بازرگانی عمل می‌کند. این نهاد، در حال حاضر نمایندگی بالغ بر 40 هزار شرکت فورواردر از اقصی نقاط دنیا را بر عهده دارد و بالغ بر 10 میلیون کارمند تحت پوشش دارد.

فیاتا دارای دو گروه اعضاست: یکی اعضای پیوسته که شامل سندیکاهای ملی کشورهاست و هم‌اکنون دارای ۸۷ عضو سندیکایی از ۷۷ کشور جهان است. دیگری اعضای وابسته هستند که شامل اعضای غیر سندیکایی است. فیاتا دارای بیش از ۱۶۰۰ عضو وابسته از ۱۴۴ کشور جهان است. انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران عضو پیوسته و حدود بیش از یک‌صد شرکت فورواردر ایرانی عضو وابسته فیاتا هستند. فیاتا هرسال یک‌بار کنگره‌ای در یکی از کشورهای مورد توافق اعضا برگزار می‌کند و به تبادل افکار می‌پردازند.

 برخی از اهداف فیاتا عبارتند از: اتحاد صنعت فورواردری در سطح جهانی، تقویت نقش صنعت فورواردری از طریق اقدامات مقتضی، بهبود کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط صنعت فورواردری، تقویت کارایی حمل کالا به‌طور اعم، مساعدت در حل‌وفصل معضلات بیمه‌های اجباری، ارتقای روابط با متصدیان حمل‌ونقل و سازمان‌های وابسته، ارتقای تجارت بین‌المللی و نظایر آن.  تشکیلات سازمانی فیاتا عبارتند از: مجمع عمومی که تصمیم‌گیرنده فدراسیون است. هیئت‌رئیسه که مجری امور محوله از طرف مجمع عمومی است. پرزیدنسی که مرکب از ریاست گذشته، حال و نامزد آینده و دبیر اول و خزانه‌دار است. انستیتوها که در حال حاضر سه انستیتو یکی حمل‌ونقل هوایی، دیگری حمل‌ونقل زمینی و دریایی و سومی حمل‌ونقل ترکیبی است. گروه‌های کاری که هر انستیتو دارای یک یا چند گروه کاری دائمی است که کارهای مربوطه را بررسی و به انستیتو گزارش می‌کند. هیئت مشاورین که شامل سه هیئت مشاورین از جمله هیئت مشاورین موضوعات قانونی، آموزش حرفه‌ای و روابط عمومی است.

* International Federation of 
Freight Forwarders Associations

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.