تقابل ذاتی فعالیت حمل و نقل با فعالیت تجاری
به دنبال انتشار یادداشتی از سیده فاطمه مقیمی نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران با عنوان " وظایف اتاق بازرگانی مطلوب "
که در آن عنوان شده بود " قریب به 130 سال از تشکیل اتاق بازرگانی ایران می گذرد، لیکن تنها در دهه های اخیر یا شاید چند دوره اخیر، نگاه جامعه اقتصادی کشور به اتاق بازرگانی تغییر قابل ملاحظه ای داشته است.
این نگاه متفاوت حاصل روند رو به رشد خصوصی سازی و گذر از اقتصاد دولتی به اقتصاد پویای بخش خصوصی است. هرچند که در ابتدای راه این انتقال قرار گرفته باشیم، امروز اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور سه قوه در امور راهبردی اقتصاد کشور شناخته شده و اعتماد جامعه را به خود جلب کرده است..." یکی از کاربران تین نیوز نیز دیدگاه خود را در این زمینه بیان کرده است که در ادامه آمده است.
" تقابل ذاتی فعالیت حمل و نقل با فعالیت تجاری
اشخاص حقیقی و یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی هستند گردهم آمده تشکل غیر دولتی جهت ساماندهی فعالیت های خود ایجاد نموده اند. هر یک از این اشخاص را اعضای اتاق بازرگانی گویند. از عمده فعالیت آنان رایزنی با مقامات رسمی و دولتی جهت ابراز کاستی ها و موانع تجاری و انتقال موارد مذکور به مقامات رسمی است. در طول تاریخ صنعت حمل و نقل، بازرگانان و تجار به عنوان آمر و حمل و نقل کنندگان به عنوان مامور آنان فعالیت نموده اند. در واقع اعضای اتاق کارفرما و فعالین صنعت حمل و نقل کارگزار ایشان بوده است. حمل و نقل یک فعالیت تجاری نیست بلکه یک فعالیت خدماتی است.
اخیراً مشاهده می شود در شرایط نبود سخنگوی کاربلد صنعت حمل و نقل برخی از رسانه ها درصدد مطرح نمودن اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق به عنوان سخنگویان و فعالین حمل و نقل برآمده اند. حال اینکه آنان تجاری هستند که وسیله حمل و نقل نیز دارند و با رایزنی با همکاران عضو در اتاق اقدام به حمل و نقل محمولات آنان می نمایند. در واقع چون جهت فعالیت در کمسیون اتاق وقت می گذارند و نیک مستحضرید وقت طلا است.
با بررسی تقابل ذاتی بین آمر و مامور اعضای کمیسیون حمل و نقل در مواقع نبود تعامل به سمت تجار گرایش خواهند یافت. حضور فعالان صنعت حمل و نقل در اتاق بازرگانی فی النفسه بد نیست و حضور قانونی است اما به رغم وجود تشکل های موازی، مطرح نمودن اعضای کمیسیون اتاق بازرگانی به عنوان فعالین حمل و نقل پاک نمودن صورت مسئله و ورود شخصیت حقوقی دیگر به عنوان حامی صنعت حمل و نقل در انظار عمومی است. حال اینکه ایشان تجار و بازرگان عضو اتاق بازرگانی هستند.
در این بین تقابل به غایت آشکار این دو صنف؛ اعلام نارضایتی بازرگانان از نرخ خدمات ارائه شده توسط فعالین صنعت حمل و نقل برای ایشان است. گرچه بیان و تفسیر موضوع علل و علت گران بودن نرخ خدمات ارائه شده در این مجال نمی گنجد. اما قیمت اصلی ترین ابزار حمل و نقل بیش از چند صد میلیون تومان است. کامیون هایی که قادر به تردد در جاده های مواصلاتی اروپا هستند عموماً توسط این تجار و بازرگانان وارد و با سود کلان به فعالین صنعت حمل و نقل فروخته می شود. بعد از در ید اختیار قرار گرفتن این وسیله، هزینه نگهداری، هزینه خدمات دولتی و ... سر به فلک می کشد. بی شک تجار و بازرگانان از این موضوع مطلع هستند. علی ای حال به سبب ضعف در سازمان های غیر دولتی این صنف، تمامی گناهان بر گردن این صنف مظلوم انداخته می شود."
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.