| کد خبر: 189180 |

◄ سؤالات متوالی در مورد هجوم کشتی‌ها به بنادر

سازمان بنادر اخیرا اخباری را در مورد ترافیک سنگین در بنادر منتشر و اعلام کرده که ازدیاد کشتی‌های حمل کالا در مرزهای آبی ایران ترافیک سنگینی ایجاد کرده است. این اخبار در حالی مطرح می‌شود که چندین سؤال متوالی به ذهن متبادر می‌شود. نخست اینکه آیا دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های آماری کشور، مانند مرکز آمار، گمرک یا سامانه جامع ثبت سفارش کالا، ورود، تخلیه و بارگیری هم آمار این‌گونه‌ای دارند و به نظر آنها هم رونق در حمل‌ونقل دریایی به‌شدت افزایش ‌یافته است؟

تین نیوز

سازمان بنادر اخیرا اخباری را در مورد ترافیک سنگین در بنادر منتشر و اعلام کرده که ازدیاد کشتی‌های حمل کالا در مرزهای آبی ایران ترافیک سنگینی ایجاد کرده است. این اخبار در حالی مطرح می‌شود که چندین سؤال متوالی به ذهن متبادر می‌شود. نخست اینکه آیا دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های آماری کشور، مانند مرکز آمار، گمرک یا سامانه جامع ثبت سفارش کالا، ورود، تخلیه و بارگیری هم آمار این‌گونه‌ای دارند و به نظر آنها هم رونق در حمل‌ونقل دریایی به‌شدت افزایش ‌یافته است؟

فارغ از اینکه داده‌ها و اخبار سازمان بنادر با وضعیت موجود و تحریم‌های بین‌المللی هم‌خوانی ندارند و بعید به نظر می‌رسد که در شرایط سخت تحریم‌های اقتصادی، این حجم از کشتی‌ها به بنادر ایران برسند، اگر بپذیرم که این حجم از کالاها وارد بنادر شده است، این سؤال مطرح است که چرا با وجود ۳۷ اسکله در بندر امام خمینی (ره) مدیریت لازم برای کاهش زمان توقف، کاهش ترافیک دریایی و نهایتا تسریع در تخلیه و بارگیری صورت نگرفته است؟

 دراین‌بین سؤال دیگری که مطرح است این است که با وجود هزینه‌های هنگفتی که برای تجهیزات بنادر صورت گرفته است، چرا در اسکله‌ها و باراندازها، امکانات تکافوی نیاز تجاری کشور را نمی‌دهند و درحالی‌که گفته می‌شود کشتی‌ها حامل مواد غذایی چون شکر و روغن هستند که در بازار کمبود آنها به‌شدت احساس می‌شود، مدیریتی برای تسریع تخلیه و توزیع این حجم از کالاها در کشور وجود ندارد؟ درعین‌حال ورود کشتی‌ها به بنادر شامل پروسه اداری طولانی است.

امکان ورود و پهلوگیری شناورها بدون هماهنگی با سازمان بنادر وجود ندارد، بدین ترتیب این سؤال مطرح می‌شود که در چنین شرایطی چرا سازمان بنادر برنامه درستی در هدایت و پذیرش کشتی‌ها نداشته است؟ دراین‌بین باید از سازمان بنادر پرسید که با کدام ترفند و امکانات توانسته تحریم‌های سخت‌گیرانه کشور را پشت سر بگذارد و این حجم از کالاهای اساسی را با کشور وارد کند؟

یا تمام این سؤالات که بعید می‌دانم پاسخی هم‌راستا با اخبار سازمان بنادر داشته باشند، بعید می‌دانم که آمار تردد شناورها به آب‌های ایران به حدی باشد که سازمان اعلام می‌کند. اما با توجه به شرایط اقتصادی، حمل‌ونقل بار در محوطه‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرده و دستور ترخیص کالا با تأخیرهائی صادر می‌شود و هزینه‌های مضاعفی را به واردکنندگان و تجار وارد می‌کند و این‌گونه توقف فعالیت‌های بندری در کشور کلید خورده است. تغییر فضای ترانزیت بین‌المللی خارجی از یک‌سو و تغییر سیاست‌های کلان اقتصادی از سوی دیگر عرصه را بر فعالیت‌های بندری کشور تنگ کرده‌اند.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی 0 0

    سلام تعداد شناورها درست اعلام شده علت دیر تخلیه شدن کشتی ها مشکلات اسنادی و پرداخت نشدن پول محموله هاست