بازدید سایت : ۳۰۲۸۱
دبیر اتحادیه مالکان کشتی در گفتگو با تین نیوز :

◄ بنادر در رسوب کالا بی تقصیرند/قوانین گمرکی دست و پاگیر است

در حال حاضر رسوب کالا در بنادر از چالش هایی است که بنادر کشور با آن مواجه اند؛ گویا بنادر به انباری امن برای دپوی کالاهای وارداتی تبدیل شده است و صاحبان کالا در گیر و دار قوانین گمرکی تخلیه و بارگیری از بنادر ترجیح می دهند کالاهایشان در بنادر انبار و دپو شود.

 بنادر در رسوب کالا بی تقصیرند/قوانین گمرکی دست و پاگیر است
تین نیوز

رسوب کالا در بنادر یکی از موضوعات مهمی است که طی سال های اخیر به عنوان دغدغه اصلی در حوزه لجستیک کالا در کشور مطرح است و روند واردات را با کندی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در حال حاضر حجم بالای کانتینرهای دپو شده در بنادر یکی از گلایه هایی است که مسئولان بنادر کشور بدان اشاره دارند.

به گفته این کارشناسان حمل و نقل دریایی این طولانی شدن پرسه ترخیص کالا در گمرک بنادر باعث تکمیل ظرفیت نگهداری کانتینرها در بنادر شده و این موضوع منجر به بروز مشکلاتی نظیر «کندی در عملیات تخلیه و بارگیری کانتینرها»، «افزایش زمان انتظار کشتی ها»، «رسوب کالا» و همچنین «عدم تحویل به موقع کالا به بازارهای هدف» می شود.

نگاهی به عوامل اثرگذار بر رسوب کالا در بنادر نشان می دهد که صاحبان کالا و بازرگانان جهت واردات باید از گلوگاه هایی متعددی گذر کنند که فرآیند ترخیص کالا را از بنادر طولانی کرده و در این میان عملکرد دستگاه های ذی ربط از جمله بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت در کنار گمرک سهم موثری در انباشت کانتینرها در بنادر دارند. 

یحیی ضیایی مهرجردی، دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران ضمن تاکید این سهم  در این باره می گوید: کمبود ارز جهت تأمین ارز تخصیص یافته به واردات کالا و به هنگام نبودن تخصیص در برخی از موارد، تغییرات و بی ثباتی در سیاست های تجاری و ارزی، مغفول ماندن آینده نگری و برنامه ریزی بر اساس روند عرضه و تقاضا در تأمین کالاهای اساسی، عدم امکان رصد دقیق وضعیت کالاهای وارداتی به دلیل عدم اتصال کامل سامانه جامع تجارت و زیرسامانه های آن، عدم یکپارچگی لجستیکی در زنجیره انتقال محموله ها بین بنادر و پسکرانه تا مقصد نهایی بخشی از عوامل تأثیرگذار بر رسوب کالاست.

یحیی ضیایی مهرجردی
عنوانیحیی ضیایی مهرجردی، دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران

بیشتر بخوانید:

اختلاس حدود 16 میلیون دلاری معاون گروه کشتیرانی در سال های 1394 تا1398

اصلی ترین علت رسوب کالا در بنادر مشکلات اسنادی است

وی اصلی ترین علت رسوب کالا در بنادر مشکلات اسنادی می داند و توضیح می دهد: سازمان بنادر در تخلیه و بارگیری کانتینرها در گمرگات بنادر فقط نقش انبارداری را عهده دار است و دلایل انباشت کالاها در بنادر را باید در جاهای دیگر جستجو کرد.

وی در تشریح عوامل انباشت و رسوب کانتینرهای انباشتی در بنادر اینگونه بیان کرد: معمولا کانتینرها دپو شده در بنادر چند دسته  هستند دسته اول از این کانتینرها، کانتینرهایی هستند که هنوز اسناد آنان کامل نشده است. صاحبان این کانتینرها نتوانسته اند مستندات لازم را جهت صدور برگ سبز گمرکی دریافت کنند و  کانتینرها در انتظار تکمیل اسناد جهت ترخیص در گمرکات بنادر دپو می شوند. 

دسته دوم؛  کانتینرهای که حامل موادی هستند که به قرنطینه و استعلامات لازم از سازمان ملی استاندارد نیاز دارند و جهت ترخیص باید مراحل لازم را طی کنند.

و اما دسته سوم کانتینرهایی هستند که به واسطه تعلل و ترجیح خود صاحبان کالا در گمرکات بنادر دپو می مانند.

بنادر در رسوب کالاها قصوری ندارند

 ضیایی با تاکید بر اینکه بنادر در انباشت کالاها در بنادر قصوری ندارند، ادامه می دهد: سازمان بنادر موظف است پس از گذشت سه ماه گزارش کالاهای رسوبی در بنادر را به مراجع ذی ربط اعلام کند. تصمیم در رابطه با کانتینرهای رسوبی بنادر بسته به اینکه در مناطق آزاد و ویژه قرار دارند یا خارج از این مناطق هستند بر عهده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی یا مدیران مناطق آزاد است.

وی با تاکید بر کند بودن عملیات تخلیه و بارگیری کانتینرها خاطر نشان می کند: صاحبان کالا در درجه اول و سپس دستگاه های مربوطه باید پیگیری مستمر داشته تا اسناد جهت ترخیص کالا در گمرکات بنادر هر چه زود تکمیل و رفع نقص شود و شاهد تسریع در روند ترخیص کالاها از گمرکات بنادر باشیم.

ضیایی می افزاید: تا زمانی که اسناد کامل نشده باشد گمرک نمی تواند در جهت ترخیص کالا از بنادر اقدامی انجام دهد و دستگاه ها و مراجع ذی ربط از جمله بانک مرکزی، قرنطینه دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و .... در این  روند سهم عمده ای ایفا می کنند.

بنادر تجهیزات لازم را دارند

دبیر اتحادیه مالکان کشتی در پایان تاکید دارد؛ با توجه به استقرار امکانات موجود در بنادر از جمله دستگاه های ایکس ری و سامانه های جامع ورود و خروج مشکلی جهت تخلیه و بارگیری و نیز ترخیص کالاها از بنادر نداریم و چنانچه بیش از این نیز ذکر شد بیشتر نقص اسناد باعث رسوب کانتینرها در بنادر شده است.

به گفته دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران بنادر کشور از تجهیزات لازم جهت عملیات جابه جایی و ترخیص کانتینرها برخوردارند. در حال حاضر دو بندر شهید رجایی و بندر بوشهر به صورت تخصصی در تخلیه و بارگیری کانتینرها فعال اند؛ بندر امام خمینی و بندر شهید بهشتی نیز در امر تخلیه و بارگیری کانتینرها سهیم دارند و این بنادر مشکلی به لحاظ تجهیزات در زمینه تخلیه و بارگیری کانتینرها ندارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.