| کد خبر: 267545 |

مشکلات بیمه سبز ما را به ناوگان خارجی وابسته می کند

نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران با اشاره به تعلیق عضویت ایران در COBB و عدم امکان صدور بیمه سبز برای ناوگان ترانزیتی کشور از وابستگی به ناوگان خارجی برای حمل کالاها خبر داد.

تین نیوز

نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران با اشاره به تعلیق عضویت ایران در COBB و عدم امکان صدور بیمه سبز برای ناوگان ترانزیتی کشور از وابستگی به ناوگان خارجی برای حمل کالاها خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اتاق ایران آنلاین، تعلیق عضویت ایران در شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل (COBB) یکی از چالش هایی است که در ماه های پایانی سال میلادی گذشته از سوی تشکل های فعال در حوزه حمل ونقل مورد توجه و پیگیری قرار گرفت. متأسفانه این موضوع به دلیل بی توجهی بیمه مرکزی به نامه هایی که از طرف COBB طی یک سال اخیر برای بخش مربوطه در بیمه مرکزی ایران ارسال می شده، رخ داد و امروز مشکلاتی را برای بخش ناوگان حمل نقل بین المللی کشور به وجود آورده است.

 فاطمه قنبرپور، نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران  با اشاره به برگزاری نشستی با حضور اعضای کمیسیون و نمایندگان بیمه مرکزی از آسیب های ناشی از تعلیق عضویت ایران در شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل صحبت کرد.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی بیمه مرکزی یک سال به پیام هایی که از طرف COBB ارسال می شده به هر دلیل توجه نکرده است و در نهایت شاهد تعلیق ایران از عضویت در این شورا به صورت نامحدود هستیم. با توجه به وضعیت ایجاد شده در راستی آزمایی عملکرد بیمه ای ایران باید حقانیت خود را ثابت کنیم تا درباره برگشت عضویت ایران در این شورا تصمیم گیری شود.

او ادامه داد: آسیب های ناشی از این تعلیق از طرف تشکل های فعال حوزه حمل ونقل بین المللی طی چند ماه گذشته مطرح شده و متوجه شدیم تعدادی از رانندگان که مجبور به تهیه بیمه نامه از دیگر کشورها به ویژه ترکیه شده بودند و ارقام هنگفتی هم بابت آن پرداخت کرده بودند، متاسفانه بیمه نامه جعلی دریافت کردند.

او افزود: بنابراین اعلام عمومی کردیم که این بیمه نامه ها جعلی است و نباید از آنها استفاده شود به دنبال آن جلساتی را با بیمه مرکزی ترتیب دادیم و از نمایندگان بیمه مرکزی و افرادی که در ارتباط با (COBB) بودند خواستیم تا سازوکاری که می توان به صورت جایگزین برای رفع مشکل بیمه کامیون های ترانزیتی در نظر گرفت، طراحی و اجرایی کنند.

بر اساس اظهارات قنبرپور بیمه مرکزی اعلام کرد که برای رفع این مشکل، سندیکایی از چندین شرکت بیمه تشکیل داده و اساسنامه ای هم برای آن تهیه و ترجمه آن را برای COBB ارسال کرده است. البته اسناد و مدارک مربوط به این اقدام را علی رغم درخواست از طرف بخش خصوصی و کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران تا به این لحظه دریافت نکرده ایم.

نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران گفت: از طرف دیگر بیمه مرکزی از مذاکره با یک شرکت بیمه در ارمنستان به منظور صدور بیمه سبز برای ناوگان ایرانی خبر داد که به اعتقاد فعالان اقتصادی این اقدام نمی تواند مشکل رانندگان ترانزیت ایرانی را حل کند و بیمه ای که از این شرکت ارمنستانی صادر شود، برای ورود کامیون ها به اتحادیه اروپا قابل استفاده نیست چون ارمنستان، روسیه و بلاروس هیچ کدام عضو COBB نیستند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه پیگیری های بسیاری از طرف کمیسیون انجام شده است تا تکلیف رانندگان و حوزه ترانزیت کشور مشخص شود، تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از بیمه های سبز از طریق بلغارستان صادر می شود و چون هنوز از این بیمه ها در هنگام بروز حادثه استفاده نشده از صحت و سطح پوشش آن، مطمئن نیستیم. از طرفی همچنان نمی دانیم که آیا شرکت هایی که در سندیکا عضو هستند و قصد دارند برای ناوگان ایرانی بیمه صادر کنند، مورد تأیید COBB هستند یا خیر؟ این موضوع باید بررسی شود.

او ادامه داد: بنابر شرایط به وجود آمده نشستی را به تازگی با نمایندگان بیمه مرکزی ترتیب دادیم تا اطلاعات لازم درباره برنامه ای که برای جبران بیمه موردنیاز کامیون ها، طراحی کردند، تشریح کنند. قرار شد این اطلاعات را به کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران بدهند تا ابتدا از اعتبار و امکان صدور بیمه توسط این شرکت ها مطمئن شویم و بعد از آن رانندگان را به شرکت بیمه موردنظر سندیکا معرفی کنیم تا بیمه موردنظر را دریافت کنند.

قنبرپور تصریح کرد: نکته دیگر اینکه چون اهمال بیمه مرکزی موجب شد عضویت ایران در COBB تعلیق شود، بنابراین از طریق شورای گفت وگو این بحث را دنبال می کنیم که بیمه مرکزی به گونه ای مابه التفاوت هزینه بیمه نامه ها راجبران کند. زمانی که عضویت ایران در COBB تعلیق نشده بود، هزینه بیمه حدود 300 یورو بود؛ اما امروز تا 1100 یورو هم بابت آن پرداخت می شود.

به اعتقاد این فعال اقتصادی تحمیل این هزینه به بخش لجستیک، موجب افزایش هزینه تمام شده کالا شده و فشار آن به مردم تحمیل می شود. نکته دیگر اینجاست که متأسفانه مجبور شدیم برای حمل کالا به کامیون های خارجی به ویژه کامیون های ترکیه وابسته شویم چون کامیون های داخلی بیمه ندارند. هرچند علاوه بر مسئله بیمه با مشکل روادید هم روبه رو هستیم تا آنجا که فقط ایتالیا آن هم در ماه 20 عدد روادید برای رانندگان ایرانی صادر می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.