| کد خبر: 246975 |

توسعه اقتصاد دریا محور ضرورتی بی بدیل در ایران

یک کارشناس حوزه صنایع دریایی با بیان اینکه سال ها شعار اقتصاد دریا محور در ایران سر داده می شود اما در عمل هیچ اتفاقی در این حوزه نمی افتد، گفت: در دهه های گذشته تصور بر این بود که عدم تمرکز در تصمیم گیری باعث چنین امری می شود.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه صنایع دریایی با بیان اینکه سال ها شعار اقتصاد دریا محور در ایران سر داده می شود اما در عمل هیچ اتفاقی در این حوزه نمی افتد، گفت: در دهه های گذشته تصور بر این بود که عدم تمرکز در تصمیم گیری باعث چنین امری می شود.

به گزارش تین نیوز،  پیمان مسعود زاده بازرس انجمن مهندسی دریایی ایران و کارشناس ارشد حوزه دریایی در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد، اظهار داشت: صنایع دریایی نقش بسیار مهمی در توسعه خیلی از کشورهای توسعه یافته دنیا داشته است.

وی همچنین با بیان اینکه صنعت دریایی به معنای عام در دنیا محور توسعه اکثر کشورها بوده است، اظهارداشت: هرچند دنیا کشور کره را به صنایع الکترونیک و خودرو می شناسد اما محور و موتور توسعه این کشور صنعت دریایی بوده است.

این کارشناس حوزه صنایع دریایی گفت: این کشور از نظر میزان و تناژ تولید امروز جایگاه نخست را در سطح دنیا به خود اختصاص داده و در عین حال ۳۵ درصد از تولیدات کشتی در جهان مربوط به شرکت های بزرگ کره ای است.

وی در ادامه ضمن طرح سئوالی مبنی بر اینکه سال ها شعار اقتصاد دریا محور در ایران سر داده می شود اما در عمل هیچ اتفاقی در این حوزه نمی افتد، افزود: در دهه های گذشته تصور بر این بود که عدم تمرکز در تصمیم گیری باعث چنین امری می شود.

وی همچنین اظهارداشت: خوشبختانه قانون توسعه وحمایت از صنایع دریایی ۱۲ سال پیش در ایران تصویب و به تبع شورایعالی و همینطور صندوق توسعه صنایع دریایی در کشور تشکیل شد.

مسعود زاده اضافه کرد: متاسفانه در طول این سال ها مواد این قانون به نحو باید و شاید در کشور اجرایی نشد و به یک معنا بر زمین ماند.

وی عنوان کرد: معافیت های مالیاتی ۱۰ ساله برای شناورهای مورد ساخت در ایران، واریز سالی یک میلیار دلار به صندوق توسعه صنایع دریایی، معاف بودن در آمد سالیانه شناورهای مورد تعمیر در ایران و غیره از جمله این موارد قانونی بود.

این کارشناس حوزه صنایع دریایی گفت: از همه مهمتر اگر یک کشتی ساز در مناقصه بین المللی برنده می شد ۲۰ درصد مبلغ را باید از منابع صندوق توسعه صنایع دریایی به عنوان هزینه های قابل قبول و بلاعوض به شرکت مزبور پرداخت می شد ضمن اینکه از این صندوق قرار بود وام های پرداخت شود که قدرت خرید مشتریان به عنوان یورز کردیت را بالا ببرد همان کاری که چین، ژاپن و کره انجام می دهند.

وی افزود: ایران پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد و همینطور در نقطه ای از جهان قرار گرفته که کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب می تواند برای کشور یک منبع در آمد باشد.

مسعود زاده در ادامه ضمن طرح سئوال دیگری مبنی بر اینکه چرا با وجود زیرساخت های مختلف در ایران مثل کشتی سازی ، تعمیراتی، آموزشی، تعداد مقالات و بسیاری موارد دیگر این عوامل منجر به تحول اقتصاد کشور در حوزه دریا نمی شود، یادآورشد: متاسفانه ساختارهای مالی و بیمه کشور منطبق با این صنعت نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری مارین نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.