| کد خبر: 266977 |

◄ فاجعه حذف شرط اسقاط کامیون های فرسوده / سود را دلالان بردند، ضرر را رانندگان کامیون

عاقبت این تجمعات به همراه لابی های گسترده افراد ذی نفوذ، سرانجام نتیجه داد و منجر به حذف شرط اسقاط کامیون های فرسوده برای واردات و شماره گذاری کامیون های دست دوم خارجی شد.

تین نیوز

چند ماه پیش وقتی عده ای با عنوان راننده کامیون در مقابل مجلس ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و ... تجمع برگزار کرده و با سر دادن شعار و آه و ناله، خواستار شماره گذاری کامیون های دست دوم وارداتی خارجی بدون اسقاط کامیون های فرسوده شدند و تصاویر آنان نیز به سرعت سر از رسانه های فارسی زبان خارج از کشور در آورد، تنها رانندگان واقعی و افراد آشنا به وضعیت حمل و نقل جاده ای کالا بودند که می دانستند این کار عاقبت خوشی ندارد.

به گزارش تین نیوز، عاقبت این تجمعات به همراه لابی های گسترده افراد ذی نفوذ، سرانجام نتیجه داد و منجر به حذف شرط اسقاط کامیون های فرسوده برای واردات و شماره گذاری کامیون های دست دوم خارجی شد.

نگاهی به شرایط آن روزها نشان می دهد برای رسیدن به این هدف، خیلی ها تلاش کردند از دلالان گرفته تا نمایشگاه داران و نمایندگان مجلس و برخی دولتمردان و سود این تلاش خود را به سرعت با فروش این کامیون ها به قیمت های باور نکردنی به دست آورند ، اما کسانی که متضرر شدند، رانندگان واقعی و فرسوده سواران بودند که واردات کامیون های دست دوم به بهانه نوسازی ناوگان آنها انجام شده بود.

گزارش خبرنگار تین نیوز حاکی است: با حذف شرط اسقاط کامیون فرسوده، فرسوده سواران موفق به نوسازی ناوگان فرسوده خود نشدند چرا که هزینه واردات یا خرید کامیون دست دوم خارجی را نداشتند و رانندگان واقعی که شغل شان رانندگی است و از این راه امرار معاش می کنند نیز به دلیل از بین رفتن تعادل بین عرضه و تقاضا و ورود انبوهی از کامیون به بازار، با کمبود بار و طولانی شدن فرآیند بارگیری کالا مواجه شدند و در این زمان نه از آن نمایندگان مجلس که خود دستی در واردات کامیون داشته و می خواستند هرچه سریع تر کامیون های وارد شده را بفروشند خبری بود و نه از افرادی که بروند پشت در مجلس و دستگاه های دولتی داد و فریاد سر بدهند که چرا اجاره شماره گذاری به کامیون های وارداتی بدون حذف فرسوده ها را نمی دهید. آخر همه آنها به آنچه می خواستند رسیده بودند.

به گزارش تین نیوز، اکنون اما تبعات حذف شرط اسقاط کامیون فرسوده یقه حمل و نقل جاده ای را بدجوری گرفته است.تعداد زیادی کامیون وارد چرخه حمل و نقل جاده ای شده اما کامیون فرسوده ای از این چرخه بیرون نرفته است.

از طرفی به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم ها و ... حجم بار موجود در کشور با تعداد ناوگان همخوانی ندارد. زمان بارگیری کالا و توقف کامیون ها در مراکز توزیع و بارگیری کالا طولانی شده و رانندگان باید مدت ها در انتظار بمانند تا بتوانند لقمه ای نان بر سر سفره خود بیاورند.

فیلم پیوست شاهدی براین مدعاست. این فیلم در شبکه های اجتماعی منتشر شده و انبوهی از کامیون هایی را نشان می دهد که در بندر امام خمینی توقف کرده اند تا به نوبت بارگیری کنند. نوبتی که معلوم نیست زمان آن کی است.

فیلم را ببینید:

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر 6 3

    بندر امام خمینی صف ورود ونوبت پایانه از درب پایانه تا ده کیلومتری بزرگراه سربندر اهواز صف کشیده شده و بیست چهار ساعت طول میکشد تا موفق به ورود به پایانه وکامیون را پارک کنی .دراین میان هم دله دزدان ومعتادان متجاهر از جعبه و وسایل کامیونهای مانده درصف سرقت میکنند هبچکس هم پاسخگو نیست پایانه پول خودرا ثانیه به ثانیه دریافت میکند وفقط دریافت میکند

  • محمد کاظم 6 4

    حکایت واردات کامیونهای نو یا دست دوم اروپایی به بهانه نوسازی ناوگان فرسوده و با شرط اسقاط آنها تصویب و اجرا شد اما متاسفانه از ابتدا به عمد به صورت وارونه و غلط اجرا گردید و نه تنها هیچ خیر و منفعتی نصیب اقتصاد کشور و صنف حمل و نقل و رانندگان واقعی فعال نگردید بلکه ضربه بسیار سنگین و غیر قابل جبرانی به کشور وارد آمده است که رهایی از تبعات آن به این زودیها ممکن نیست و منافع اینکار را فقط و فقط عده ای دلال راننده نما بردند و میبرند !!!! اما نکته عجیب و دردآور در این قضیه اظهارات خلاف و غلط نمایندگان و مسئولان مربوطه در مصاحبه با رسانه های جمعی میباشد که این تصمیم و اقدام نادرست و خلاف خود را با این توجیح که با این کار جلوی مصرف سوخت بیشتر و آلودگی و ناایمنی ناوگان فرسوده را گرفتیم و اله و بله کردیم و فلان و بهمان فتح الفتوح را انجام دادیم به فهم و شعور مخاطبین توهین میکردند و طبق عادت و رسم غلط مرسوم که همیشه اینگونه مصاحبه ها به صورت یکطرفه بدون حضور متخصصان و اهالی صنف حمل و نقل برگزار گردید کسی سوال نکرد که شما چگونه بدون حذف و اسقاط ناوگان فرسوده از چرخه حمل و نقل و ادامه فعالیت و تردد فرسوده ها به این نتایج خیره کننده رسیدید ؟!!!! واقعیت امر دقیقا خلاف این اظهارات و توجیه های غلط و کذب میباشد و این حرکت اشتباه و غلط که البته به عمد انجام شد باعث گردید که به یکباره حجم بسیار زیادی کامیون به بخش اضافه شود بدون آنکه ناوگان فرسوده ای حذف گردد و عملا باعث ازدیاد مصرف سوخت و ترافیک بیشتر در جاده ها و مرزها شد که نتیجه اش کاهش بار و درآمد فعالین صنف گردید و فرسوده های اسقاط نشده را هم بیشتر و بیشتر به سمت فعالیت در شهرهای بزرگ و صنعتی و حومه های آنها مجبور ساخت که به آلایندگی و مصرف سوخت بیشتر و تصادفات بیشتر و شدیدتر منجر گردیده است حال کدام قوه و دستگاه و نماینده یا مسئولی جوابگوی این حجم عظیم خسارت وارده بر کشور و ملت و فعالان صنف حمل و نقل خواهد بود درواقع با این تصمیم اشتباه بزرگترین و بهترین فرصت برای حذف و اسقاط ناوگان فرسوده سنگین کشور سوخت و هدر رفت که شایسته است مسببین این تصمیم کاملا اشتباه و غلط در پیشگاه قانون محاکمه گردند .

  • محمدباقرخان 13 1

    وقتی که کشور صاحب نداشته باشه اوضاع همین میشه هرکسی هرجا بتونه سواستفاده می‌کنه این هم یک مصداق از تا امنی هست حالا هی بگویید امنیت داریم البته که امنیت داریم اما نه برای زحمت‌کشان و بیچارگان فقط برای دزدان قاچاقچیان مواد فروشان و دلالان

  • کریمی پرویز 1 2

    طرح واردات کامیون بجای اسقاط فرسوده ها کاملا شکست خورده اکنون دولت بجای واردات از ظرفیت تولید داخل برای این امر استفاده کند .

  • حسین 2 12

    خوبه دیگه یک کارگر ماهی نهایت ۱۰ یا ۱۲ درمیاره راننده ماهی کم کم صد درمیاره و 70 میمونه. خدا رو شکر کن تو این اقتصاد کشور /b>

    • سعید 2 0

      جناب اقتصاد دان کارگر ۸ساعت کار میکنه نه۲۴ساعت بعد سرمایه اش دو عدد گوش هست نه۱۰ملبارد پول یه کشنده.میتونی تو هم بخر و کار کن ار کارگری نجات بده خودت ببینم مال این کار هستی.

    • ناشناس 0 0

      فقط اینو بگم خیلی احمق هستی

  • مهدی 0 0

    عدم وجود شایسته سالاری فاجعه بار شده در این کشور

  • S gh 0 0

    خاک تو سرشون با این مدیریت شون واسه چرت و پرت چند تا شبکه خارجی فکر کردن رو کنار گذاشتن مگه میشه کامیون ۵۰ستل پیش باشه جایگزین نشه

  • Morteza 0 2

    ربطی به دلالها ندارم...طبق قانون اسقاط فقط برای تخفیف 25 درصدی سود بازرگانی در حقوق ورودی کامیون وارداتی می‌باشد .اون هم به اختیار
    یعنی شما میتونی از اون تخفیف صرف نظر کنی شرط اسقاط رو بجا بیاری..

  • اسد 0 0

    ببین برادر من،راننده هیچ وقت ضرر نکرده.کامیون را سه سال قبل خریده۲۰۰ تومن الان شده ۴میلیارد.ماهی حداقل ۷۰ هم در میاره.با سواد زیر دیپلم.در صورتی که کرایه آنقدر بالاست که خیلی از کارخانه ها اصلا صرف نمیکنه احداث بشه.فقط به خاطر هزینه سرسام آور حمل مواد اولیه وبردن محصول نهایی.راه آهن یک دهم کرایه کامیون میگیره .در جاده کشتار راه نمیندازه وگازویل ۳۰۰ تومن ارزانتر از آب رو هم قاچاق نمیکنه.البته راننده کامیون بیگناهه.به خاطر عقیم بودن اقتصادناچاربه این کار هست.والا راضی هست به کار کم درآمد تر ولی راحت مثل کارمندی وکار صنعتی که البته وجود نداره.فقط دلال،از کوچک تا بزرگ از بدبختی مملکت نفع میبرند.اقتصادی که ۳۰ سال قبل در رادیو امریکا میگفت اقتصاد بیمار ،حالا مرده وفاتحه اش راهم خوندند.نوبت ماست که گریه کنیم که داریم میکنیم

  • ناشناس 0 1

    چرا چرت مینویسی؟
    برابر قانون شرط اسقاط فقط برای بهره مندی از تخفیفات گمرکی بوده یعنی اگر کسی میخواد از تخفیفات گمرکی استفاده کنه باید گواهی اسقاط ارائه بده
    بعدشم برای مونتاژ کاران بنجول چینی هم اسقاط لازم بوده که پولی کردن خلاص
    فقط اینو بدونین اگر واردات نبود الان به فوتون اشغال ده میلیارد باید پول میدادی