| کد خبر: 265990 |

◄ یارانه سوخت هواپیما؛ هزینه از بیت المال برای اقشار پردرآمد

حذف سوخت یارانه ای ایرلاین ها در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی می شود.

تین نیوز

کارشناسان هوانوردی معتقدند برای استفاده کمتر از ۵ درصد مردم، یارانه های زیادی در بخش هوانوردی پرداخت می شود.

به گزارش تین نیوز، ابوالفضل مطیعی کنترلر پرواز در کانال تلگرامی شخصی خود نوشت: ریاست سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده روزانه ۳.۵ میلیون لیتر سوخت به هواپیماها به قیمت (  ۶۰۰ ) تومان داده می شود.

وی با بیان این که قیمت سوخت هواپیما حدودا ۲۸٫۰۰۰ تومان است، افزود: این مقدار یارانه سوخت برای کمتر از ۵ درصد مردم مردم است.

مطیعی گفت: نکته بسیار مهم این است که این یارانه اعلام شده ولی یارانه های پنهان فراوانی وجود دارد که اصلا محاسبه هم نمی شود مثل هزینه های فراوان نگهداری فرودگاه های بدون پرواز،  پرداخت حقوق و دستمزد به کارکنان فرودگاه های بدون پرواز و...

در همین زمینه جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز امروز به خبرگزاری فارس گفت: امسال قیمت سوخت هواپیما هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.

به نوشته این رسانه طبق آمارنامه مصرف فرآوره های نفتی انرژی زا، به طور میانگین روزانه حدود 4 الی 4.5 میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف می شود که معادل سالانه رقم 1.65 میلیارد لیتر است و بنابراین دولت سالانه حدود 35 هزار میلیارد تومان، هزینه فرصت صادرات سوخت هواپیما را به هوای حمایت از اقشار پردرآمد و به کام شرکت های هواپیما پرداخت می کند. طبیعی است که با افزایش نرخ ارز این هزینه فرصت نیز افزایش خواهد یافت و دولت از این چرخه معیوب قیمت گذاری سوخت هواپیما آسیب بیشتری خواهد دید.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز مدتی پیش از بررسی حذف سوخت یارانه ای ایرلاین ها در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داده بود.

محمد محمدی بخش در یک نشست خبری تاکید کرده بود: موضوع حذف سوخت یارانه ای هواپیما از سال ۹۴ و همزمان با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مطرح شد.

وی ادامه داد: این موضوع طی سال های اخیر به دلایلی به تعویق افتاد. در زمان حاضر موضوع حذف یارانه سوخت تحویلی به شرکت های هواپیمایی داخلی در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.
وی افزود:در این موضوع باید به یک نکته اشاره کنم که شرکت های هواپیمایی خارجی سوخت را باقیمت آزاد دریافت می کنند، نرخ سوخت پرواز های باری و هلیکوپتری نیز آزاد است. فقط پرواز های داخلی و خارجی ایرلاین های داخلی سوخت یارانه ای ۶۰۰ تومانی دریافت می کنند.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.