| کد خبر: 247935 |

◄ سن فرسودگی اتوبوس برون‌ شهری ۱۰ و کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال اعلام شد

سن فرسودگی اتوبوس برون شهری ۱۰ سال، کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال است.

تین نیوز

سرپرست ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت سازمان راهداری گفت: سن فرسودگی اتوبوس برون شهری ۱۰ سال، کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال است.

به گزارش تین نیوز، علیرضا احمدی روز گذشته با اشاره به تحویل ۲ ماهه خودروهای جایگزین خودروهای فرسوده، جزئیات سن فرسودگی خودروهای فرسوده ازاختصاص سهمیه ۲۰ درصدی فروش تولید خودروسازان داخلی به مالکان خودروهای فرسوده خبر داد.

آن طور که تسنیم نوشت، وی افزود: معیار فرسوده بودن یک خودرو بر اساس آیین نامه خارج کردن خودروهای فرسوده و قانون هوای پاک مرز سن فرسودگی است.

وی توضیح داد: این سن برای خودروهای مختلف، متفاوت است. مطابق ماده ۲ آئین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک سن فرسودگی برای خودروهای شخصی (سواری و سواری کار) ۱۵ سال است.

وی ادامه داد: سن فرسودگی برای خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه سوز ۸ سال، خودروهای عمومی پایه گاز سوز ۱۰ سال، خودروهای عمومی برقی ۱۴ سال، وانت پایه گازسوز ۱۴ سال، بنزینی دوگانه سوز دیزلی ۱۳ سال، اتوبوس درون شهری دیزلی ۸ سال، اتوبوس پایه گازسوز ۱۰ سال، اتوبوس درون شهری برقی (بازسازی شده) ۲۰ سال، مینی بوس و میدل باس درون شهری و برون شهری دیزلی ۸ سال و پایه گاز ۱۰ سال و برای برقی بازسازی شده ۲۰ سال در نظر گرفته شده است.

سرپرست ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اضافه کرد: سن فرسودگی اتوبوس برون شهری ۱۰ سال، کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال، موتورسیکلت بنزینی کابراتوری ۵ سال، انژکتوری ۶ سال و موتورسیکلت برقی ۱۲ سال است. برای سواری های دولتی سن فرسودگی ۱۳ سال است.

چند روز پیش از این اظهارات احمدی، روح الله عباس پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز از موافقت مجلس با کلیات لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو خبر داد و گفت: برای مدیریت مصرف بنزین باید خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی و مردمی خارج و خودروهای نو جایگزین شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند، اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش تصادفات نیز نمایان می شود. طبق اصلاحات صورت گرفته یک چهارم خودروهای تولیدی در کشور باید اسقاط شوند، همچنین تاکسی ها و اتوبوس های عمومی نیز باید از تسهیلات خرید خودروی جدید در صورت اسقاط بهره مند شوند.

یکی از رانندگان کامیون در این مورد به تین نیوز گفت: متاسفانه مسولان فقط پشت تریبون در مورد لزوم اسقاط خودروهای فرسوده  صحبت می کنند.

وی افزود: اغلب مسئولان هنگام عمل حتی قوانینی را که خودشان در مورد الزام اسقاط خودروهای فرسوده تصویب و ابلاغ کرده اند  فراموش می کنند و منافع عده اندکی را بر منافع کل جمعیت کشور ترجیح می دهند.

او با ابراز امیدواری نسبت به اجرای هرچه سریع تر نوسازی ناوگان فرسوده، عنوان کرد: مشخص نیست که چه وقت و چگونه این همه خودروی فرسوده باید اسقاط شده و خسارات بسیار عظیم آنها برطرف شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد حسینی 1 0

    سن فرسودگی با سن مرز فرسودگی که در قانون هوای پاک اعلام شده متفاوت است. بنا به نظریه شورای نگهبان و تغییرات قانون هوای پاک، ملاک تعیین فرسودگی ناتوانی در دریافت گواهی معاینه فنی است. تیتر خبر اشتباه است. اولا، سن فرسودگی اعلام نشده. دوما، مورد اعلام شده خبر جدیدی نیست و روخوانی آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک بوده.

  • سعید قصابیان 1 0

    سلام. معیار فرسودگی یک ماشین عمر تقویمی آن نیست. فرسودگی هر نوع ماشین بر اساس معاینه فنی تعیین میشود.

  • پوریا 0 0

    افغانستان و پاکستان اتوبوس هاشون بهتر از ملت ماست