| کد خبر: 246390 |

◄ چند نکته مهم که هر راننده باید بداند/ ابطال یک بخشنامه نیروی انتظامی

تا زمانی که جرم مشهودی رخ ندهد نیروی انتظامی حق بازرسی داخل اتومبیل را ندارد.

تین نیوز

بخشنامه شماره ١ / ١٧٩ / ٠١ / ٤٠٢ مورخ ١١/ ٤ / ٧٩ نیروی انتظامی که تفتیش و بازرسی خودروها را علی الاطلاق در جرایم غیرمشهود، بدون کسب مجوز از مقام قضایی مجاز می دانست، باطل شد.

به گزارش تین نیوز، آن طور که در شبکه های اجتماعی آمده است: مطابق ماده ۵۶ قانون آیین دادرسی کیفری بازرسی اشیا از جمله خودرو، در جرایمی که مشهود نیست، فقط باید با اجازه موردی قاضی صورت بگیرد.

در همین راستا دیوان عدالت اداری، بخشنامه شماره ١ / ١٧٩ / ٠١ / ٤٠٢ مورخ ١١/ ٤ / ٧٩ ناجا که تفتیش و بازرسی خودروها را علی الاطلاق در جرایم غیرمشهود بدون کسب مجوز از مقام قضایی مجاز دانسته را ابطال نموده است.

در نتیجه تا زمانی که جرم مشهودی رخ ندهد نیروی انتظامی حق بازرسی داخل اتومبیل را ندارد.

بر این اساس، اگر قبل از حمل یا در حینِ حملِ خودرو به وسیله جرثقیل، مالکِ آن حاضر شود و تقاضای تحویل خودرو را کند، ماموران مکلف هستند (تاکید می‌ شود مکلف هستند) فقط جریمه کنند و نمی‌ توانند خودرو را با خود ببرند، در صورت عدمِ پذیرشِ مامور لازم است به او گوشزد شود مطابق تبصره 2 ماده 13  قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی چنین حقی ندارد و عملش خلاف قانون و قابل تعقیب است.

در شبکه های اجتماعی همچنین تاکید شده است:

1) اگر در کلانتری به کسی بی احترامی شد یا کسی علاف شد می توان با 197 تماس گرفت تا برای بررسی اقدام شود.

2) برای شکایت مستقیم بهتر است به دادسرا مراجعه شود، مراجعه به کلانتری اتلاف وقت است.

3) اگر از کسی به هر نحوی سرقت شد به جای مراجعه به کلانتری سریع با 110  گرفته شود چون اگر سرقت تایید شد سریع پرونده سرقت تشکیل می شود ولی اگر  بره کلانتری مراجعه شود به دلیل این که هر سرقت در حوزه هر کلانتری برای آن کلانتری یک امتیاز منفی است ممکن است تشکیل پرونده را به دلایل مختلف به تاخیر بیندازند.

4) اگر شخصی به هر نحو در جاده تصادف کرد حتی اگر خودش مقصر بود و یا اگر با چیزی یا حتی با موتور  زمین خورد اولین کار تماس با 110 و بعد اورژانس 115 است چون طبق قانون تمام حوادث جاده ای درمان اولیه و... رایگان است. هزینه پرداخت می شود ولی بعد میی توان صورتجلسه کلانتری را مهر شده با کپی به بیمارستان برد و تمام هزینه ها را به شخص برگردانده می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.