| کد خبر: 245560 |

◄ افزایش عوارض؛ کمک به رفع خرابی آزادراه ها

با توجه به افزایش نیافتن عوارض آزادراهی طی 2 سال گذشته و با توجه به تورم موجود، افزایش قیمت قیر و ... این میزان افزایش، رقم بالایی نیست ضمن این که افزایش قیمت قرار بود از اول سال اعلام شود که به دلایل مختلف به تعویق افتاد.

تین نیوز

اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه‌ ها که با تصویب وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد با واکنش مثبت فعالان  بخش خصوصی حوزه ساخت و توسعه آزادراه ها همراه شد.

به گزارش تین نیوز، اگرچه به اعتقاد برخی فعالان این حوزه، رقم های اعلام شده دهک های پایین مبلغ بالایی است، اما برخی دیگر معتقدند بیشترین میزان مسافرت ها مربوط به دهک های بالای جامعه است و این افراد هستند که به طور مداوم در حال مسافرت به خصوص به مناطق گردشگر پذیر از جمله شمال هستند.

از سوی دیگر فعالان بخش خصوصی تاکید دارند با توجه به افزایش نیافتن عوارض آزادراهی طی 2 سال گذشته و با توجه به تورم موجود، افزایش قیمت قیر و ... این میزان افزایش، رقم بالایی نیست ضمن این که افزایش قیمت قرار بود از اول سال اعلام شود که به دلایل مختلف به تعویق افتاد.

به گفته آنان با عوارض فعلی ساخت هیچ آزادراهی در کشور توجیه ندارد و برهمین اساس در 2-3 سال گذشته عملا آزاد راهی با مشارکت بخش خصوصی شروع نشد و حتی نگهداری آزادراه‌ های فعلی هم با مشکل مواجه شد، به گونه ای که اگر به آزادراه های زنجان تبریز، قم کاشان و کاشان_اصفهان رسیدگی فوری نشود، تا 2 - 3 سال آینده به دلیل گستردگی خرابی‌ های روسازی، امکان عبور و مرور نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

جدول نرخ جدید عوارض آزادراه‌ ها

فعالان بخش خصوصی ساخت آزادراه ها همچنین تاکید کردند طی چند سال اخیر با وجود مذاکره و برگزاری جلسات مداوم با شرکت های مختلف از جمله قرارگاه خاتم‌ الانبیا، فولاد مبارکه، ایمیدرو، بانک ها و موسسات زیر مجموعه‌ شان، بخش خصوصی، بنیادها، شرکت های بزرگ پیمانکاری مثل جهاد نصر، نفت و گاز محمدیان، سیمین‌ سپاهان و ... هیچ یک برای سرمایه‌ گذاری در توسعه آزادراه‌ های کشور و کریدورهای ترانزیتی قانع نشدند که یکی از دلایل این امر، عدم بازگشت سرمایه به دلیل میزان عوارض آزادراه ها بود که توجیه اقتصادی را از آزاد راه‌ ها از بین برده است.

آنان همچنین بیان این که با سیستم الکترونیکی و etc فعلی، ۴۰ تا ۶۰ درصد عوارض وصول نمی‌ شود، خاطرنشان کردند: پلکانی شدن عوارض به این دلیل است که عوارض زودتر پرداخت شود چرا که در حال حاضر تقریبا همه شرکت های بهره‌ بردار آزادراه‌ ها حدود 50 درصد مطالبات معوقه دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.