| کد خبر: 244226 |

◄ مصرف سوخت؛ مزیت حمل و نقل ریلی که با ارزانی گازوئیل از بین رفت

مزیت اصلی حمل و نقل ریلی نسبت به جاده ای بحث مصرف سوخت است اما در ایران که گازوئیل با قیمت پایین به دست مشتری می رسد این مزیت کاملا گم شده است.

تین نیوز

جلسه مجازی «از حمل و نقل چه خبر؟» در تاریخ 29 خرداد 1401 در کلاب هاوس تین نیوز برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، در ابتدای گفتگو در حوزه جاده ای گفته شد که در هفته گذشته انتخابات کانون صنفی انجمن های حمل و نقل کالای کشور برگزار شده و تغییراتی در اعضا اتفاق افتاده است. اضافه شد که حسین احمدی زاده که سالها رئیس هیئت مدیره این کانون بود در این دوره کاندیدا نشد.

گفته شد که بعد از حذف بارنامه کاغذی بخشی از درآمد انجمن های شرکت ها حذف شده یا در حال تهدید است. انجمن ها تشکل های مردم نهادی هستند که از اهمیت خاصی برخوردارند اما نتوانسته اند جایگاه خودشان را پیدا کنند.

 همچنین اضافه شد که آمادگی هایی برای سفر اربعین در حال انجام است. انتظار می رود این سفر بعد از دوسال که محدودیت کرونایی بود، امسال با قوت برقرار شود.

در حوزه ریلی گفته شد که اولین قسمت از قطعات دستگاه تولید چرخ وارد شده و جای امیدواری است که در سال آینده خط تولید چرخ به طور کامل راه اندازی شود.

گفته شد در خصوص حادثه ریلی قطار مشهد یزد جلسه مهمی در مجلس برگزار شده است که مدیرعامل راه آهن و معاونان حضور داشته اند. همچنین چند نفر از کارشناسان و چندنفر از انجمن صنفی و بیمه نیز حضور داشته اند. احتمالا درجلسه دیگری، گزارش های این جلسه ارائه خواهد شد.

پرسیده شد که چه عواملی موجب بروز سوانح ریلی مخصوصا سانحه اخیر شده است و پاسخ داده شد که سیستم ریلی ما در چندسال گذشته بسیار سعی کرده با استفاده از سیستم های atc و ... خود را مدرن کند. اما تعمیر و نگهداری این سیستم ها هزینه زیادی داشته و راه آهن از پس این هزینه ها برنیامده است.

تاکید شد ایمنی یک محصول است و برای آن یک فرآیند در جریان است هر کدام از اعضای آن فرآیند که در جای خود نباشند آن محصول تولید نمی شود. حوادث تا حد زیادی قابل پیش بینی هستند و هر آنچه قابل پیش بینی است، قابل پیشگیری است. باید سیستمی به این موضوع نگاه کرد. باید مجموعه عوامل را بررسی کرد.

همچنین گفته شد قطار ترانزیتی کریدور قزاقستان- ترکمنستان – ایران به سمت ترکیه، با بار گوگرد از اینچه برون وارد کشور شده است.

در حوزه هوایی گفته شد که پروازهای حج توسط ایران ایر انجام می شود و ظاهرا تاخیرهای پروازی زیاد است.

در خصوص پروازهای حج گفته شد که حجاج در ترمینال سلام پذیرش می شوند و جهت پرواز با اتوبوس های بین شهری به ترمینال یک منتقل می شوند. جای سوال است که چرا اینقدر برای سالن سلام هزینه شد در صورتی که پرواز از آنجا انجام نمی شود.

اضافه شد که تعداد پرواز ها خیلی کم است و این هفته فرودگاه تبریز با کمبود شدید پرواز مواجه شد تا جایی که صدای مسافران در آمده است. علت این کمبود، لغو یکباره پروازهای آتا عنوان شد. این نتیجه تحریم ها و نقص فنی است.

در حوزه ریلی تاکید شد واگن های فرسوده از رده خارج می شوند و با رشد مسافرت های بعد از کرونا در حمل و نقل مسافر مشکل ایجاد می شود. فرسودگی ناوگان و کاهش ظرفیت حمل و نقل یک چالش جدی برای آینده  حمل و نقل است.

در حوزه جاده ای تاکید شد که در دوره کرونا سفرها کاهش حدودا 70 درصدی داشته اما سوانح کاهش 20 درصدی را دارا بوده است. علی رغم کاهش سفر، شدت تصادفات بالاتر رفته بود.  

در حوزه ریلی پرسیده شد چه عاملی باعث شده که هزینه حمل و نقل ریلی نزدیک به حمل و نقل جاده ای شود؟ در صورتی که در تمام دنیا هزینه حمل و نقل ریلی پایین تر و به صرفه تر است.

در پاسخ گفته شد که مزیت اصلی حمل و نقل ریلی نسبت به جاده ای بحث مصرف سوخت است اما در ایران که گازوئیل با قیمت پایین به دست مشتری می رسد این مزیت کاملا گم شده است و مسئله دوم، گردش بار و سرعت حمل و نقل بار است. اگر لازم باشد بار با سرعت بیشتری منتقل شود حمل و نقل جاده ای به صرفه تر است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.