| کد خبر: 242444 |

◄ ترانزیت کالاهای هندی از گرجستان به روسیه به دلیل ارزانی حمل دریایی

این اقدام اقتصادی است چرا که هزینه حمل و نقل دریایی آنقدر ارزان و ایمن است که حمل تا فاصله چند برابر زمینی را موجه می کند.

تین نیوز

چند روز پیش منابع خبری هند اعلام کردند ترانزیت کالاهای هندی به روسیه از مسیر گرجستان آغاز شده که اقدام از سوی برخی کارشناسن حوزه به دور زدن ایران توسط هندی ها تعبیر شده است.

به گزارش تین نیوز، در این زمینه تحلیل های گوناگونی در شبکه های اجتماعی صورت گرفته که از جمله آنها دیدگاه مطرح شده توسط محمد اسماعیل علیخانی کارشناس حمل و نقل و نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ و نقل اسکاپ است که این اقدام هند را به ارزان و ایمن تر بودن حمل  دریایی مرتبط می داند.

علیخانی در تحلیل این اقدام هند و روسیه در جمع متخصصان تین نیوز نوشت: این اقدام اقتصادی است چرا که هزینه حمل و نقل دریایی آنقدر ارزان و ایمن است که حمل تا فاصله چند برابر زمینی را موجه می کند.

بیشتر بخوانید:

صدور کالا به روسیه؛ هند ایران را دور زد یا نزد؟

وی افزود: مشکلات بار اندازی و بارگیری های مکرر، مسائل تقاطع های مرزی، تغییر بوژی ها در حمل ریلی، بار محوری ، قوانین و مقررات، همسان نبودن عضویت کشورها در کنوانسیون های بین المللی  و... از مطلوبیت امکانات زمینی می کاهد‌ و البته به ندرت مسئله سیاسی هم می شود.

او در توضیح استفاده از عبارت «به ندرت» گفت: چرا به ندرت؟ چون صاحبان کالا دولت ها نیستند. فورواردرها و صاحبان کالا به هزینه ها و ایمنی مسیر می اندیشند. مگر قهرا دولتی برای بخش  خصوصی مانع ایجاد کند.

نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ و نقل اسکاپ، مولفه زمان سفر، را تعیین کننده دانست و افزود:  موافقت نامه و تفاهم نامه بین دولت ها گاهی جنبه تزیینی می یابد و گاهی یکی از طرفین یا یکی از اطراف تفاهم یا توافق، اهداف یا هدف خاصی را دنبال می کند.

علیخانی گفت: هدف عمده هند در چابهار دسترسی به افغانستان (و دور زدن پاکستان باتوجه به اختلاقات دیرینه) است که چابهار و قلمروی ایران، راه حل منحصر به فرد در این مورد و بقیه مطالب مشروط به اگرهای زیادی است.

او تاکید کرد: رقیب دریایی همیشه در صحنه  و مستقل از مسایل سیاسی و در کمال ایمنی و بدون نیاز به زیر بنای جدید و یا محدودیت ظرفیت در خدمت است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    انشاالله با اتصال راه آهن به بندر کاسپین و تکمیل خط چابهار زاهدان !!! دیگر مساله تغییر بوژی را هم نخواهیم داشت و مستقیم از بنادر شمالی به بندر کاسپین و از آنجا به راه آهن روسیه منتقل می شود !!!!