| کد خبر: 237321 |

◄ اقدام غیرقانونی شرکت های حمل و نقل در مورد بیمه تکمیلی رانندگان کامیون

از زمان ابطال مصوبه 205 شورای عالی هماهنگی ترابری در مورد بیمه تکمیلی رانندگان کامیون( شهریور 1400) تا کنون هرگونه وجه دریافتی از محل بارنامه، چه به بارنامه اضافه گردد و چه از راننده دریافت شود، غیر قانونی بوده اما در حال دریافت است.

تین نیوز

دبیر کانون انجمن‌ های صنفی کامیونداران گفت: از زمان ابطال مصوبه 205 شورای عالی هماهنگی ترابری در مورد بیمه تکمیلی رانندگان کامیون (شهریور 1400) تا کنون هرگونه وجه دریافتی از محل بارنامه، چه به بارنامه اضافه گردد و چه از راننده دریافت شود، غیر قانونی بوده اما در حال دریافت است.

به گزارش تین نیوز، احمد کریمی این مطلب را در گزارشی در ارتباط با موضوع بیمه تکمیلی رانندگان کامیون از سال ۱۳۹۷ تا کنون اتفاق افتاده بیان کرد.

وی این گزارش را در پاسخ به ابهامات و پرسش های مطرح شده از سوی رانندگان کامیوندار ارایه کرد و گفت: بعد از اعتراضات خردادماه سال ۱۳۹۷، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای، کانون انجمن‌ های صنفی شرکت ها و موسسات حمل و نقل کالای کشور را مکلف به انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان و پرداخت  هزینه آن از محل کارمزد دریافتی نمود.

او افزود: در جریان این امر 2 کانون رانندگان و کامیون داران از سازمان راهداری و حملو نقل جاده ای درخواست کردیم در جلسات مربوط به بیمه تکمیلی شرکت کنیم، اما سازمان با این استدلال که قرار است رانندگان بدون پرداخت هیچ هزینه ای از بیمه تکمیلی بهره مند شوند، به 2 کانون رانندگان و کامیون‌ داران اجازه دخالت در هیچ یک از ابعاد قرارداد را نداد.

بیشتر بخوانید:

متن رأی دیوان اداری در مورد ابطال مصوبه شورای عالی ترابری

این فعال صنفی افزود: کانون شرکت ها برای سال اول با شرکت سهامی آتیه سازان حافظ قرارداد بیمه  تکمیلی را منعقد و پس از عقد قرارداد، سازمان با هدف استمرار پوشش بیمه تکمیلی و قانونی کردن آن، متنی را تهیه و برای تصویب به کمیته فرعی شورایعالی هماهنگی ترابری ارسال کرد.

به گزارش تین نیوز، وی  با بیان این که متن مذکور توسط این کمیته تایید و برای تصویب به شورای عالی ترابری ارسال گردید، عنوان کرد که همین متن بدون هیچ گونه تغییر به تصویب شورا رسید:

«کلیه شرکت ها و موسسات حمل بار برون شهری موظفند در موارد انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان از سوی تشکل‌های صنفی کشوری یا استانی شرکتهای مذکور، نسبت به پرداخت سهم حق بیمه مربوطه اقدام نمایند».

کریمی ادامه داد: پس از مدت کوتاهی ایرادات متعدد وارد بر این اقدام، شروع به خودنمایی کرد و بر این اساس کانون سراسری انجمن های صنفی کامیون‌ داران کشور از دی ماه سال ۱۳۹۷ مکاتبات خود را با مراجع مختلف در ارتباط با نواقص و ایرادات وارد بر این طرح آغاز نمود.

او گفت: در اواخر سال اول قرارداد، نمایندگان کانون شرکت ها که در جلسات کمیته راهبری حاضر می شدند، به طور جدی اعلام کردند که با توجه به اعتراضات گسترده شرکت های حمل و نقل تحت هیچ شرایطی قرارداد را تمدید نمی کنند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران افزود: سازمان به 2 کانون رانندگان و کامیون‌ داران توصیه کرد تا با اضافه کردن حق بیمه تکمیلی به بارنامه و دریافت آن از صاحبان کالا موافقت نمایند تا خدمات بیمه تکمیلی متوقف نشود.

به گزارش تین نیوز، وی عنوان کرد: در سال دوم قرارداد هم شرکت سهامی آتیه سازان حافظ طرف قرارداد بود، اما ایرادات وارد بر این قرارداد همچنان به قوت خود باقی بود و در سال سوم، شرکت بیمه دانا برای عقد قرارداد انتخاب شد.

او تاکید کرد: در قرارداد  بیمه دانا 2 کانون رانندگان و کامیون‌داران به عنوان ناظران قرارداد معرفی شدند، اما هیچ گاه هیچ گونه گزارش مالی و عملکردی از جانب کانون شرکتها ارایه نشد و تنها به لیست ارائه خدماتی که از جانب شرکت بیمه دانا به رانندگان داده شده بود، اکتفا می شد.

علیرغم اینکه به صورت حدودی امکان محاسبه ی حق بیمه ی دریافتی از محل بارنامه وجود داشت، اما همیشه سقف قرارداد از حق بیمه ی دریافتی بسیار پایین تر بود و این موضوع موجب انباشت ده ها میلیارد تومان در حساب کانون شرکتها شد.

کریمی ادامه داد: بعد از ابطال مصوبه شورای عالی ترابری در خصوص بیمه تکمیلی رانندگان، متن دیگری توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به کمیته فرعی شورایعالی هماهنگی ترابری ارایه شد که از نظر حقوقی بسیار ضعیف تر از متن قبلی بود و در جلسه مذکور نماینده حقوقی وزارت راه و شهرسازی به اشکالات متن اشاره نمود که با مقاومت نمایندگان سازمان و اصرار آنها بر تصویب این متن مواجه شد.

وی افزود: اما این متن به دلیل ایرادات متعددی که داشت فعلا در کمیته مذکور بایگانی است، لذا از زمان ابطال مصوبه تا کنون هر گونه وجه دریافتی  از محل بارنامه، چه اینکه به بارنامه اضافه  گردد و چه از راننده دریافت شود، غیر قانونی اما در حال دریافت است.

این فعال صنفی با بیان این که خدمات شرکت بیمه البرز به مراتب ضعیف تر از بیمه دانا و حتی آتیه سازان حافظ است، تاکید کرد: اگر سازمان یا کانون شرکت ها مدعی شوند که انتخاب شرکت بیمه البرز با موافقت 2 کانون رانندگان و کامیون‌داران  بوده، پاسخ این است که از بین 2 شرکت بیمه البرز و کوثر، بیمه البرز انتخاب شد و حق انتخاب دیگری نبود.

به گفته کریمی در جلسات اخیر 2 کانون رانندگان و کامیون‌داران  تصمیماتی در مورد پیگیری موضوع گرفته شد که انشاءالله این هفته نهایی و به محض اقدام به اطلاع رسانی خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خداداد بکرانی 4 0

    سلام..

    شما که راست گفتید!!
    یعنی همه راستگویان عالم اگر مثل شما جامعه را کم حافظه تلقی کنند،,
    بساط عدالت وانصاف وحق الناس وبیت المال را زیر پا له می کنند,


    چه کسانی بانادیده گرفتن مصوبه ۲٠۵ پای صورت جلسه 1398.04.6
    جهت بیمه تکمیلی با سازمان را امضا کرد?!

    کدام سازمان دولتی دستور داد تا نیم درصد به کرایه حمل اضافه شود.و هزینه بیمه تکمیلی رانندگان از بارنامه
    دریافت شود?!

    چه کسی زیر بار این خیانت کانون رانندگان وکامیونداران کشور نسبت به قسر تلاشگر جامعه می رود?!

    شما که خیلی خوب از پاسخگویی گریزانید!!

    خیلی راحت از گردن خود ساقط می کنید?!

    شما مدعیان دروغین دفاع از حق وحقوق رانندگان بجای اینکه سالها ظلم. واجحاف در قبال راننده را پی گیری کنید وقوانین. ونصوبات را پافشاری کنید تا اجرایی شود,

    خودتان پای صورت جلساتی را امضا کردید که جز خیانت ولکه سیاه وننگ برای شما در صنف وحمل ونقل ثبت نشده است?!

    با مدام اب وصابون باید امضاهای طلایی شما را در قبال خیانت های انجام شده در صنف رانندگان وکامیونداران کشور شست وپاک. کرد?!

    حال سازمان راهداری وشرکتهای حمل ونقل را مقصر اصلی اجحاف در خصوص بیمه تکمیلی رانندگان می دانید?!

    گویا تفنگ دولول گذاشتند پشت گردن حضرت عالی تا پای صورت جلسه 1398.04.06 با کانون. شرکتها در خصوص دریافت هزینه بیمه تکمیلی رانندگان از بارنامه امضا کنید?!

    اول تکلیف مبالغ مازاد که پس از امضای صورتجلسه فوق با شرکتها را امضا کردید که شرکت بیمه گر متخلف وغیر قانونی آتیه سازان وکانون شرکتها تقسیم. غنایم کردید روشن کنید!!
    تا به ابطال وخیانت های بعدی وروشن شدن صورت مساله برای جامعه ورانندگان وکامیونداران بتوانید پاسخگو باشید وجواب پس دهید!!

    واقعا مایه ننگ است که کسی مدعی دفاع از حق وحقوق صنف خود را قلمداد کند!

    ولی در بزنگاههایی کهه باید دفاع کند وحق راننده را از زیر دست رانت خواران وانخصار طلبان بگیرد با امضای طلایی دودستی تقدیم. کند وککشان. هم گزیده نشود!!

    سخنرانی واظهار نظر های بی اساس
    شما دیگر برای راننده وکامیوندار طنز است!

    واین گونه سخرانی کردن شمارا از پاسخگویی نخواهد فرار ی داد!!

    بلکه بجز پاسخگویی باید تمام مبالغی که با بیمه آتیه سازان و کانون شرکتهای
    در این چند سال تقسیم غنایم کردید.
    واز جیب راننده تلاشگر بهره بردید را عودت دهید!

  • محسن متقین 2 0

    با سلام
    کانون انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور (البته اگر نام این تشکل را کامل گفته باشم) اول بگوید در این پروسه کجا قرار دارد .
    آیا اصلا انتخاب شرکت بیمه برای بیمه تکمیلی رانندگان جزو وظایف اوست ؟!آیا جزو اختیارات آنهاست ؟! به چه استنادی در جلسات تصمیم گیری شرکت کرده اند که بین دو شرکت بیمه ای کوثر والبرز مجبور به انتخاب باشند ؟!

    ظاهراً آقای کریمی از صورتجلسه‌ای که با کانون شرکتها و کانون رانندگان سه جانبه امضاء کرده اند و در آن صورتجلسه نیم درصد به هزینه حمل کالای کشور افزودند و از آن نمد برای خودشان هم کلاه دوختند و تصویب کردند که کارکنان تشکلات صنفی (انجمن ها و کانون های مربوطه) هم از بیمه تکمیلی رانندگان منتفع شوند .
    ظاهراً از پول های اضافی که در حساب های کانون شرکتها باقی مانده است سهمی به کانون شما نرسید است که اینگونه سیاه نمایی می‌فرمایید .

  • راننده 3 0

    متاسفانه کانون رانندگان و اتحادیه‌های رانندگان رو فساد گرفته و تمام مسئولین بیشتر بفکر منافع خودشون و عدم ایجاد هزینه برای اداره‌ی راه و ترابری و انتخاب مجدد آنها برای همین پُست فعلی از حق رانندگان می‌گذرند و خیانت میکنند..انشالله هر کس خیانت میکنه هم در این دنیا و هم‌در آخرت هم خودش و هم خانواده‌ش تقاص پس بده! آمین

  • راننده 2 0

    حیف از عمری که در رانندگی و به مدت ۲۲ سال گذاشتم! دو ماهه عمل قلب باز کردم افتادم گوشه‌ی خونه و از همه جالب‌تر نه تنها از کار افتاده محسوب نمیشم بلکه گفتند فقط دو ماه و ده روز مرخصی استعلاجی میدیم! ما که مجبوریم و میریم سرکار ولی آی ایهناس من راننده‌ی تریلی حمل بنزین هستم وقتی هنوز اثرات بیهوشی طولانی عمل قلب باز و خونریزی بخیه‌ها و تپش بیش از حد قلب رو دارم ، اگه تصادف هم کردم و خانواده ای رو بیچاره کردم من مسئول نیستم و اون دکتری که بعنوان کارشناس تامین اجتماعی هست و اندازه‌ی یک دبستانی فهم نداره و با راننده مثل نوکر در خونش برخورد میکنه مقصره! هر روز هم میگن چرا تصادفات زیاده! وقتی که اینهمه راننده‌ی مریض و گرفتار تو جاده پشت کامیونهای ۴۰ تنی هستند نباید تقاضای کاهش تصادفات رو داشت!