| کد خبر: 235842 |

طوفان حاره ای چیست؟+ فیلم

منطقه حاره نام محدوده عرض های جغرافیایی از کره زمین است که در بین 2 مدار راس السرطان در ۲۳.۵ درجه شمالی و مدار راس الجدی در ۲۳.۵ درجه جنوبی، قرار می گیرند. با این حساب هیچ قسمتی از کشور ما در منطقه حاره قرار نمی گیرد.

تین نیوز

یک کارشناس در شبکه های اجتماعی مطلبی در مورد طوفان حاره ای منتشر  کرده و در آن در مورد چگونگی تشکیل این طوفان و این که چرا به آن طوفان حاره ای گفته می شود، توضیح داده است.

به گزارش تین نیوز ناصر صفاری نوشته است: جنوب شرق کشور دچار طوفان حاره ای «شاهین» شد. این طوفان ها چگونه تشکیل می شوند؟ چرا به آنها حاره ای گفته می شود؟ چرا  نام شاهین بر آن گذاشته اند؟ این طوفان ها چقدر و با چه تکراری کشور ما را تحت تاثیر قرار می دهند؟

در این یادداشت سعی خواهم کرد به اختصار به این سوالات  پاسخ دهم.

منطقه حاره نام محدوده عرض های جغرافیایی از کره زمین است که در بین 2 مدار راس السرطان در ۲۳.۵ درجه شمالی و مدار راس الجدی در ۲۳.۵ درجه جنوبی، قرار می گیرند. با این حساب هیچ قسمتی از کشور ما در منطقه حاره قرار نمی گیرد.

بیشتر بخوانید:

لنج 10 میلیارد تومانی چگونه غرق شد؟

با توجه به نزدیکی منطقه حاره به استوا، مشخص است که دمای هوا و نیز آب های اقیانوس، در این منطقه گرم‌تر از سایر نقاط جهان می باشد. این گرما و رطوبت موجود در این منطقه، در شرایط خاصی باعث ایجاد ناپایداری های شدید جوی می شود. این ناپایداری باعث صعود شدید هوا می گردد و همزمان به دلیل نیروی کوریولیس که ناشی از چرخش زمین به دور خودش می باشد شرایط گردشی هوا فراهم می شود. این گردش و صعود هوا معمولا بر روی اقیانوس ها شکل می گیرد و سپس به سمت خشکی ها حرکت می کند.

به دلیل سرعت بسیار بالای باد در این طوفان ها و نیز حجم رطوبت خیلی زیاد، مناطق اقیانوسی، شدت بارش و باد حاصل از آنها به طور فوق العاده ای زیاد است. بنابراین مناطقی که تحت تاثیر این طوفان ها قرار می گیرند علاوه بر سیل در معرض تخریب های شدید ناشی از باد شدید نیز هستند.

هواشناسان این طوفان ها را براساس قدرت تخریب کنندگی آنها رتبه بندی کرده اند. مخرب ترین طوفان های حاره ای را درجه ۵ و ضعیف ترینشان را درجه یک می دهند.

این طوفان ها در منطقه اقیانوس اطلس و سواحل آمریکا هاریکن نامیده می شود و در شرق آسیا و اقیانوس هند به نام تیفون مشهورند. با این حال به هر طوفان حاره ای یک نام مشخص داده می شود. کمیته ای در سازمان هواشناسی جهانی برای همین نامگذاری وجود دارد. در گذشته فقط از نام های دخترانه استفاده می شد ولی مدتهاست این محدودیت برداشته شده است. اگر طوفانی منجر به خسارت مالی و جانی جدی شود، نام آن هرگز بر طوفان دیگری گذاشته نمی شود، در غیر این صورت از آن نام برای طوفان های بعدی استفاده خواهد شد. با این حساب انتظار می رود نام شاهین یگانه بماند.

تعداد طوفان هایی که در سواحل اقیانوس اطلس آمریکا و نیز شرق آسیا نسبت به تعداد طوفان های حاره ای اقیانوس هند خیلی بیشتر است. از میان همین تعداد نیز آنهایی که به اندازه کافی قدرتمند هستند تا خود را به عرض های جغرافیایی بالاتری مثل سواحل ایران برسانند، خیلی کمترند. به همین دلیل به ندرت چنین طوفان هایی به مناطق ساحلی ایران در جنوب می رسند.

با این حال انتظار می رود بخاطر پدیده گرمایش زمین و تغییر اقلیم وقوع این طوفان ها در سال های آینده بیشتر شود.                                                                                                                      Source : CAVOK        

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    تو عکس موج اول مطلب یک مرد هست اونجا جی میخواهد

  • اناری 0 0

    یاامام رضابه جان جوادت قسمت می دهم ضامن بچه های من هم بشو تاخداوندکارشان رابهترکند.انشاالله.