| کد خبر: 214672 |

یک مقام مسئول:

◄ نرخ شاخص تن-کیلومتر، خالص پرداختی به راننده است

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: نرخ شاخص تن-کیلومتر، خالص پرداختی به راننده بوده و کمیسیون و عوارض دولتی جداگانه محاسبه و به آن اضافه می‌شود.

تین نیوز

در حالی که رانندگان کامیون معتقدند اگر کارمزد ۸ تا ۱۱ درصدی شرکت‌های حمل و نقل از اصل کرایه کسر شود به این دلیل که سود باد آورده‌ای نصیب شرکت‌های حمل و نقل می‌کند اقدام نادرستی است سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای رفع این ابهام اعلام کرد: نرخ شاخص تن-کیلومتر، خالص پرداختی به راننده بوده و کمیسیون و عوارض دولتی جداگانه محاسبه و به آن اضافه می‌شود.

به گزارش تین نیوز، چندی پیش و پس از به روز رسانی شاخص تن-کیلومتر ابهاماتی در مورد چگونگی پرداخت کرایه و کمیسیون شرکت‌های حمل و نقل برای رانندگان به وجود آمد.

در آن زمان نوید خیرمند کامیوندار خود راننده عنوان کرد: افزایش طول مسیر هیچ تفاوتی در هزینه‌های تمام شده شرکت‌های حمل و نقل ندارد (همان برگه بارنامه، پیرینتر و کاربری که بار با مسافت ۵۰ کیلومتری را صادر می‌کند مسافت ۲۰۰۰ کیلومتری را نیز صادر می‌کند)، در حالی‌که افزایش نرخ کرایه رانندگان در مسافت‌های بیشتر صرفاً به‌خاطر پیمایش بیشتر و متعاقباً استهلاک بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: از این رو می‌طلبد در این شرایط بد اقتصادی که پایین‌ترین حد ممکن برای عدد شاخص تن-کیلومتر در نظر گرفته شده است، ضمن جداسازی و تعریف حقی معقول و منطقی به‌عنوان کارمزد شرکت‌ها، در پایین آوردن هزینه‌های تمام شده برای مصرف کننده تلاش شود.

به دنبال درج این مطلب محمد اتحادی یکی دیگر از کامیونداران خود راننده نیز در شبکه‌های اجتماعی با تایید این دیدگاه نوشت: با افزایش مسافت برای حمل کالا استهلاک و هزینه‌های کامیون زیادتر می‌شود اما چرا باید کارمزد شرکت هم افزایش داشته باشد.

وی افزود: معتقدم با افزایش کرایه در مسیرهای طولانی کارمزد شرکت حتی باید یک یا دو درصد کاهش پیدا کند.

اما این دغدغه و ابهام رانندگان با نامه تاریخ 14 تیر ماه مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برطرف شد.

به گزارش تین نیوز، در نامه غلامحسین دغاغله آمده است: نرخ شاخص تن-کیلومتر، خالص پرداختی به راننده بوده و سایر مبالغ همچون کمیسیون دریافتی شرکت‌ها،  عوارض دولتی و ... جداگانه محاسبه و به آن اضافه می‌شود.

دغاغله همچنین تاکید کرده است: مبنای تعیین نرخ پایه حمل، محاسبه بر اساس شاخص تن-کیلومتر بوده و از اعمال درصد برای افزایش نرخ حمل جداً خودداری گردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    طی چند سال گذشته یکی از معدود دفعاتی ایست که سازمان راهداری یک تصمیم کاملا کارشناسی گرفته.

    درست انجام شدن این کار طی ماهها و سالهای آینده بدونه شک باعث نظم و انظباط بیشتری بین روابط مالی کامیوندارن و شرکتهای حمل و نقل خواهد شد.

  • آرش 0 0

    سلام.
    اینجانب بعنوان کامیوندار خود راننده موارد بیشماری از شرکتهای حمل و نقل صوری را مشاهده کرده ام.
    شرکتهای کاغذی سرمایه ای بجز یک میز و کامپیوتر و پرینتر و یک سماور چایی نگذاشته اند. لیکن با پرینت هر بارنامه مبلغی از ۲۰۰ الی ۸۰۰ هزارتومان به جیب میزنند.
    دریافت مجوز کاغذی بارنامه چاپ کردن آمیخته به رانت و روابط است.
    معمولا این مجوزها بصورت لایه به لایه اجاره داده میشوند.
    راننده ، متصدی را میبیند که پشت میز نشسته. متصدی میزش را از صاحب مجوز اجاره کرده ، صاحب مجوز هم خودش مستأجر لایه های بالاتر است. این لایه ها تا آن بالا بالا ها ادامه دارد....