| کد خبر: 192198 |

◄ زیان‌دیدگان عدم به‌روز رسانی تن-کیلومتر

روش محاسبه کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای کالا بر اساس تن-کیلومتر به نفع کلیه بخش‌های این مدل حمل‌ونقلی ذکر کرد و برای همه سودمند است.

تین نیوز

جاده و حمل‌ونقل جاده‌ای باید سهم خود را از درآمد حاصله از این بخش از جمله جرایم رانندگی و عوارض آزادراهی دریافت کند.

به گزارش تین نیوز، مطلب بالا بخشی از یادداشت یک فعال حمل‌ونقل جاده‌ای است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

علیرضا سمنانی راننده خودمالک در این یادداشت تاکید کرد: اگر سهم درآمد واقعی جاده به خودش برگردانده می‌شد و اگر جاده‌های کشور به‌عنوان سرمایه ملی مورد توجه قرار می‌گرفت، امروز شاهد این حجم عظیم از تلفات جانی و مالی نبودیم.

وی همچنین افزود: چرا سهم واقعی جاده از درآمد کلانش، به خودش پرداخت نمی‌شود؟ چرا این حجم از درآمد برای ایمنی و بازسازی محورهای جاده‌ای مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؟

این راننده کامیوندار در ادامه، روش محاسبه کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای کالا بر اساس تن-کیلومتر را به نفع کلیه بخش‌های این مدل حمل‌ونقلی ذکر کرد و گفت: تن کیلومتر، برای همه سودمند است حتی برای ایمنی جاده.

سمنانی در توضیح این دیدگاه خود گفت: تن-کیلومتر، نه تنها یک خواسته صنفی بود، بلکه در  بخش کلان، دولت و ملت هم از اجرای آن سود می‌برند.

وی تاکید کرد: در نبود واحد سنجش کرایه حمل واقعی (تن بر کیلومتر)، چهار دسته به شرح زیر ضرر می‌کردند:

اول؛ دولت که به‌عنوان دریافت کننده چهار درصد حاصل از کمیسیون، سهم ناچیزی از این حجم تردد و درآمد کلان را بهرمند می‌شد.

دوم؛ به‌علت حمل با نرخ و درآمد کمتر دولت، کشور از امکانات کمتری در توسعه منابع ملی و جاده‌ای بهره‌مند و متعاقباً ملت از رفاه کمتری برخوردار می‌شد.

سوم؛ رانندگان و کامیونداران به‌عنوان سربازان اقتصادی کشور، به‌علت درآمد کمتر، ورشکسته این جبهه اقتصادی می‌شدند.

چهارم؛ شرکت‌های حمل‌و‌نقلی که با توجه به درآمد کمتر از نرخ واقعی حمل متضرر و ورشکسته شده و برای جبران این کسر درآمد مجبور به دریافت سهم بیشتری از حق راننده و کامیوندار می‌شدند.

او خاطرنشان کرد: در این میان و از باگ صنفی، تاجر و صاحب کالا، به‌خاطر حمل کمتر از نرخ واقعی نفع می‌بُرد و سودبر حمل‌و‌نقل ارزان فقط و فقط صاحب کالا بود، صاحب کالایی که تا قبل از اجرای تن-کیلومتر، کرایه ناچیزی پرداخت می‌کرد.

به گزارش تین نیوز، این راننده کامیون اضافه کرد: حال سؤال این است که چرا با وجود منفعت‌هایی که تن-کیلومتر دارد، ضرایب آن به‌روزرسانی نمی‌شود تا دولت و سازمان راهداری و وزارت راه نیز متعاقباً افزایش درآمد داشته باشند؟ مگر با احیا و به‌روزرسانی تن-کیلومتر، فقط راننده و کامیوندار سود می‌برند؟

به گفته سمنانی، تن کیلومتر، علاوه بر ایجاد عدالت اجتماعی و صنفی و افزایش سهم دیون دولتی، احیاگر صنف خسته و بیمار رانندگان و کامیونداران نیز است.

این کامیوندار با بیان این‌که آپدیت دیرهنگام تن-کیلومتر، به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند، اضافه کرد: چرا سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، مدافع درآمد خود نیست؟ چرا وزارت راه،  از حق این سازمان برای تدارم درآمد کلان حاصل از کمیسیون چهار درصدی دفاع نمی‌کند؟

وی گفت: حجم بارنامه نویسی و تبادلات مالی، پس از خرداد ماه 97 و اجرای تن کیلومتر قابل محاسبه و تحلیل و بررسی است و این نکته مهم و کلیدی بر هیچ کسی پوشیده نیست که اعتراض کامیونداران حتی برای دولت و ملت ایران سود داشته است.

سمنانی افزود: جاده توسعه نیافته و 20 درصد تخریب شده امروز (به نقل از وزیر) حاصل عدم تخصیص منابع مالی متناسب با رشد و عدم دفاع مناسب متولیان از سهم راه و جاده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 1 0

    چند سال ملت رو در انتظار گذاشتن که قراره شق القمر بکنیم و یه فرمول توپ برای محاسبه ی تن کیلومتر در بیاریم.چند سال رانندگان و شرکت ها رو سر دووندن تا در دولت و شورای عالی فلان و کمیسیون بهمان تصویب کنند ، به توشیح جناب وزیر برسونن و بعد از یک ماراتن خسته کننده ابلاغ کردند.حالا که ابلاغ انجام شده حالشو ندارن اون ضرایب رو بروز کنن. معلوم نیست اون همه مدیر و کارشناس و خدم و حشم و نوکر توی اون سازمان راهداری دارن چکار میکنن.

  • ناشناس 1 0

    کلا شیوه مدیریتی ویرانگر توی حمل و نقل اعتقاد داره،
    بچه هر وقت شیر بخواد گریه میکنه.منتظر دوباره براشون گریه کنیم تا صدامون را بشنوند.

  • ناشناس 1 0

    از یک جنبه دیگه که به موضوع نگاه کنیم به این نتیجه میرسیم برای مسئولین منافع صاحبان ثروت ترجیه داره بر منافع رانندگان.
    در اصل حمایت از سرمایه دار میکنن.
    اگر شده یک روز هم بیشتر بارشون مفت به دستشون برسه