| کد خبر: 189607 |

یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ ای مطرح کرد:

◄ افزایش کرایه‌ حمل بار جاده‌ ای چقدر تورم ایجاد می‌کند؟

اگر میانگین حمل بار کامیون و کشنده ۱۸ هزار کیلو (۱۸تُن) در نظر گرفته شود، بابت هر کیلو بار تنها ۱۰ تومان اضافه کرایه حمل پرداخت می‌شود، پس با نظارت قوی می‌توان جلوی تورم را گرفت.

تین نیوز

گمانه‌زنی‌ ها در مورد افزایش  دو تا سه برابری قیمت کالا و خدمات با افزایش قیمت سوخت، در حالی مطرح می‌ شود که یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای معتقد است با 2 برابر شدن قیمت گازوئیل فقط 10 تومان در هر کیلو بار، افزایش قیمت ایجاد می‌شود.

به گزارش تین‌ نیوز، داود کریمی با بیان این مطلب در شبکه‌ های اجتماعی نوشت: عمده حمل بار در حمل‌ونقل کالا با کامیون و کامیونت انجام می‌شود که گازوئیل سوز هستند.

وی گفت: در حال حاضر هر لیتر ۳۰۰ تومان و میانگین مصرف کشنده‌ ها و کامیون‌ ها با احتساب مسیرهای کوهستانی که مصرف بالا می‌رود ۴۵ لیتر در هر صد کیلومتر است.

او افزود: مصرف سوخت کامیون‌ های مدل پایین ۵۰ تا ۵۵ لیتر و مدل بالا مثل اسکانیا حدود ۳۰ لیتر، یعنی میانگین مصرف در هر هزار کیلومتر ۴۵۰ لیتر است.

این فعال بخش حمل‌ و نقل جاده‌ ای، بیان کرد: با دوبرابر شدن قیمت گازوئیل برای مسیر 1300 کیلومتری بندرعباس تا تهران، نزدیک ۶۰۰ لیتر گازوئیل مورد نیاز است که در صورت 2 برابر شدن قیمت گازوئیل، یک راننده باید 180 هزار تومان اضافه‌تر پول گازوئیل پرداخت کند.

 به گزارش تین نیوز، او گفت: اگر میانگین حمل بار کامیون و کشنده ۱۸ هزار کیلو (۱۸تُن) در نظر گرفته شود، بابت هر کیلو بار تنها ۱۰ تومان اضافه کرایه حمل پرداخت می‌شود، پس با نظارت قوی می‌توان جلوی تورم را گرفت.

این فعال حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: برای مثال می‌توان گفت؛ اگر 25 هزار کیلو (۲۵تن) ورق رول به یک کارگاه تولید گلگیر پراید برود و اگر یک گلگیر پراید مثلاً ۴ کیلو باشد، با ۲۵ هزارتن ورق چند عدد گلگیر پراید تولید می‌شود؟ همچنین یک کامیون به طور میانگین از مجتمع فولاد مبارکه تا تهران،  ۲۵۰ لیتر گازوئیل مصرف دارد اما تولیدکنندگان با بی‌انصافی و واسطه‌ها با بی‌انصاف‌ی بیشتر می‌خواهند به بهانه گران‌شدن سوخت و پرداخت کرایه بیشتر، ‌اجناس را چند برابر گران‌تر بفروشند.

به گفته وی عمده مشکل اقتصادی که فسادزا است وجود یارانه‌های پنهان است و اگر یارانه برداشته شود، مشکلات و فسادها کمتر می‌شود.

کریمی تاکید کرد: بنابراین لازم است قیمت سوخت و همچنین کرایه‌های حمل، واقعی و از آن طرف منابع با عدالت توزیع شود چرا که با وضعیت فعلی طبقه ثروتمند چند برابر نسبت به طبقه‌ مستضعف از منابع بهره‌مند می‌شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خداداد بکرانی 4 6

    سلام عرض ادب،
    اولا بالارفتن قیمت ونرخ کرایه در افزایش تورم وبالا رفتن قیمت اجناس هیچ دلیل منطقی ندارد،
    همان گونه که قبل از اینکه نرخ کرایه ها در اوایل برج ۱۰/۹۷هنوز تغیری نکرده بود ،ولی اجناس وبازار هرروز با روند صعودی قیمت وتورم عجیبی برخوردار بود،
    دوما،اینکه در بحث مصرف سوخت وگازاییل کامیون ،تنها سوخت مطرح نیست،
    هزینه نگهداری ومحاسبات واستهلاکات یک کامیون در حمل بار وحقوق وبیمه راننده ومالیات و... خیلی مسایل دیگر مطرح است که در دید ،ونگاه اولیه نیست،
    اگر بناست با بروز کردن نرخ کرایه هرروز دچار بحران اقتصادی بشویم ،
    بهتر ان است که سری به منشا فساد وبحث دلال بازی های موجود در اقتصاد وحمل ونقل زده شود،وازسواستفاده گران این فسادها جلوگیری شود جلوگیری

  • مالک نخعی 0 9

    بهتر است نظرات فوق کارشناسی را به دستگاه ها و متولیان ذیربط بسپاریم،
    سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با در دست داشتن نرم افزار تن کیلومتر امکان برآورد میزان تاثیر افزایش قیمت سوخت در تمام کلاس ها بر قیمت تمام شده ترابری را دارد.
    لدا بهتر است که کار به کاردان سپرده شود.

    • داود کریمی 8 0

      درود خدمت آقای نخعی... آقای نخعی عزیز متن نوشته شده توسط بنده‌ی حقیر در درجه اول پاسخ به اظهار نظر اقای احسان سلطانی که از اقتصاددان‌های شناخته شده کشور میباشد بود که افزایش قیمت سوخت را برابر با ۳ تا ۵ برابری قیمت اجناس دانسته بود.
      ولی آرزوی ما این است که در بین کامیونداران سواد اقتصادی و سواد سیاسی به حدی بالا رود که براحتی اظهار نظرها را تحلیل کنند و نیاز به
      توضیحات طولانی تایپ کردن نباشد.
      در بحث تن بر کیلومتر که شما تلاش میکردید فقط طرح را به کارشناسان و دستگاه‌های ذیربط سپردید و خودتان به فعالیت عادی خودتان ادامه دادید یا در کنار آنها برای توجیه و پیگیری ماندید؟

      شما که هم جوان هستید و هم عدالتخواه و هم مطالبه‌گر
      پس کمی هم در مورد یارانه‌های پنهان که دکتر نوبخت در مصاحبه‌ای
      مبلغی در حدود ۹۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد، تحقیق و مطالعه بفرمائید تا بسترها و زمینه‌های
      رانت و فساد و بیماریهای اقتصاد
      را بیشتر آشنا شوید.
      پیشنهاد میکنم در کنار مطالعاتتان
      صحبتهای رهبر عزیز در یکسال گذشته در زمینه‌های اقتصادی
      و خصوصا صحبتهای ایشان در اول فرودین ۹۷
      و متن کامل خرداد ۹۷ که در پاسخ به کشاورزیان اینجانب نوشتم، هم مطالعه بفرمائید.


  • محسن متقین 0 0

    مهم ترین بخش وحلقه مفقوده عدم سرمایه گذاری در بخش خرید خودرو وتعمیر ونگهداری آن توسط بنگاه‌ها وموسسات حمل ونقلی است که تاکنون با شیوه ها و روش های مختلف مغفول مانده است .اگر شرایط به سمت پالایش شرکت ها و بنگاه‌های اقتصادی برود تا معزلی بنام خود مالکی به این شکل که بیش از دودهه است برحمل ونقل جاده ای کالا سایه افکنده حل شود ومفاهیمی هم چون کامیون های تحت پوشش که یکی از شرایط اصلی تاسیس وتداوم فعالیت آنهاست ومیتواند رابطی حقوقی میان حمل کننده بار (مالک کامیون)وصادرکننده باررا مشخص کند را منطق برقانون نماییم .
    تن کیلومتر ومبحث صرفه وصلاح اقتصادی هرگز بوسیله بخشی از جامعه که دارندگان کامیون وخودرانندگان است حل نخواهد شد .زیرا عدم وجود انسجام کافی وتشکلات قوی دراین بخش موجب میگردد که درچانه زنی ها هیچگاه به حقوق خود دست نیابند .این کار را باید واگذار به شرکت های باربری که خود را طبق فصل هشتم قانون تجارت تنها متولی حمل کالا میدانند واگذار نمود .خود مالکی را یا باید در شرکت های تعاونی خود راننده موضوع مصوبه نود و سومین نشست شورای عالی ترابری سازماندهی کرد ویا سازمان راهداری را مکلف نمود تا ۴۵۰۰شرکت حمل ونقل جاده‌ای دارای پروانه فعالیت تمامی کامیون های خود مالک را با عقد قرار داد همانطوری که قانون گذار آن را تعریف کرده است تحت پوشش قرار دهند . مدعیان بیست ساله گذشته حمل ونقل کالای جاده ای باید به سمت اعمال اصل رجحان درآمد برهزینه درقرار دادهای حمل کالای خود با صاحبان کالا رفته واز دست وپا زدن بی خود برای حفظ شکل فعلی که همان شتر مرغ قلمداد کردن خود ملکی است پرهیز نمایند .
    محسن متقین 98/04/21