| کد خبر: 182482 |

◄ چگونه در برابر فشارهای تحریم از ظرفیت بنادرمان چند وجهی استفاده کنیم؟

اگر با دیدگاه اول به سازمان بنادر بنگریم هیچ وقت پس کرانه بندر امام خمینی مرکز صنایع تولید فرآورده‌های غذایی و حضور برندهای مطرح نمی‌شود، در چابهار صنایع تبدیلی کنار بندر شکل نمی‌گیرد و در بوشهر باید منطقه ویژه دیگری تشکیل شود تا کار صنایع تبدیلی را سامان دهد .

تین نیوز

سازمان بنادر و دریانوردی به‌دلیل مدیریت مکان‌ها و گلوگاه‌های بندری سازمانی موثر در صحنه اقتصاد کلان کشور است،  نه فقط سازمانی صرفاً حمل‌ونقلی.

به گزارش تین‌نیوز، این مطلب دیدگاه عزت‌الله افشار مدیرکل اسبق ترانزیت و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی است که در جمع کارشناسان و فعالان حوزه بنادر و دریانوردی در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: از دیرباز تا کنون همیشه دو دیدگاه در راهبرد سازمان بنادر دیده شده است.

افشار افزود: اکثریت نزدیک به اجماع مدیران، سازمان بنادر را یک ارگان حمل‌ونقلی می‌بینند که وظیفه‌اش در حوزه حمل‌ونقل دریایی است و گاهی هم به این سازمان به تناسب مباحث وابسته نظیر ترانزیت، مناطق ویژه (آن‌هم با رویکرد تسهیل حمل‌ونقل و لجستیک و ارزان‌تر تمام شدن تجهیزات بندری و دریایی و حذف موانع گمرکی برای ورود بهتر بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل دریایی وبندری)، حمل‌ونقل مالتی مودال و فورواردرینگ و... نگاه می‌کنند.

این کارشناس تاکید کرد: حاصل این تفکر آن می‌شود که در بهترین شرایط بنادر ظرفیت‌شان بیش‌تر شده، تجهیزات مدرن‌تر و سرعت گردش ورود و خروج کالا بیش‌تر می‌شود.

افشار گفت: در مقابل این دیدگاه، گروه دیگری قرار دارند که البته فوق‌العاده قلیل هستند که سازمان بنادر را به‌دلیل مدیریت مکان‌ها و گلوگاهای بندری صاحب مکان‌هایی می‌دانند که باید با نگاه اقتصادی و موثر در صحنه اقتصاد کلان و نه فقط صرف حمل‌ونقلی نگریسته شوند.

او خاطر نشان کرد: اگر با دیدگاه اول به سازمان بنادر بنگریم هیچ وقت پس‌کرانه بندر امام‌خمینی مرکز صنایع تولید فرآورده‌های غذایی و حضور برندهای مطرح نمی‌شود، در چابهار صنایع تبدیلی کنار بندر شکل نمی‌گیرد و در بوشهر باید منطقه ویژه دیگری تشکیل شود تا کار صنایع تبدیلی را سامان دهد منطقه ویژه شهید رجایی هم مثل امروز فقط در حوزه حمل‌ونقل می‌ماند و همه هم و غمش کاهش کانتینرهایی است که در این بندر  ماه‌ها و سال‌ها دپو شده‌اند.

مدیرکل اسبق ترانزیت و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: با نگاه اول هیچ‌گاه در بنادر ما  مراکز مهم اقتصادی و مراکز مهم صنایع تبدیلی که با مدیریت سازمان بنادر هویت هماهنگی داشته باشند شکل نمی‌گیرند و هم‌چنان که می‌بینیم سال‌ها می‌گذرد و مشکلات همان است و به‌دلیل کندی توسعه در پس کرانه‌ها، (از ریل وجاده) بسیاری از کارهای خوب درون بنادر، عقیم می‌ماند.

به گزارش تین‌نیوز، او افزود: اگر نگاه دوم را انتخاب کنیم در کنار همه تلاش‌ها برای توسعه سیستم حمل‌ونقل دریایی، تمام تلاش را خواهیم کرد که آن‌جا که شرایط اقتضا کند در مناطق ویژه و آزاد هم‌جوار یا نسبتاً در اختیار، سیکل صنایع تبدیلی را راه‌اندازی کنیم، هزینه حمل‌ونقل و مسافت یا نقاط ضعف حمل‌ونقل پس کرانه در ریل و جاده را پوشش دهیم  و شرایط را نسبتاً برای اقتصاد کلان مهیا‌تر کنیم.

افشار با طرح این پرسش که واقعا چرا سازمان بنادر سال‌هاست در برابر روش دوم مقاومت می‌کند‌؟ گفت: با روش دوم به مدل توسعه دبی یا شنزن یا .... نزدیک‌تر می‌شویم.، به اقتصاد کلان شاید خدمت بیش‌تری کنیم و در برابر فشارهای تحریم، بتوانیم از ظرفیت بنادرمان چند وجهی استفاده کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.