| کد خبر: 182461 |

علیرضا منظری:

◄ تشکیل کمیسیون ملی بررسی سوانح حمل‌ونقل از بخش هوایی آغاز شود

چنانچه از بخش هوایی این تغییر آغاز گردد می‌توان به تدریج در سایر بخش‌ها هم تغییرات را از سازمان‌های زیرمجموعه به سطح ملی انجام داد و این اقدام در نهایت منجر به تشکیل یک کمیسیون بررسی سوانح حمل‌ونقل هوایی ملی مقتدر با زیربخش‌های مختلف گردد که نتایج آن موجب افزایش ایمنی و آرامش خاطر بیشتر مردم شود.

تین نیوز

یک کارشناس هوانوردی در مورد لزوم تشکیل کمیسیون بررسی سوانح حمل‌ونقل در سطح ملی گفت: از مدت‌ها قبل در سطح وزارت راه و شهرسازی و تعداد قابل توجهی از کارشناسان حمل‌ونقل این موضوع مورد بحث بوده و طرفداران جدی هم دارد.

به گزارش تین‌نیوز، علیرضا منظری با بیان این‌که به دلایلی از جمله مقاومت بخش‌های مختلف حمل‌ونقل در برابر تغییر ساختار، این موضوع هنوز عملی نشده است، افزود: امروزه در بسیاری از کشورها بررسی سوانح به‌ویژه در بخش هوایی در سطح ملی انجام می‌پذیرد زیرا سازمان ایکائو هم در این زمینه توصیه‌هایی داشته است.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید در بخش هوانوردی به لحاظ مقرراتی مشکل پیچیده‌ای نیز بر سر راه ندارد، زیرا با اصلاح آیین‌نامه هیئت وزیران و تغییر مقام رسیدگی کننده و قرار دادن نماینده‌ای از طرف رئیس جمهور و یا وزیر راه و شهرسازی می‌توان کمیسیون رسیدگی به سوانح هوانوردی را در سطح ملی قرار داد.

این کارشناس هوانوردی اظهار کرد: این موضوع یک ضرورت است چون رسیدگی در سطح ملی می‌تواند از بی‌طرفی بیشتر مقام رسیدگی کننده برخوردار بوده و از طرف دیگر دیدگاه‌ها و توصیه‌های آن کمیسیون از قدرت اجرایی بیشتر برخوردار است و امکان اجرایی آنها فراهم شده و امکان هم‌ترازی این کمیسیون با سایر مقامات و نهادها هم حفظ می‌شود.

منظری تاکید کرد: در هر حال چنانچه از بخش هوایی این تغییر آغاز گردد می‌توان به تدریج در سایر بخش‌ها هم تغییرات را از سازمان‌های زیرمجموعه به سطح ملی انجام داد و این اقدام در نهایت منجر به تشکیل یک کمیسیون بررسی سوانح حمل‌ونقل هوایی ملی مقتدر با زیربخش‌های مختلف گردد که نتایج آن موجب افزایش ایمنی و آرامش خاطر بیشتر مردم شود.

به گزارش تین‌نیوز، اسماعیل درگاهی کارشناس مرکز کنترل و فرمان متروی تهران چندی پیش با انتشار مطلبی در این شبکه خبری پیشنهاد داد: هیئت ملی ایمنی حمل‌و‌نقل در کشور تشکیل شده و برای تشکیل آن می‌توان الگوبرداری مناسبی از سایر سازمان‌های تشکیل شده در دنیا مانند (NTSB) داشت. 

این کارشناس در مورد نحوه تاسیس هیئت ملی ایمنی حمل‌ونقل (NTSB) گفت: سال‌ها بود که تنها هیئت مستقل تحقیق سوانح در جهان، سازمان NTSB آمریکا بود. NTSB یا هیئت ملی ایمنی حمل‌ونقل در سال 1967 تشکیل شد. از همان اول کار این هیئت مسئول، تحقیق بر روی همه انواع سوانح حمل‌ونقل هوایی، دریایی، ریلی، جاده‌ای و خطوط لوله شد. علاوه براین‌ها دارای اختیاراتی در زمینه صدور توصیه‌های ایمنی برای جلوگیری از سوانح نیز است.

وی تاکید کرد: در پی آمریکا هشت کشور دیگر نیز تشکیلاتی مشابه این کشور تاسیس کرده‌اند (مثلا هیئت ایمنی حمل‌ونقل کانادا TSB، اداره ایمنی حمل‌ونقل استرالیا، هیئت ایمنی حمل‌ونقل هلند DTSB و ...کمابیش از NTSB الهام گرفته‌اند). به‌طور کلی می‌توان گفت NTSB پدرخوانده تحقیقات مستقل بوده و استقلالش تضمین شده است. چراکه به‌عنوان سازمانی دائمی و خودمختار و بامحدوده اختیار برروی تمام سوانح حمل‌ونقل تاسیس شد. برای رسیدن به این هدف مجلس کنگره آمریکا تصمیم گرفت که ایمنی را در اولویت بگذارد و لذا رویکرد بخش به بخش می‌توانست این هدف را بسیار دشوارتر کند.

به گفته درگاهی پیش از هر چیز، از آنجایی که NTSB سازمانی مستقل شناخته می‌شود و به همین لحاظ دارای احترام خاصی است، هیچ کس بی‌طرفی آن را زیر سئوال نمی‌برد و به همین خاطر نیز پیشنهاداتش اعتبار بالایی دارند.

این کارشناس در مورد چگونگی تشکیل و وظایف NTSB  نیز بیان کرد: این نهاد پنج عضو دارد که هریک را رئیس جمهور معرفی و پس از آن سنا انتخاب و تصویب می‌کند تا به‌مدت پنج سال عضو باشند. رئیس جمهور 2 نفر از اعضا را به عنوان رئیس و معاون معرفی می‌کند که باید به تایید جداگانه مجلس سنا برسد. هنگامی که رئیس نباشد معاون به عنوان قائم مقام عمل می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.