| کد خبر: 173865 |

◄ امروز، روز جهانی بدون خودرو است؛ راه دشوار ایران برای شهرهای انسان‌محور

روز جهانی بدون خودرو از حدود 50 سال قبل و از ایسلند آغاز شده و ۴۶ کشور با ۲۰۰۰ شهر به آن پیوسته‌اند که ایران جزو آنها نیست.

تین نیوز

 ۲۲ سپتامبر (31 شهریور) روز جهانی بدون خودرو (Car Free Day) نام گرفته است که در این روز برخی از شهرها خیابان‌های خود را به روی خودرو می‌بندند و از شهروندان می‌خواهند که برای یک روز هم شده برای تردد انتخاب دیگری غیر از خودروی شخصی داشته باشند.

به گزارش تین‌نیوز، روز جهانی بدون خودرو از حدود 50 سال قبل و از ایسلند آغاز شده و ۴۶ کشور با ۲۰۰۰ شهر به آن پیوسته‌اند که ایران جزو آنها نیست. 

به گفته  کارشناسان قیمت سوخت، ساختار قوی خودرومحوری در بخش حمل‌ونقل درون و برون‌شهری، ضعف سیستم‌های حمل‌و‌نقل همگانی، سیستم توسعه خودرو محور حاکم در شهرها، تفکرات نمایندگان مجلس و شوراهای شهرها و رسانه‌ها و مردم و .... راه را برای تبدیل شهرهای کشور به شهرهایی انسان‌محور بسیار ناهموار و دشوار کرده است.

«نسترن معروف» کارشناس حمل‌ونقل نیز در این مورد در شبکه‌های اجتماعی نوشت: یکی از موانع بر سر راه رسیدن به شهرهایی انسان‌محور در ایران، قیمت سوخت و تسهیلات ارائه شده به خودروهای شخصی است.

وی اظهار کرد: در عرصه اقتصاد، ارائه یارانه به سوخت به عناوین گوناگون مثلاً این‌که حق افرادی که خودرو ندارند یا کمتر از آن استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که زیاد از خودرو استفاده می‌کنند یا خودروی آلاینده و موتور سیکلت دارند،  عدالت اجتماعی نفی می‌شود در حالی‌که این هزینه‌ها می‌تواند صرف بالا بردن سرانه خدمات اجتماعی یا سلامت و... شود. 

معروف افزود: از سوی دیگر ارائه تسهیلات ارزان در راستای خودرو محوری در فضای شهری نیز حق جمعی از شهروندان را با اشغال فضاهای شهری توسط بزرگراه‌ها، آثار منفی تقاطع‌های غیرهمسطح بر منظر شهری و منابع آب زیرزمینی، عدم تناسب قیمت‌گذاری بر تسهیلات بزرگراهی یا پارکینگ یا جریمه‌ها در مقایسه با زیان‌های خودرو و... تضییع می‌کند که هر دو مورد یاد شده، نفی انسان محوری در حقوق شهروندی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.