| کد خبر: 171612 |

◄ هوشمندسازی بنادر از سمینار و پاورپوینت تا اجرا

یک کارشناس حوزه دریایی گفت: هرچند حرکت به سمت هوشمندسازی بنادر بسیار خوب است ولی با شناخت اندکی که من از سازمان بنادر و دریانوردی دارم این پروژه مهم به چیزی شبیه pcs دچارخواهد شد که علیرغم گذشت حداقل ۱۰ سال از مطرح شدن آن هنوز در سطح سمینار است و پاورپوینت.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه دریایی گفت: هرچند حرکت به سمت هوشمندسازی بنادر بسیار خوب است ولی با شناخت اندکی که من از سازمان بنادر و دریانوردی دارم این پروژه مهم به چیزی شبیه PCS دچارخواهد شد که علیرغم گذشت حداقل ۱۰ سال از مطرح شدن آن هنوز در سطح سمینار است و پاورپوینت.

به گزارش تین‌نیوز، حسین باقری این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی و پس از آن بیان کرد که بهروز فتحی کارشناس حوزه لجستیک گفت: به‌دلیل عدم تحرک کافی سازمان بنادر در پیشبرد سامانه‌های کنترل و نظارت بر بارهای وارداتی و پیشی گرفتن سامانه‌های نظارتی و ثبت سفارش و ...، امکان ایجاد هم‌راستایی و هم‌ترازی در صحنه عملیات لجستیکی کشور در حوزه بندر به‌عنوان مهمترین بخش از حلقه زنجیره تامین ملی وجود ندارد.»

باقری تاکید کرد: طی سال‌های نسبتا ًطولانی که تا حدی در جریان مسائل فاوای سازمان (فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی) بوده‌ام، فاوا و سامانه‌های نرم افزاری (به‌خصوص سامانه‌های عملیاتی) افت و خیزهای زیادی داشته‌اند، ولی خیزها و پیشرفت‌های سامانه‌ها عمدتاً زمانی بوده که یکی ازمسئولان ارشد سازمان(هیئت عامل) مسئول کار بوده‌اند. 

 وی با بیان این‌که این تجربه در 2 سامانه gcom و ccs و تاحدی سیستم جامع دریایی مشهود بود، افزود: بنابراین اگر سازمان توقع جهش و پیشرفت از فاوا را دارد باید یکی ازاعضای هیئت عامل مسئول فاوای سازمان باشد، یعنی وزنه فاوا باید درحد نفر دوم سازمان باشد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در غیر این صورت مسایل فاوا درحوزه‌های میان بخشی و سطوح هم ارز بین مدیران فاوا و مدیران هم رده دیگر معطل می‌ماند.

او اظهار کرد: بدون شک دلیل اصلی اینکه سامانه گمرک (بدون توجه به تمام انتقاداتی که شاید به آن وارد باشد) توانسته است تا این حد جا بیفتد  الان هم در بسیاری از کارهای سازمان بنادر مداخله می‌کند این است که وزنه سنگین اشخاصی مثل کرباسیان (رئیس کل گمرک وقت) و فرهاد رهبر(رئیس وقت دانشگاه تهران) پشت آن بود.

این کارشناس افزود: وقتی سامانه گمرک با یک تیم ده‌ها نفره برنامه‌نویس و توان کارفرمایی بالا درحد رئیس کل گمرک در حال فعالیت است،  CSS سازمان بنادر با تیمی دو سه نفره پیمانکار و توان کارفرمایی یک کارشناس یا رئیس اداره سازمان چه کاری از پیش می‌تواند ببرد؟

وی خاطرنشان کرد: وقتی به‌واسطه سامانه گمرک تیمی حداقل ۵۰ نفره به بدنه گمرک تزریق می‌شود ولی قرارداد CSS یا Gcom با پایان قراردادشان چندین و چند ماه باید بلاتکلیف بمانند و هنوز هم کسی درست نمی‌داند که چه بر سر این 2 سامانه قرار است بیاید، چه انتظاری از فاوا باید داشت؟

او با بیان این‌که مدیر عامل سازمان بنادر سال گذشته در سمیناری، هدفگذاری سازمان برای حرکت به سمت بنادر هوشمند را مطرح کرد، گفت: هرچند این موضوع بسیار خوب است ولی با شناخت اندکی که من از سازمان دارم این پروژه مهم به چیزی شبیه PCS دچارخواهد شد که علیرغم گذشت حداقل ۱۰ سال از مطرح شدن آن هنوز در سطح سمینار است و پاورپوینت.

باقری تاکید کرد:اگر سازمان بنادر و دریانوردی می‌خواهدبه هدف بنادر هوشمند برسد باید یکی از چهار معاون این سازمان مسئول این کار  شود، یکی ازمعاونان و نه یکی از مدیران کل یا مشاوران.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.