| کد خبر: 163522 |

◄ تقاضای جاده‌ای آزادراه تهران- قم چگونه کاهش می‌یابد؟

اتصال مترو به ایستگاه راه‌آهن تهران، به مطلوبیت سفرهای ریلی منتهی به تهران به میزان قابل ملاحظه افزوده است که تقاضای این محور می‌تواند در محمدیه و یا در نقطه‌ای بین محمدیه و ساقه به قطار تندرو تهران-قم -اصفهان افزوده شود.

تین نیوز

به باور کارشناسان حوزه حمل‌ونقل، توجه و سرمایه‌گذاری در زمینه برقی و چهار خطه کردن برخی خطوط ریلی و همچنین راه‌اندازی سیستم قطارهای حومه‌ای در تعدادی از مناطق کشورمان تنها راهکار کاهش ترافیک در آنهاست چرا که تجربه نشان داده که ساخت بزرگراه‌های متعدد نتوانسته است مشکل ترافیک این مسیرها را برطرف کند. 

به گزارش تین‌نیوز، در این زمینه یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است دوخطه ‌و برقی کردن محور، محمدیه- ساقه- اراک یکی از عملی‌ترین و موجه‌ترین محورهای ریلی(کم هزینه‌ترین آنها) مسافری است که با عملی شدن آن علاوه بر بار،  تعداد قابل توجهی مسافر به این محور جذب و از تقاضای جاده‌ای اراک- قم و آزادراه تهران- قم کاسته خواهد شد.

محمد اسماعیل علیخانی در یک گروه مجازی حمل‌ونقلی و در جمع کارشناسان اقتصاد حمل‌ونقل با بیان این مطلب همچنین گفت: اتصال مترو به ایستگاه راه‌آهن تهران، به مطلوبیت سفرهای ریلی منتهی به تهران به میزان قابل ملاحظه افزوده است که تقاضای این محور می‌تواند در  محمدیه و یا در نقطه‌ای بین محمدیه و ساقه به قطار تندرو تهران-قم -اصفهان افزوده شود.

نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ اظهار کرد: در این صورت مسافران عازم نواحی شرقی تهران با قطار تندرو به ایستگاه شرقی تهران و مسافران عازم نواحی غربی تهران با قطار با سرعت بین ۱۶۰ تا۲۰۰ کیلومتر در ساعت( دوخطه موجود) به ایستگاه موجود راه‌آهن تهران خواهند رفت.

وی یادآور شد: توجه داشته باشیم که در محور فعلی تهران - قم و در اتوبان محور از چهار گردنه حسن‌آباد، علی‌آباد، منظریه ونعلبندان عبور می‌کند. با انحراف محور به شرق و موازی آزادراه قم - گرمسار این گردنه‌ها کلا حذف می‌شود، محور ریلی جدید قم -اصفهان تا چرمشهر موازی با این محور و از آنجا تا شهید بابایی در نواحی شرقی تهران می‌تواند تعریف شود.

علیخانی تاکید کرد: برای تقلیل تلفات حمل‌ونقل جاده‌ای چاره‌ای جز انحراف مسافر ( ‌بار هم ) از جاده به ریل نداریم، حالا اگر بار هم بود چه بهتر.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسن رحمانی 1 0

    با سلام
    با توجه به افزایش جمعیت و تمرکزگرایی اقتصادی اجتماعی کشور و وابستگی شدید به پایتخت ، کاهش ترافیک اتوبان قم به تهران متصور نیست . در مدت زمانی که بنده بعنوان مدیر کل حمل و حمل استان قم فعالیت داشتم برای حل این معضل پیشنهاد اتصال متروی تهران به قم و ایجاد ترمینالی وسیع در مجاورت جاده قم به گرمسار به صورت مولتی مد اعم از حمل و نقل مسافر با اتوبوس ، مینی بوس ، سواری ، متروی تهران- قم ، متروی قم ، راه آهن سراسری بود ، متاسفانه با تغییرات مدیریتی عجیب و غریب در استان قم و تصویب عجولانه و یک شبه احداث منوریل در دولت دهم این تفکر به حاشیه رانده شد و اکنون ملاحظه می شود که بحران آرام آرام خودش را بخوبی نشان می دهد. لذا بخاطر جایگاه استراتژیک قم علاوه بر دو لاینه و برقی شدن راه آهن تهران به قم و اراک و اصفهان و تسریع در تکمیل و بهره بردار از قطار سریع السیر تهران به قم و اصفهان باید ترمینال مذکور با این هدف که بسیاری از مراجعین به تهران ، بدون خودرو و از ترمینال قم به تهران عزیمت کنند .