| کد خبر: 163496 |

◄ نظام قیمت‌گذاری در کشور تابع چیست؟

در کشور ما حقوق یک راننده شرکت واحد بسیار پایین وحقوق یک آرایشگاه و تعمیرکار یا یک مدیر غیر ضروری بسیار بالاست و این معیارها با تمامی معیارهای معقول جهانی در تضاد و مغایرت بوده و باعث ایجاد رانت، نابرابری فرصت‌ها و اتلاف استعدادها می‌شود.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: در جامعه ما احساسات و توقعات بی‌جا بر عقلانیت و انصاف حاکم است و یکی از مصادیق بارز این امر، نظام قیمت‌گذاری است که عملا تلاش مفید و مولد را دچار تزلزل می‌‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، ولی‌اله گل‌میرزایی اظهار کرد: در کشور ما مشاهده می‌شود که در مواردی برخی محصولات اعم از خدمات و کالا نسبت به قیمت تمام شده مناسب از قیمت‌گذاری پایینی برخوردارند و در مواردی برعکس باوجود قیمت تمام شده پایین، از قیمت بالایی برخوردارند.

وی در یک گروه مجازی و در جمع کارشناسان اقتصاد حمل‌ونقل همچنین افزود: به‌عنوان مثال قیمت تعرفه مخابرات و اینترنت که می‌تواند نقشی اساسی در آموزش و توسعه مدیربت و ساماندهی داشته باشد، با وجود سرویس نامطلوب، بسیار بالاست و قیمت انرژی و سوخت پایین است. 

گل‌میرزایی گفت: یعنی سیاست‌گذاری به‌گونه‌ای است که فروش منابع تجدید ناپذیر و مصرف سوخت وتبعا قیمت یارانه سوخت و اثرات و هزینه‌های نامطلوب سلامتی و محیط زیست به‌لحاظ یک سیاست‌گذاری غلط، برای  دولت هزینه‌ای چند برابری نسبت به اخذ تعرفه خودرو و قیمت‌گذاری انحصاری و مدیریت ناکارآمد بخش خصولتی دارد.

این کارشناس تاکید کرد: همچنین شاهیدم که در کشور ما حقوق یک راننده شرکت واحد بسیار پایین وحقوق یک آرایشگاه و تعمیرکار یا یک مدیر غیر ضروری بسیار بالاست و این معیارها با تمامی معیارهای معقول جهانی در تضاد و مغایرت بوده و باعث ایجاد رانت، نابرابری فرصت‌ها و اتلاف استعدادها می‌شود.

گل‌میرزایی با تاکید بر این‌که نوع، تعداد و ترکیب مشاغل از مهمترین شاخصه‌های توسعه یافتگی یک جامعه است، افزود: دراین رابطه وظیفه حاکمیت و دولت اصلاح این امر مهم است. به‌عنوان مثال در کجای دنیا این تعداد تعمیرگاه و فروشگاه لوازم یدکی خودرو، این تعداد مسافرکش، کارمند دولتی، دفتر ثبت اسناد، شعبه بانک، شعبه بیمه، کارخانجات مشابه و فوق ظرفیت نظیر خوردوسازی و واگن‌سازی و... وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این پدیده یعنی چرخش پول بدون ایجاد ارزش افزوده و در مقابل ایجاد تورم و نابود ساختن منابع و بودجه عمومی.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس با تاکید بر ضرورت توجه به اقتصاد مقیاس و توازن بین تقاضا و عرضه، یادآور شد:  نظام حرفه‌ای وتقسیم کار حرفه‌ای و الگوی کسب درآمد و هزینه چه در مقیاس کلان مدیریت ملی و چه در مقیاس خرد باید اصلاح گردد در غیر این‌صورت کشور روز بروز با وجود داشتن ظاهری زیبا، دچار شکاف‌های عمیق و فرهنگ تنبلی و سستی و انحطاط خواهد شد.

گل‌میرزایی اظهار کرد: در مورد قیمت‌گذاری، الگوی درآمد و هزینه، ضلع سومی نیز وجود دارد که آن پرداختن به استانداردها در تمامی شئونات کار و زندگی است. موقعیتی که ادبیات مشترک و ثابتی را در خصوصیات وکیفیت و رفتار اشیا  می دهد و به‌شدت از میزان و اندازه‌ها حراست می‌کند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.