| کد خبر: 163480 |

◄ موثر‌ترین راه برای تحکیم و تثبیت بستر پل‌ها کدام است؟

یکی از موثرترین راهکارهای تثبیت و تنظیم بستر پل‌ها جهت پایداری، ایجاد حوضچه آرامش هیدرولیکی درتمام دهانه‌های بستر آنها است، با این روش که با کمترین هزینه نگهداری انجام می‌پذیرد دوام پل چندین برابر افزایش می‌یابد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است با توجه به نقش مهم پل‌ها در ترافیک راه‌ها و هزینه‌های سنگین بازسازی یا احداث مجدد آنها، نیاز است با روش‌های فنی و تخصصی نگهداری، دوام و قوام آنها به مراتب افزایش یابد.

به گزارش تین‌نیوز، رضا مرادی این مطلب را در یک گروه مجازی و در جمع کارشناسان حمل‌ونقل مطرح کرد و گفت: آبشستگی بستر پل‌ها با توجه به برداشت‌های مصالح رودخانه‌ای در بالادست و پایین دست آنها، یکی از متداولترین خرابی‌ها و آسیب‌های سازه‌ای پل‌های بزرگ به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور است.

وی افزود: نمونه بارز آن هویدا شدن شمع‌های پایه‌های پل بزرگ «تالار» در محور قائم شهر –بابل و از رده خارج شدن آن در اواخر دهه 70 است که منجر به احداث پل جدید با چندین برابر هزینه نگهداری در جنب آن شد.

این کارشناس تاکید کرد: یکی از موثرترین راهکارهای تثبیت و تنظیم بستر پل‌ها جهت پایداری، ایجاد حوضچه آرامش هیدرولیکی درتمام دهانه‌های بستر آنها است، با این روش که با کمترین هزینه نگهداری انجام می‌پذیرد دوام پل چندین برابر افزایش می‌یابد.

مرادی گفت: حوضچه‌های آرامش که از جنس بتن مسلح و به‌شکل تقریبی کفش اجرا می‌شوند موجب عدم آبشستگی بستر پل‌ها و دوام و قوام پایه‌های آنها میگردد.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه کردن به چنین راهکارهایی از هدر رفت هزینه‌های سنگین بازسازی و نوسازی پل‌های بزرگ کشور جلوگیری شود.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.