| کد خبر: 254945 |

پیش بینی فعالان بخش حمل و نقل جاده ای مسافری:

◄ ورشکستگی مطلق و انقراض شغل در انتظار مالکان و رانندگان اتوبوس

ورشکستگی مطلق و انقراض این حرفه در انتظار مالکان و رانندگان اتوبوس است و مسلما رویکرد و سیاست های دولت نیز این موضوع را تسریع می کند.

تین نیوز

رانندگان و مالکان ناوگان فعال در بخش حمل و نقل مسافری از ناهمخوانی و فاصله شدید هزینه ها و درآمدهای این بخش خبر می دهند که در صورت ادامه، به ورشکستگی کامل آنان و از بین رفتن این حرفه منجر خواهد شد.

به گزارش تین نیوز ، در این زمینه یک راننده مالک اتوبوس بین شهری گفت: در سال ۱۳۸۷ یک دستگاه اسکانیا خشک با چیدمان ۴۴ صندلی و دو صندلی در جلو‌،  از بازار آزاد با مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان خریداری نمودم ، کرایه کرمانشاه به تهران در آن زمان  نفری ۲۰ هزار تومان بود.

 وی افزود: مبلغ دریافتی طبق صورت وضعیت یک طرف مسیر حدود ۹۰۰ هزار تومان بود که دریافتی از مسافر محسوب می شد و با احتساب این درآمد فقط از محل صورت صادره برای هر سرویس و بدون در نظر گرفتن درآمد بار، برای برگشت سرمایه خرید اتوبوس ۱۸۰ میلیون تومانی، نیاز به ۲۰۰ بار سرویس بود که در کمتر از یک سال و در طول هشت ماه امکان پذیر بود و هزینه ها و کمیسیون  نیزاز محل بار تامین می شد.

بیشتر بخوانید:

خطر نابودی حمل و نقل مسافری جاده ای

این راننده مالک اتوبوس با بیان این مطلب در شبکه های اجتماعی تاکید کرد: در اسفندماه سال ۱۴۰۱ مبلغ  کرایه همان مسیر  با رشد 8.5 برابری  ۱۶۹۰۰۰ تومان شده است، قیمت ناوگان صفر اکنون  ۲۱ میلیارد تومان  می باشد که رشد ۱۶۷ برابری را نشان می دهد و در حال حاضر کرایه دریافتی از مسافر در هر سرویس مجموعا مبلغ ۴/۲۰۰/۰۰۰ تومان  است و برای بازگشت سرمایه خرید  ناوگان به 5000 سرویس و مدت  ۴۱ سال زمان نیاز است.

او عنوان کرد: هزینه بیمه بدنه‌، ثالث، لاستیک‌، قطعات مصرفی‌، روغن هم نسبت به آن زمان رشد ۱۰۰۰درصدی داشته که دیگر امکان جبران آن با درآمد بار و توشه غیرممکن است.

این راننده خود مالک گفت: با این حساب صنعت حمل و نقل حداقل در بخش اتوبوسی زیان ده است و با این اوصاف و اوضاع ورشکستگی مطلق و انقراض این حرفه در انتظار مالکان و رانندگان اتوبوس است و مسلما رویکرد و سیاست های دولت نیز این موضوع را تسریع می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن رجبی رئیس انجمن صنفی رانندگان شهريار وملارد 2 0

    سلام ورشکستگی دیگر در انتظار نیست بلکه شده فقط نمادی از سیستم حمل ونقل برون‌شهری در بخش مسافر است پاسخ این اتفاقات را باید وزرای راه وشهرسازی و روئسای سازمان‌های راهداری وحمل ونقل جاده ای پاسخ دهند عدم تخصص و نداشتن کارشناسان خبره در تصمیمات کلی موجب این اتفاقات شده است متأسفانه سازمان راهداری بدون سرمایه گذاری خودرا مالک شرکت‌ها و اتوبوس‌های برون‌شهری می‌داند کدام مالک اتوبوس‌های برون‌شهری و کدام رانندگان اتوبوس‌های برون‌شهری از وضعیت مالکیت و رانندگی رضایت دارند کدام خدمات را سازمان‌های راهداری وحمل ونقل جاده ای کدام اقلام و لوازم یدکی و غیره را در اختیار مالکان قرار داده‌اند هزار نو لوازم یدکی زیر زمینی به چرخه بازار و فروشگاهی کشور سرازیر است کدام نظارت انجام می‌شود که سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای اجازه افزایش کرایه‌را ندهد این بمعنای احساس مالکیت‌ نیست اگر نیست نامش چی هست

  • ناشناس 0 4

    خدا کنه از این بدتر بشه سر این راننده اتوبوس‌ها هرچی بیاد حقشونه

  • مسافر 0 0

    با سلام بهترین کار و ضروری‌ترین کار واردات تعداد بالا اتوبوس جدید به کشور چون بسیار تقاضا وجود داره مانند ایام اربعین و نوروز کاملن مشخص که چقدر کمبود وجود داره و با واردات قیمت اتوبوس‌ها هم منطقی می‌شود.باسپاس

  • ناشناس 0 0

    بفرض گرانتر شد دیگه مسافر نمی آید،

    یعنی قدرت خرید مردم تا حدی افزایش قیمت تحمل میکند

    بعد افزایش قیمت افسار گسیخته ، باز کاهش مسافر تقاضا ، نتیجه همان باز ورشکستگی هست .



    اتوبوس ۲۰ میلیارد ، بلیط ۱ میلیونی بشه ، کدام کارگر با حقوق ۷ میلیونی ، بلیط مثلا ۱ میلیونی اتوبوس بین شهری میگیره؟؟


    یعنی با افزایش قیمت ورشکستگی یکسری اتوبدس های بین شهری باز هم قطعی هست چون قشر پولدار و بالا هیچوقت از اتوبوس استفاده نمیکنند فقط قشر متوسط و پایین متقاضی هستند که دیگر کمتر استفاده خواهند کرد.


    در نهایت دود ان به چشم باز خود اتوبوس داران میره ،چون سیستم تقاضا و عرضه هست. یکطرفه فقط نمیتوان افزایش قیمت داد باید دید بازار کشش داره