| کد خبر: 231641 |

قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان پس از گذشت حدود ۱۵ سال همچنان در پیچ و خم احداث گیر کرده و به نظر می‌رسد با رای روز گذشته کمیسیون عمران مجلس این پروژه ریلی تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

تین نیوز

قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان پس از گذشت حدود ۱۵ سال همچنان در پیچ و خم احداث گیر کرده و به نظر می‌رسد با رای روز گذشته کمیسیون عمران مجلس این پروژه ریلی تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان حدود ۱۵ سال گذشته کلید خورد و قرار بود در بازه زمانی پنج ساله این پروژه ریلی تکمیل شود اما در سال‌های گذشته بارها و بارها با حواشی متعددی از تغییر سرمایه‌گذار، شرایط و ویژگی‌های فنی، توقف‌های کوتاه مدت و غیره مواجه شد همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۴۵۰ کیلومتر بوده که ۱۶۵ کیلومتر در مسیر تهران– قم و مابقی در بخش قم-اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر است از سال ۱۳۹۳ که قرارداد آن بسته شد، بازه زمانی پنج ساله برای آن پیش‌بینی شده بود امابا وجود برگزاری جلسات متعدد و دستورهای متعددی که از سوی وزیر راه و شهرسازی و دیگر دولتمردان صادر شد،  در شهریور ماه دو سال گذشته با مشکلاتی مواجه و عملا موقف شد.

البته مهر ماه سال گذشته بود که عباس خطیبی - معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور – در این باره به ایسنا گفته بود که تمدید ال سی چهار میلیارد یوآنی و گشایش ال سی ۹.۶ میلیارد یوآنی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان مورد بررسی و تایید قرار گرفته و وزیر راه و شهرسازی نیز برای پیگیری آن دستور داده تا در مراحل اجرایی این پروژه تسریعی صورت گیرد.

وی افزود: با راه‌اندازی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان خط ریلی ۴۵۰ کیلومتری که در حال حاضر سیر در آن ۹ ساعت طول می‌کشد به یک سوم کاهش یافته و سفر از تهران تا اصفهان سه ساعته مقدور می‌شود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد تغییر محسوسی در پیشرفت و تکمیل این خط ریلی اتفاق نیافتاده چرا که روز گذشته اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رای به توقف قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان دادند.

اقبال شاکری -نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی - در این باره به ایسنا گفت: در جلسه این هفته کمیسیون عمران مجلس در خصوص طرح قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان که مدت های طولانی در کش و قوس بوده و با افت و خیزهای زیادی مواجه شده است، بحث شد. نهایتا کمیسیون این طرح را فاقد توجیحات لازم برای ادامه کار دانست و با ادامه اجرای این طرح مخالفت کرد. به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد که باید این پروژه متوقف شود.

وی افزود: به علت عدم مدیریت درست در این طرح و از دست رفتن فرصت و سرمایه کشور بنده پیشنهاد دادم که تحقیق و تفحص از این طرح در وزارت و راه شهرسازی کلید بخورد.

شاکری اعلام کرد: از سوی دیگر رئیس کمیسیون پیشنهاد کرد بر اساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس این طرح مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. چرا که باید جوانب مختلف این طرح بررسی شود تا علت اینکه منابع کشور در این طرح به سادگی مورد بی‌توجهی قرار گرفته استُ مشخص شود. ترک فعل و قصوری که در این طرح صورت گرفته هزینه زیادی را به کشور تحمیل کرده است.

حالا باید دید قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز مانند دیگر دولت‌های گذشته ساخته نشد و تا کنون به گفته مسئولان و مدیران این پروژه، تنها حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، متوقف می‌شود یا آنکه وزارت راه و شهرسازی می‌تواند برای ادامه این پروژه مجلس را متقاعد کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید