◄ راه آهن سراسری در خدمت چه کسی؟!/ احداث راه آهن سراسری شاهکار بود
احداث راه آهن سراسری از شاهکارهای ایران در عصر جدید بود و برای توسعه ایران از نان شب واجب تر بود.

مهدی تدینی: ما کشوری هستیم که در آن عجیب ترین حرف های مفت رو زده اند و شنیده ایم.
از مفت ترین ها این بود که برخی می گفتند که این خط آهن سراسری را رضاشاه اصلاً برای انگلیسی ها ساخت که در روز مبادا به دردشان بخورد.
این حرف به حدی ..است که ارزش پاسخ ندارد (گرچه چون ما ملت بداقبالی هستیم، حتی چنین یاوه ای را باید بشنویم و جواب بدیم).
انگلستان چند سال قبل از ظهور هیتلر، از کجا می دانست هیتلر قرار است به قدرت برسد و از قضا قرار است همزمان به روسیه و فرانسه حمله کند؟ تنها چیزی که به مخیله اروپایی ها نمی رسید، این بود که در آلمان کسی مثل هیتلر ظهور کند. ظهور هیتلر مثل شهاب سنگ ناگهانی بود. دو سال قبل از اینکه به قدرت برسد، فکر اینکه کسی به اسم هیتلر به قدرت برسد شبیه شوخی بود! هیتلر را کسی نمی شناخت!
بهترین مثال: موسولینی، رهبر فاشیست ایتالیا که خودش مردی از جنس هیتلر بود، هشت نه ماه قبل از به قدرت رسیدن هیتلر گفتگوی مفصلی دارد با امیل لودویگ درباره اروپا. اصلاً مطلقاً از هیتلر اسم هم نمی برد! یعنی موسولینی تا چند ماه قبل از به قدرت رسیدن هیتلر مطمئن بود آلمان فاشیستی نمی شد، هیچ اسمی هم از هیتلر نمی برد!
خود بریتانیا حتی بعد از به قدرت رسیدن هیتلر امتیازات زیادی به هیتلر می داد. امتیاز می داد تا به فرانسه و روسیه حمله کند؟ علیه خودش عمل می کرد؟
حالا بگذریم که آن موقع هم که هیتلر به قدرت رسید، هیچ کس چه در داخل و چه در خارج آلمان فکرش را نمی کرد چنین جنگ های بزرگی پدید بیاید. حالا! متفکر ایرانی، می گوید رضاشاه خط آهن را برای انگلیسی ها ساخت! برای گفتن چنین حرفی، فقدان عقل و وجدان، توأمان لازم است. اصلاً وقتی احداث خط آهن ایران شد، هیتلری وجود نداشت.
بعد می گویند: چرا خط آهن را جنوب به شمال ساخت؟
دریا در جنوب بود! دریا و بندر، به عنوان نقطه اتصال ایران به جهان، در جنوب بود. ضروری ترین خط آهن برای ایران خطیه که دریای جنوب را به دریای شمال وصل کند تا ایران هم خط ترانزیت بشود و هم ضروری ترین خط را اول بکشد.
سمت شرق ایران که بن بست بود. مگر کسی جاده می کشد تا پای کوه؟ یعنی تا یک نقطه بن بست؟ در ضمن! انگلیسی ها که فقط در جنوب نبودند! در شرق و غرب هم مستقر بودند. عراق و شام کامل در سیطره شان بود. مطلوب ترین خط آهن برای انگلیسی ها شرق به غرب بود؛ گرچه آن هم معقول نبود، چون مسیر دریایی سریع تر بود؛ از بصره به هند.
برنامهٔ خط آهن ایران این بود که خطوط به شرق و غرب را هم تکمیل کند که خورد به پایان دوران رضا شاه. در نیمهٔ دوم دههٔ ۱۳۳۰ خط آهن تبریز و مشهد به بهره برداری رسید.
احداث راه آهن سراسری از شاهکارهای ایران در عصر جدید بود و برای توسعه ایران از نان شب واجب تر بود.