| کد خبر: 223486 |

◄ پیش نیاز تشکیل شرکت های خوداتکایی حمل و نقل کالا چیست؟

به نظر می رسد اولا برای اجرای این دستورالعمل لازم است هم زمان دستورالعمل و ضوابط تاسیس دیگر شرکت ها و نیز شرکتهای تعاونی حمل و نقل کالا تدوین شود و ثانیا زمانبندی لازم برای تطبیق وضعیت شرکت های موجود با ضوابط جدید نیز تعیین و ابلاغ شود.

تین نیوز

یک مقام صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا معتقد است بررسی نسخه اولیه و غیر رسمی ضوابط نحوه تاسیس و بهره برداری از شرکت های حمل و نقل خوداتکایی نشان می‌دهد که اجرای آن احتمالا نمی‌تواند به خواسته تدوین کنندگان آن مبنی بر تغییر سیستم از خودمالکی به شرکت محوری، جامع عمل بپوشاند.

به گزارش تین نیوز، محسن متقین رئیس هیئت مدیره انجمن کارگری رانندگان یخچالدار خراسان رضوی این مطلب را در کانال تلگرامی خود عنوان کرد و افزود: ضمن اذعان به دیده شدن تسهیلات در تاسیس شرکت های خوداتکایی (درمقیاس کوچک) از عمده ترین تفاوت ها میان شرکت های خوداتکایی با دیگر موسسات وشرکتهای حمل ونقل کالا که در گذشته تشکیل شده اند می توان موارد ذیل رابرشمرد:

1-این گونه شرکتها نمی توانند برای فعالیت کامیونهای خارج از مالکیت خود بارنامه (سند حمل) صادر نمایند و فقط مجاز به صدور بارنامه منحصرا برای ناوگان در مالکیت خود هستند و همچنین دیگر شرکتها نیز نمی توانند برای کامیون های اینگونه شرکت ها بارنامه صادر کنند.

2-شرکت های خوداتکایی مجاز به فعالیت در شهرهایی که سالن اعلام بار فعال دارند نیستند و حق دریافت بار از سالن های اعلام بار را ندارند.

3-در این گونه شرکت ها انعقاد قرارداد با صاحبان کالا صرفا متناسب با توان عملکرد ناوگان ملکی شرکت امکان پذیر خواهد بود.

4-صلاحیت حقوقی و نحوه فعالیت این گونه شرکت ها در هیچ شرایطی قابل تبدیل به سایر شرکت های حمل و نقل کالا نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل تشکیل شرکت‌های حمل و نقل کوچک مقیاس ابلاغ شد

متقین تاکید کرد: برای اثبات این مدعا که قریب به یقین رانندگان خود مالک کشور حاضر به استقبال از این طرح نخواهند بود همین بس که تکلیف دیگر شرکت هایی که با ضوابط قبلی تاسیس شده اند و این محدودیت ها بر آنان اعمال نشده، هنوز روشن نیست.

این مقام صنفی گفت: بدین معنی که بیش از 4000 شرکت ریز و درشت همچنان می توانند با شیوه قبل به کارخود ادامه دهند و برای کامیون های خود مالکان؛ بدون داشتن هیچ گونه رابطه حقوقی و تحت پوشش قرار دادن آنها بارنامه صادر نمایند.

رئیس هیئت مدیره انجمن کارگری رانندگان یخچالدار خراسان افزود: به زبان ساده تر مادامی که آنها در سالن های اعلام بار و پایانه های عمومی حضور دارند و نحوه فعالیت آنها تغییر نکند حاضر نخواهند بود حمل کالا را به کامیون هایی واگذار کنند که خود نتوانند برای این کامیون ها بارنامه صادر نمایند.

وی عنوان کرد: بنابراین به نظر می رسد اولا برای اجرای این دستورالعمل لازم است هم زمان دستورالعمل و ضوابط تاسیس دیگر شرکت ها و نیز شرکتهای تعاونی حمل و نقل کالا تدوین شود و ثانیا زمانبندی لازم برای تطبیق وضعیت شرکت های موجود با ضوابط جدید نیز تعیین و ابلاغ شود.

این مقام صنفی گفت: چراکه با وجود محدودیت های چهارگانه ذکر شده برای شرکت های خوداتکایی، مادامی که دیگر شرکت های حمل و نقل کالا بدون هیچ محدودیتی به فعالیت های خود ادامه دهند، اجرای ضوابط تاسیس شرکت های خود اتکایی فقط ممکن است مشوقی برای چند شرکت و کارخانه تولیدکننده کوچک که تولیدات خود را می توانند انحصارا با حداکثر 15 کامیون در کشور حمل نمایند باشد که البته معلوم نیست آنها نیز حاضر به سرمایه گذاری کلان در بخش تامین کامیون و تاسیس شرکت خوداتکایی باشند.

متقین تاکید کرد: طرح بزرگ و ملی گذار از خودمالکی به شرکت محوری چه در غالب تعاونی های فراگیر حمل و نقل و یا شرکت های سراسری بزرگ مقیاس و یا حتی واحدهای کوچک اقتصادی حمل و نقلی خوداتکایی، مستلزم شناخت درست از حلقه های زنجیره وضعیت فعلی حمل و نقل خواهد بود و صرفا با صدور یک دستورالعمل و نادیده انگاشتن سایر بخش ها امکان پذیر نیست.

وی پیشنهاد داد که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم زمان با صدور آیین نامه و ضوابط تاسیس شرکت های خوداتکایی، ضوابط تشکیل شرکت های تعاونی حمل و نقل بزرگ مقیاس و فراگیر و یا تعاونی های حمل و نقل کالای تخصصی و کوچک را نیز تدوین و ابلاغ کند تا تحول مورد انتظار در صنف  تحقق پذیر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.