| کد خبر: 221475 |

یک کارشناس؛

◄ ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان در اولویت نیست

تا وقتی یاد نگیریم چطور می‌توان سرعت متوسط قطارها در همین سیستم فعلی را افزایش داد هیچ تضمینی نیست که بشود قطار سریع‌السیر رویایی را با حداکثر سرعت راند.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل در مورد ضرورت تسریع در ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و این‌که در شرایط اقتصادی نامساعد فعلی، بیکاری و... ساخت راه‌آهن‌های سریع در کشور چه ضرورت دارد؟ گفت: برای کاهش زمان سفر بین اصفهان و تهران هیچ نیازی به قطار سریع‌السیر و مگلو و ... نیست با اصلاحات خیلی ارزان می‌توان سرعت متوسط قطارها را افزایش و زمان سیر را کاهش داد.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان این اصلاحات را به شرح زیر برشمرد:

- ترمیم نقاط آسیب دیده خط که منجر به تقلیل سرعت می‌شود.

- بهبود تعمیر و نگهداری ناوگان بطوری‌که در راه ماندگی لکوموتیو و ترن ست (بدلایل مختلف از جمله یخ زدگی ترمز، شاتون زدن موتور ترن ست ها، افت فشار هوای قطار، خرابی سیستم تعلیق واگن‌ها  و . . . )  نداشته باشیم.

- بهبود سیستم علائم تا بتوانیم در سرعت بالاتر ایمنی سیر را تضمین کنیم و سرعت متوسط سیر را بالا ببریم

- کاهش مسدودی‌های خط

- مدیریت تلاقی قطارهای باری و مسافری

- افزایش سرعت عبور قطار از ایستگاه‌ها

- کاهش زمان مبادله قطار در مرز نواحی

- حذف تعدادی از ایستگاه‌های غیر ضروری از برنامه قطارها

چند دلیل برای تسریع در ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران_قم_اصفهان

وی افزود: تا وقتی یاد نگیریم چطور می‌توان سرعت متوسط قطارها در همین سیستم فعلی را افزایش داد هیچ تضمینی نیست که بشود قطار سریع‌السیر رویایی را با حداکثر سرعت راند. همین عواملی که الان موجب شده سرعت متوسط قطارهایی که قابلیت سرعت  ۱۴۰ کیلومتر را دارند در عمل به زیر سرعت ۸۰ برسد، موجب خواهند شد در عمل نتوان از قابلیت سرعت ۲۵۰ سریع‌السیر رویایی استفاده کرد.

قصابیان با بیان این‌که معتقد است، در بخش حمل و نقل مسافری ریلی تابع هدف گم شده است، عنوان کرد: تابع هدف رکورد زدن در سرعت نیست، بلکه رضایت مشتری است. سرعت ۲۵۰ کیلومتر به هیچ وجه اولویت مسافر ایرانی نیست.

به گزارش تین نیوز، به گفته وی در مقوله سرعت هم تابع هدف گم کشده زیرا تابع هدف در این فقره، کاهش زمان سیر است نه افزایش سرعت فیزیکی قطار.

او افزود: با توجه به این‌که فعلاً پولی برای اجرای این گونه پروژه‌ها (قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان) وجود ندارد و چون این پروژه پیشرفت فیزیکی چندانی تاکنون نداشته است بنابراین باید تعارف را کنار گذاشت و وزارت راه و شهرسازی را تشویق کرد بر این پروژه قلم حذف بکشد.

این کارشناس عنوان کرد: مسلماً طراحان و مجریان و طرفداران این پروژه باید بتوانند محاسبات نرخ برگشت این سرمایه‌گذاری را ارائه کنند زیرا وقتی عدد و رقم وجود داشته باشد فارغ از علایق شخصی و سازمانی و منطقه‌ای قضاوت آسان‌تر خواهد بود.

 قصابیان با تاکید بر این‌که ریشه بروز این مشکلات  اعتقاد نداشتن به محدودیت است،  گفت: ابتدا طرح تصویب می‌کنیم بدون اینکه منابع آن را مشخص کرده باشیم و این چنین است که چندین هزار پروژه کلنگ می‌خورد اما هیچ کدام تمام نمی‌شود و در نتیجه پروژه‌ها مشمول زمان شده و به شکست اقتصادی طرح منجر می‌شود.

به گزارش تین نیوز، وی در مورد لزوم  وجود گزارش مدیریت ریسک در پروژه‌ها نیز عنوان کرد: گزارش مدیریت ریسک به تنهایی کفایت نمی‌کند، در مبحث مدیریت پروژه، عناصری وجود دارند که همگی باید به موازات هم جلو بروند، وظیفه مدیر پروژه این است که مدیریت زمان، هزینه، کیفیت، منابع، ارتباطات، ریسک، مدیریت تامین و مدیریت  ذینفعان را به‌صورت همزمان جلو ببرد و به ثمر برساند.

این کارشناس افزود: همه اینها که در منشور پروژه نیز منعکس می‌شود بعد از آن است که لزوم انجام پروژه و منابع لازم تایید و تامین شده باشد، از پروژه‌ای که حتی زمان شروع و پایان آن معلوم نیست، چطور می‌توان انتظار گزارش مدیریت ریسک یا مدیریت کیفیت یا گزارش مدیریت بودجه داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 3 0

    آفرین بر قصابیان ،وطنت را می شناسی و دلسوخته ایرانی مهندس☑☑☑☑☑☑

  • ناشناس 1 0

    مطالب مطرح شده کاملا منطقی و قابل قبول هستند. اما بهبود در سیستم فعلی (در اینجا کاهش زمان سیر) بدون صرف هزینه ریالی ممکن نیست. متاسفانه شاهد آن هستیم که فعالیتهای جزیی نیز هم اکنون در راه آهن برای مبالغی در حد 10 یا 20 میلیون تومان معطل مانده اند.
    آیا علت روشن است و یا عزمی برای بهبود وجود دارد؟ از همه مهمتر آیا این اقدامات برای مسئولین ذیربط اهمیتی دارد که پیگیری شود؟ به قولی پروژه باید ارزی باشد مبلغش هم ارزش اجرا و پیگیری را داشته باشد. در غیر اینصورت ولش کن!

  • ناشناس 1 0

    خواهشاااااا هرچه سریع تررررر قطارسریع السیرتهران قم اصفهان ساخته بشه ممنون