| کد خبر: 168147 |

◄ چند نمونه از اجرای مدل تن-کیلومتر در مقیاس جهانی‌ و داخلی

اگرچه عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به تازگی اعلام کرده که «تن-کیلومتر مدل جهانی ندارد و در کشورهای مختلف نحوه اجرای آن متفاوت است و پارامترهای زیادی بر آن حاکم است و به خاطر این پارامترها نمی‌شود الگوبرداری کرد» اما یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا می‌گوید «مدل تن-کیلومتر هم در مقیاس جهانی‌ و هم در مقیاس داخلی مسبوق به سابقه است».

تین نیوز

اگرچه عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به تازگی اعلام کرده که «تن-کیلومتر مدل جهانی ندارد و در کشورهای مختلف نحوه اجرای آن متفاوت است و پارامترهای زیادی بر آن حاکم است و به خاطر این پارامترها نمی‌شود الگوبرداری کرد» اما یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا می‌گوید «مدل تن-کیلومتر هم در مقیاس جهانی‌ و هم در مقیاس داخلی مسبوق به سابقه است». 

بیش‌تر بخوانید:

به گزارش تین‌نیوز، این راننده خودمالک در پاسخ به اظهارات «فرامرز مداح» در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد: در کشورهای عضو NAFTA که مدل کامیون‌داری خودمالکی است با آن هزینه‌های سنگین و کرایه‌های بالا بیش از دو دلار در تن-مایل با نرخ  گازوییل ۴ دلار در گالن، شرکت‌های مشاوره وجود دارند که بر اساس مدلینگ و  expert system جواب راننده را می‌دهند که یک بار را بگیرد یا نگیرد وگرنه در همان سرویس اول ورشکست می‌شوند.

او افزود: در مقیاس داخلی هم مدت‌ها پیش در فهرست‌های بهای راه و ابنیه نگارش و رسیدگی صورت‌وضعیت‌ها بر اساس مدل تن کیلومتر بوده است. 

این فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اگر یک مسئله دارای پارامترهای متعدد بود نباید صورت مسئله را پاک کرد باید سراغ الگوریتم‌های متفاوت رفت از جمله Regression analysis و heuristic algorithm.

وی خاطرنشان کرد: این‌که تن-کیلومتر پارامترهای ناشناخته دارد چیز جدیدی نیست علم و مهندسی برای این است که با ناشناخته‌ها درگیر شویم.

این فعال صنفی افزود: کاملا ً مشخص است که نرخ کرایه کمپرسی ۱۸ چرخ ذغال سنگ با خاور بستنی متفاوت است ولی با تجربیات میدانی ما و شما می‌توان فاکتورهای مؤثر را آنالیز کرد. 

او اظهار کرد: به عامل ریسک اشاره کردید، درست است عامل ریسک یکی از عوامل تعیین کننده هزینه حمل است طبق فرمول:  Risk cost = probablity*total risk value .

این راننده خودمالک با اشاره به این اظهارات مداح که تن کیلومتر را برای سایزها و احجام مختلف متفاوت دانسته است، خاطرنشان کرد: نباید تن-کیلومتر را یک عدد در نظر بگیریم، تن-کیلومتر یک بُردار هم نیست بلکه تن-کیلومتر یک ماتریس است که می‌توان با دادن فاکتورهای آن و مدوله کردن مسئله در هر شرایطی جواب ماتریس چند بعدی را استخراج کرد. 

وی با بیان‌ این‌که شرایط سخت شده و ناوگان دارد از دست می‌رود، گفت: بیایید استراتژیک فکر کنیم، بیایید آنالیز SWOT بکنیم، بیایید به‌قول جیم کالینز با شرایط سخت مقابله کنیم نه این‌که از آن فرار کنیم.

چند روز پیش، فرامرز مداح عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه حمل‌ونقل به تحلیل اجرای قانون تن بر کیلومتر پرداخت و گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هیچ مخالفتی با تعیین کرایه حمل بر اساس تن بر کیلومتر ندارد. نگرانی جدی ما این است که این نحوه محاسبه موجبات تفسیر به رأی را فراهم کند و در نهایت هزینه‌های جانبی برای راننده داشته باشد.

فرامرز مداح در پاسخ به این سوال که درخواست رانندگان برای محاسبه قیمت حمل بر اساس تن بر کیلومتر از چه زمانی اجرایی خواهد شد و معایب و مزایای اجرای این قانون چیست؟ گفت: همین حالا هم تن بر کیلومتر در برخی از مناطق کشور اجرا می‌شود. برای مثال وقتی باری از یک معدن به بندر حمل می‌شود وقتی می‌پرسند قیمت حمل چقدر است؟ می‌گویند تنی ۱۰۰ هزار تومان. چون مسافت بین معدن تا بندر مشخص است، وقتی می‌گویند تنی ۱۰۰ هزار تومان، بر مسافت که تقسیم می‌کنیم می‌شود قیمت تن بر کیلومتر. یعنی به ازای هر تنی که حمل می‌شود کرایه می‌دهند. اگر ماشین شما ۲۰ تن باشد ۲۰ تن کرایه می‌دهید و اگر ۴۰ تن باشد ۴۰ تن. بنابراین اجرای این قانون سابقه دارد اما وقتی پای کالاهای متنوع وسط می‌آید با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌رو می‌شویم.

مداح گفت:هم کالای سبک داریم هم کالای سنگین که در مقصد خیلی اختلاف کرایه ندارند بنابراین باید همه انواع کالاها طبقه‌بندی‌شده باشند و کارگروه لیست‌برداری کند. انواع وسایل نقلیه‌ای که وجود دارد هم باید قید شود. یک وسیله کوچک تن‌ بر کیلومتر گران‌تری از یک وسیله بزرگ‌تر دارد. وقتی همه این شاخص‌ها را در نظر می‌گیریم پیچیدگی‌ها زیاد می‌شود. موضوع دیگر این است که ماشین‌ها باید توزین شده باشند و وزن کالا دقیق مشخص شده باشد و هنگام تعیین وزن دقیق هزینه‌های جنبی مثل باسکول هم بر راننده تحمیل می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.