| کد خبر: 167955 |

فرامرز مداح:

◄ نگران تفسیر به رأی قانون «تن بر کیلومتر» هستیم

تن بر کیلومتر مدل جهانی ندارد و در کشورهای مختلف نحوه اجرای آن متفاوت است و پارامترهای زیادی بر آن حاکم است و به خاطر این پارامترها نمی‌شود الگوبرداری کرد.

تین نیوز

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: نگران آن هستیم اجرای قانون تن بر کیلومتر به ضرر رانندگان تمام شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه حمل‌ونقل به تحلیل اجرای قانون تن بر کیلومتر پرداخت و گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هیچ مخالفتی با تعیین کرایه حمل بر اساس تن بر کیلومتر ندارد. نگرانی جدی ما این است که این نحوه محاسبه موجبات تفسیر به رأی را فراهم کند و در نهایت هزینه‌های جانبی برای راننده داشته باشد.

او می‌گوید: تن بر کیلومتر مدل جهانی ندارد و در کشورهای مختلف نحوه اجرای آن متفاوت است و پارامترهای زیادی بر آن حاکم است و به خاطر این پارامترها نمی‌شود الگوبرداری کرد.

فرامرز مداح موافقت نهایی سازمان با طرحی که نمایندگان اصناف قرار است آن را تهیه و اعمال کنند مشروط به کامل‌ بودن آن می‌داند و می‌گوید: این طرح باید تمام جامعه رانندگان را در نظر بگیرد. 

وی در پاسخ به این سوال که اجرای درخواست رانندگان برای محاسبه قیمت حمل بر اساس تن بر کیلومتر از چه زمانی اجرایی خواهد شد و معایب و مزایای اجرای این قانون چیست؟ گفت: همین حالا هم تن بر کیلومتر در برخی از مناطق کشور اجرا می‌شود. برای مثال وقتی باری از یک معدن به بندر حمل می‌شود وقتی می‌پرسند قیمت حمل چقدر است؟ می‌گویند تنی ۱۰۰ هزار تومان. چون مسافت بین معدن تا بندر مشخص است، وقتی می‌گویند تنی ۱۰۰ هزار تومان، بر مسافت که تقسیم می‌کنیم می‌شود قیمت تن بر کیلومتر. یعنی به ازای هر تنی که حمل می‌شود کرایه می‌دهند. اگر ماشین شما ۲۰ تن باشد ۲۰ تن کرایه می‌دهید و اگر ۴۰ تن باشد ۴۰ تن کرایه می‌دهید. بنابراین اجرای این قانون سابقه دارد اما وقتی پای کالاهای متنوع وسط می‌آید با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌رو می‌شویم.

مداح گفت:هم کالای سبک داریم هم کالای سنگین که در مقصد خیلی اختلاف کرایه ندارند بنابراین باید همه انواع کالاها طبقه‌بندی‌شده باشند و کارگروه لیست‌برداری کند. انواع وسایل نقلیه‌ای که وجود دارد هم باید قید شود. یک وسیله کوچک تن‌ بر کیلومتر گران‌تری از یک وسیله بزرگ‌تر دارد. وقتی همه این شاخص‌ها را در نظر می‌گیریم پیچیدگی‌ها زیاد می‌شود. موضوع دیگر این است که ماشین‌ها باید توزین شده باشند و وزن کالا دقیق مشخص شده باشد و هنگام تعیین وزن دقیق هزینه‌های جنبی مثل باسکول هم بر راننده تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: این‌ها همه مسائلی است که تهیه و اجرای طرح را به تعویق انداخته است. البته انجمن‌ها قرار است خودشان طرحی را تهیه و به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ارائه دهند. 

او در خصوص استفاده از مدل جهانی  قانون تن بر کیلومتر نیز گفت:تن بر کیلومتر مدل جهانی ندارد و در کشورهای مختلف نحوه اجرای آن متفاوت است و پارامترهای زیادی روی آن حاکم است و به خاطر این پارامترها نمی‌شود از آن الگوبرداری داشت. حتماً برای ایران باید مدلی را ترسیم کنیم که با شرایط کشور هماهنگ باشد.

مداح تاکید دارد که از نظر ما (سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای) محاسبه کرایه‌بها پیچیده است اما اجرای آن غیرممکن نیست.

وی گفت:البته انجمن‌ها دو هفته فرصت گرفته‌اند که این هفته پایان مهلت نهایی انجمن‌ها برای ارائه فرمول مشخص است. ما بعید می‌دانیم توانسته باشند ظرف این دو هفته فرمول مشخصی را تهیه کنند.

 عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه سازمان راهداری با کلیت این موضوع مشکلی ندارد گفت:کرایه یک موضوع توافقی است و مجوز توافقی‌بودن آن هم صادرشده است. اکنون کرایه حمل در ایران توافق بین حمل‌کننده کالا و صاحب کالا است بنابراین طبیعی است وقتی این دو با هم توافق می‌کنند بیس این توافق تن بر کیلومتر یا هر چیز دیگری باشد.

او ادامه داد: اما رانندگان اصرار دارند که این توافق باید بر اساس تن بر کیلومتر باشد.این مدل پیچیده‌ای نیست اما وقتی می‌خواهیم به تمام کالاها تعمیم دهیم کار راحتی نیست و اگر اشتباه شود همان موجب اعتراض خود راننده‌ها خواهد شد.

 مداح ادامه داد:نگرانی ما این است که تن بر کیلومتر موجب تفسیر به رأی شود. در پایانه‌ها می‌گویند نحوه محاسبه دیگر تن بر کیلومتر است و سریع می‌خواهند وزن کالا را محاسبه کنند که باید باسکول داشته باشند اگر نداشته باشند هزینه‌ای باید پرداخته شود که تناژ مشخص شود که آن هم مشکلی اضافه بر مشکلات رانندگان است. حتماً باید این طرح کالبدشکافی و کارشناسی شود. این‌طور نیست که زیرساخت برای اجرای این طرح نباشد. باید طرح را ببینیم. ما به موضوع اشراف داریم و تا آنجایی که ما نگاه می‌کنیم پارامترهای زیادی در آن دخیل است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مالک نخعی 0 0

    ‍ با سلام خدمت فعالان صنفی و مسئولان سازمان راهداری بویژه مسئولین حمل کالا

    بنده گاهی کاملا موافق نظرات شما و سازمان راهداری هستم و گاهی متضاد !
    امروز تضاد بین نظر بنده و شما آشکار تر است!

    خاطر نشان می کنم قانون بد بهتر از بی قانونی است بنابراین حرف شما در مورد اشکالات تن بر کیلومتر پذیرفته است مگر قرار است یک بار تصمیم بگیریم و یک عمر پشیمان باشیم !

    بنابراین با پارامترهای کشف شده فعلی شروع کنید و با تحقیق در عملیات راه های بهینه سازی را کشف کنید و در نهایت مدل های توسعه بهره برداری از این قانون را ارائه دهید و با کانون کامیون داران به بحث و نقد بگذارید و در نهایت راه های بهبود مستمر این تیپ از قانون گزاری برای استخراج کرایه حمل را جستجو کنید .

    ما در ایران بر اساس کارت های هوشمند ناوگان باری کشور به نوعی بارگیر ها از هم تفکیک کرده ایم و کلاس بندی آن را داریم و کالاهای ما هم بر اساس اعلام نیاز صاحبان کالا با کامیون های مختلف حمل می شود یعنی صاحب کالا کلاس مورد نیاز خود را می شناسد .
    درست است که پروتکل کلاس بندی کامیون و کلاس بندی کالا در ایران نداریم اما این بدان معنا نیست که کامیون داران طرفیت های سطحی ، حجمی و وزنی و صاحبان کالا ابعاد و اوزان کالا های خود را نمی شناسند بلکه از قوانین نا نوشته این صنف پیروی می کنند و نیازمندی ها و توانایی ها خود را با یکدیگر تطبیق می دهند .

    اما در مورد اینکه مدل جهانی در نرخ گذاری بر اساس وزن محموله بر مسافت حمل(تن بر کیلومتر یا کلاس کیلومتر یا پوند بر مایل و یا کلاس بر مایل ) نداریم توجه شما را به موارد زیر در ایالات متحده امریکا جلب می کنم

    کلاس بندی انواع کامیون در ایالات متحده امریکا که از کلاس ی1 شروع شده و به کلاس 9 ختم می شود در معادل سازی کلاس 6 معادل تک ، کلاس 7 معادل جفت و کلاس 8 معادل تریلی در ایران است و کلاس 9 بزرگتر از ابعاد و اوزان استاندارد است

    کلاس بندی کالا ها و کامیون ها در ایالات متحده امریکا را در وب سایت زیر بخوانید
    http://cerasis.com/2013/11/20/freight-class/

    مطلب دیگری که باید به آن اشاره کنم و در تضاد با تفکرات عمومی است این است که

    تن بر کیلومتر در واقع تعیین نرخ پایه حمل برای مناقصه یا توافق است این بدین معنی است بر اساس نرخ کف حمل در چهار چوب تن بر کیلومتر هم کامیون داران می دانند نقطه سر به سری کجاست و با چه کرایه ای زیان نمی بینند و هم سازمان محترم راهداری برای مقابله با مغایرت های کرایه جهت تحصیل 4درصد سهم سازمان با مبنایی مصوب و یکسان در سراسر کشور روبرو خواهد بود .

    در هر صورت در مقالات متعدد در سایت تین نیوز از نیاز به تعریف نرخ پایه ، تعدیل نرخ حمل ، معایب و محاسن تن بر کیلومتر و…… . بسیار سخن گفتم از جمله در نوشته زیر

    http://www.tinn.ir/fa/tiny/news-168021

    بنا براین باز هم تاکید می کنم راه اصولی نجات صنعت حمل کالای جاده ای کشور و دستیابی به اهداف برنامه پنجم و ششم توسعه و سند 1404 و برنامه نوسازی ناوگان باری کشور ایجاد بهره وری اقتصادی (یکسان سازی نرخ پایه حمل در سراسر کشور در قالب تن بر کیلومتر ) یا در واقع افزایش درآمد نا خالص کامیون و کاهش هزینه های اولیه در سرمایه گذاری و کاهش هزینه های ثابت و متغییر حمل کالای کامیونی تا سطح درآمد خالص کامیون بهبود یابد .

    و راه مکمل بهبود شرایط کمی بهبود شرایط کیفی خدمات حمل کامیونی است به این معنا که حدود اختیارات و وظایف تشکل کارگری رانندگان و تشکل کارفرمایی کامیون داران مشخص و ابلاغ شود .
    همچنین در بعد قانون گزاری مجلس محترم قانون تجارت در باب حمل و نقل جاده ای را باز بینی کند و شرکت های حمل کالا را در سه دسته
    فورواردر ها
    کریرها
    دیسپچر ها
    دسته بندی کرده و شرکت ها فعلی حمل کامیونی را در یکی از دسته های بالا جا داده و شرح فعالیت ها ، وظایف و مسئولیت ها را ارائه دهد و در قانون مسیر درامدی شرکت های حمل را پیش بینی کند و از کرایه حمل کامیونی مجزا کند .

    باز هم تاکید می کنم تعیین نرخ پایه حمل در قالب تن بر کیلومتر فصل ختام بسیاری از مناقشات و در گیری های صنفی و غیر آن می باشد به نحوی که ارتباطات بین صاحبان کالا ، شرکت های حمل ، کامیونداران ، سازمان محترم راهداری را یکجا خاتمه می دهد به شرطی که نرخ پایه حمل در قالب تن بر کیلومتر به تفکیک کلاس بارگیر تعیین و در سیستم بارنامه نویسی گنجانده شود تا توافقات بعدی نظیر
    پروفیل طولی راه (شیب های مسیر )
    حمل مواد خطرناک
    حمل کالای خارج از استاندارد ( ترافیکی )
    شروط ضمن حمل
    مسئولیت حمل بر اساس ارزش ریالی کالا

    بعد از تعیین نرخ پایه حمل بین کامیون و شرکت حمل انجام شود .

    مالک نخعی

  • مالک نخعی 0 0

    نکته ای دیگری که باید خدمتتان بگویم این است که مدل های مختلف اجرایی برای تن بر کیلومتر یا به عبارتی معادلات وزن بر مسافت وجود دارد اما ما می توانیم در ایران مدل مورد نیاز خودمان را طراحی و اجرا کنیم و با تحقیقات پیوسته و بررسی بازخورد ها معایب را پیدا کنیم و مدل اصلاح شده را ارائه دهیم . چرا که باز طراحی تن بر کیلومتر توسط افرادی انجام شده است که از فعالان پایین هرم حمل و نقل کامیونی هستند و با دانش خودشان تجربیات و یافته های میدانی را کالیبره کرده اند و باز طراحی تن بر کیلومتر را ارائه داده اند .
    مالک نخعی