فرامرز مداح:
◄ نگران تفسیر به رأی قانون «تن بر کیلومتر» هستیم
تن بر کیلومتر مدل جهانی ندارد و در کشورهای مختلف نحوه اجرای آن متفاوت است و پارامترهای زیادی بر آن حاکم است و به خاطر این پارامترها نمیشود الگوبرداری کرد.
عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: نگران آن هستیم اجرای قانون تن بر کیلومتر به ضرر رانندگان تمام شود.
به گزارش خبرنگار تیننیوز عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای در گفتوگو با خبرنگار هفتهنامه حملونقل به تحلیل اجرای قانون تن بر کیلومتر پرداخت و گفت: سازمان راهداری و حملونقل جادهای هیچ مخالفتی با تعیین کرایه حمل بر اساس تن بر کیلومتر ندارد. نگرانی جدی ما این است که این نحوه محاسبه موجبات تفسیر به رأی را فراهم کند و در نهایت هزینههای جانبی برای راننده داشته باشد.
او میگوید: تن بر کیلومتر مدل جهانی ندارد و در کشورهای مختلف نحوه اجرای آن متفاوت است و پارامترهای زیادی بر آن حاکم است و به خاطر این پارامترها نمیشود الگوبرداری کرد.
فرامرز مداح موافقت نهایی سازمان با طرحی که نمایندگان اصناف قرار است آن را تهیه و اعمال کنند مشروط به کامل بودن آن میداند و میگوید: این طرح باید تمام جامعه رانندگان را در نظر بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که اجرای درخواست رانندگان برای محاسبه قیمت حمل بر اساس تن بر کیلومتر از چه زمانی اجرایی خواهد شد و معایب و مزایای اجرای این قانون چیست؟ گفت: همین حالا هم تن بر کیلومتر در برخی از مناطق کشور اجرا میشود. برای مثال وقتی باری از یک معدن به بندر حمل میشود وقتی میپرسند قیمت حمل چقدر است؟ میگویند تنی ۱۰۰ هزار تومان. چون مسافت بین معدن تا بندر مشخص است، وقتی میگویند تنی ۱۰۰ هزار تومان، بر مسافت که تقسیم میکنیم میشود قیمت تن بر کیلومتر. یعنی به ازای هر تنی که حمل میشود کرایه میدهند. اگر ماشین شما ۲۰ تن باشد ۲۰ تن کرایه میدهید و اگر ۴۰ تن باشد ۴۰ تن کرایه میدهید. بنابراین اجرای این قانون سابقه دارد اما وقتی پای کالاهای متنوع وسط میآید با پیچیدگیهای زیادی روبهرو میشویم.
مداح گفت:هم کالای سبک داریم هم کالای سنگین که در مقصد خیلی اختلاف کرایه ندارند بنابراین باید همه انواع کالاها طبقهبندیشده باشند و کارگروه لیستبرداری کند. انواع وسایل نقلیهای که وجود دارد هم باید قید شود. یک وسیله کوچک تن بر کیلومتر گرانتری از یک وسیله بزرگتر دارد. وقتی همه این شاخصها را در نظر میگیریم پیچیدگیها زیاد میشود. موضوع دیگر این است که ماشینها باید توزین شده باشند و وزن کالا دقیق مشخص شده باشد و هنگام تعیین وزن دقیق هزینههای جنبی مثل باسکول هم بر راننده تحمیل میشود.
وی ادامه داد: اینها همه مسائلی است که تهیه و اجرای طرح را به تعویق انداخته است. البته انجمنها قرار است خودشان طرحی را تهیه و به سازمان راهداری و حملونقل جادهای ارائه دهند.
او در خصوص استفاده از مدل جهانی قانون تن بر کیلومتر نیز گفت:تن بر کیلومتر مدل جهانی ندارد و در کشورهای مختلف نحوه اجرای آن متفاوت است و پارامترهای زیادی روی آن حاکم است و به خاطر این پارامترها نمیشود از آن الگوبرداری داشت. حتماً برای ایران باید مدلی را ترسیم کنیم که با شرایط کشور هماهنگ باشد.
مداح تاکید دارد که از نظر ما (سازمان راهداری و حملونقل جاده ای) محاسبه کرایهبها پیچیده است اما اجرای آن غیرممکن نیست.
وی گفت:البته انجمنها دو هفته فرصت گرفتهاند که این هفته پایان مهلت نهایی انجمنها برای ارائه فرمول مشخص است. ما بعید میدانیم توانسته باشند ظرف این دو هفته فرمول مشخصی را تهیه کنند.
عضو هیات عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه سازمان راهداری با کلیت این موضوع مشکلی ندارد گفت:کرایه یک موضوع توافقی است و مجوز توافقیبودن آن هم صادرشده است. اکنون کرایه حمل در ایران توافق بین حملکننده کالا و صاحب کالا است بنابراین طبیعی است وقتی این دو با هم توافق میکنند بیس این توافق تن بر کیلومتر یا هر چیز دیگری باشد.
او ادامه داد: اما رانندگان اصرار دارند که این توافق باید بر اساس تن بر کیلومتر باشد.این مدل پیچیدهای نیست اما وقتی میخواهیم به تمام کالاها تعمیم دهیم کار راحتی نیست و اگر اشتباه شود همان موجب اعتراض خود رانندهها خواهد شد.
مداح ادامه داد:نگرانی ما این است که تن بر کیلومتر موجب تفسیر به رأی شود. در پایانهها میگویند نحوه محاسبه دیگر تن بر کیلومتر است و سریع میخواهند وزن کالا را محاسبه کنند که باید باسکول داشته باشند اگر نداشته باشند هزینهای باید پرداخته شود که تناژ مشخص شود که آن هم مشکلی اضافه بر مشکلات رانندگان است. حتماً باید این طرح کالبدشکافی و کارشناسی شود. اینطور نیست که زیرساخت برای اجرای این طرح نباشد. باید طرح را ببینیم. ما به موضوع اشراف داریم و تا آنجایی که ما نگاه میکنیم پارامترهای زیادی در آن دخیل است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.