◄ تبدیل تهدید ممنوعیت پروازهای مهرآباد به فرصت برای شرکت های هواپیمایی/ شناسایی بازارهای کوچکتر در پروازهای داخلی
شرایط پیش آمده پس از جنگ 12 روزه و محدودیت های اعمال شده بر عملیات پروازی فرودگاه مهرآباد آثار منفی بسیار بزرگی بر شبکه پروازی داخلی کشور گذاشته است.

محمدرضا ابراهیم پور: شرایط پیش آمده پس از جنگ 12 روزه و محدودیت های اعمال شده بر عملیات پروازی فرودگاه مهرآباد آثار منفی بسیار بزرگی بر شبکه پروازی داخلی کشور گذاشته است.
فرودگاه مهرآباد به عنوان پایگاه اصلی عمده شرکت های هواپیمایی مبدا/ مقصد با سهم بیش از 60 درصد از مبدا/مقصدهای پروازی کشور، بیشترین نقش را در شبکه داشته و حذف آن حتی برای پنج ساعت در مقایسه با وضعیت نرمال پیشین (محدودیت از ساعت 19 تا 24) موجب از دست دادن حداقل دو پرواز داخلی روزانه برای هر فروند هواپیما خواهد شد.
بازه زمانی 19 تا 4 صبح که اجازه پرواز در مهرآباد وجود ندارد شاید فرصت مناسبی برای انجام پروازهایی خارج از پایگاه شرکت های هواپیمایی باشد.
فرودگاه مشهد با ظرفیت بالای پارکینگ هواپیما و تقاضای مناسب، همچنین دیگر فرودگاه های بزرگ کشور می توانند پذیرای اقامت شبانه هواپیما و خدمه پروازی برخی شرکت ها باشند.
برخی کارشناسان بازرگانی هواپیمایی کشور معتقد بوده اند که بازار مناسبی در پروازهای داخلی بین مبادی و مقاصد مختلف غیر از تهران وجود دارد (اقیانوس آبی) که به واسطه پائین تر بودن همیشگی سطح عرضه نسبت به تقاضا، شرکت های هواپیمایی تمایل به ورود به آن ها نداشته و ترجیح داده اند در اقیانوس های قرمز به رقابت بپردازند. هرچند این گزاره محل نقد جدی است، اما به نظر می رسد شرایط کنونی زمان مناسبی برای محک زدن و آزمودن مسیرهایی است که قبلا کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
برخی نکات اجرایی که در این خصوص به ذهن می رسد و نیاز به تأمل و بررسی بیشتر دارد، به شرح زیر است:
- ضرورت سابقه پرواز شرکت هواپیمایی در فرودگاه یادشده و داشتن قرارداد خدمات فرودگاهی.
- هماهنگی با هتل و اقامتگاه خدمه پروازی یا بهره گیری از خدمه پروازی بومی فرودگاهی که مقصد نهایی پروازهای روزانه است و مدیریت هزینه های مربوط به آن.
- همکاری و هماهنگی با دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری محلی و آژانس های مسافرتی اینترنتی برای تبلیغات و بازاریابی.
- به کارگیری ناوگان کم ظرفیت برای کاهش ریسک و هزینه.
- هرچند شرایط عمومی کشور هنوز به روال عادی برنگشته و معمولا این گونه اقدامات نیاز به بررسی و آمادگی بیشتر دارد، اما این پیشنهاد انتخابی است بین زمین گیری هواپیما و انجام پرواز با حداقل حاشیه سود و می تواند موردتوجه قرارگیرد.
* کارشناس هوانوردی