| کد خبر: 253130 |

این رشته سر دراز دارد

◄ سود 70 میلیون تومانی از افزایش قیمت بلیت هواپیما در یک پرواز

ایرلاین ها در ایام منتهی به نوروز، تعداد پروازهای داخلی را کاهش و قیمت بلیت را افزایش دادند.

تین نیوز

ایرلاین ها در ایام منتهی به نوروز،  تعداد پروازهای داخلی را کاهش و قیمت بلیت را افزایش دادند.

به گزارش تین نیوز، با نزدیک شدن به ایام نوروز ماجرای افزایش قیمت بلیت هواپیما مجددا سوژه رسانه ها شد. اخیرا در سرکشی های بازرسان وزارت صمت از دفاتر فروش بلیت هواپیما از گران فروشی افسار گسیخته شرکت های هواپیمایی در ایام منتهی به نوروز پرده برداری شد. 

با توجه به افزایش تقاضای پرواز در ایام پایان سال، این انتظار می رود که شرکت های هواپیمایی طوری برنامه ریزی کنند که چک سنگین پرنده ها در این روزهای مهم به پایان رسیده و تعدادی هواپیمای بر خط بیشتری آماده خدمت رسانی به مسافران باشند. اما متاسفانه در چند هفته گذشته ماجراهایی عجیب و البته تا حدی قابل پیش بینی به وقوع پیوست که از پشت پرده فعالیت برخی افراد سودجو و بی وجدان رونمایی کرد. 

ماجرا از آنجایی شروع شد که از اوایل بهمن ماه 1401 تعداد پروازهای داخلی فرودگاه های ایران آرام آرام کاهش یافته و این خود سبب افزایش قیمت بلیت هواپیما شد، تا جاییکه در سایت رسمی یکی از آژانس های هوایی، بلیت پروازهای پرمسافری مانند تهران - مشهد و تهران - کیش دیگر فروخته نشد. به طوری که شایعاتی هم در مورد افزایش تعداد پروازها در مسیرهای بین المللی شنیده شد که البته در این زمینه در حال تحقیق و جستجو هستیم.

مطابق معمول، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که به علت افزایش تقاضا در ایام منتهی به پایان سال و همچنین زمینگیر بودن بخش قابل توجهی از ناوگان هوایی کشور، این افزایش قیمت بلیط هواپیما امری عادی به نظر می رسد، اما اشاره برخی رسانه های مطلع به زمینگیر کردن عمدی تعدادی پرنده برای ایجاد التهاب در بازار فروش بلیط هواپیماست، در جاییکه شرکت های هواپیمایی تحریم ها و کمبود قطعه را بهانه می کنند. البته محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس مدعی شده بود که زمینگیر شدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیرعمدی است. در واقع، ایرلاین‌ ها از یک طرف می‌ گویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است، از طرف دیگر به‌دنبال افزایش قیمت بلیت پروازها هستند.

با نگاهی ساده به افزایش سرسام آور قیمت بلیت هواپیما در روزهای گذشته می توان حدس زد که چه سود کلانی نصیب شرکت های هواپیمایی متخلف شده است. به طور مثال، قیمت بلیت تهران - اهواز به ازای هر صندلی 700 هزار تومان گران تر فروخته شده است، بطوریکه این رقم در یک پرواز با بوئینگ ام دی با ظرفیت 100 مسافر می شود 70 میلیون تومان. اگر شرکت هواپیمایی مفروض در یک روز 10 پرواز با بوئینگ ام دی به انجام برساند، عملا روزانه 700 میلیون تومان از جیب مسافران به جیب ایرلاین می رود. این مدل افزایش قیمت در طول یک ماه عملا سود بیش از 20 میلیارد تومانی را برای شرکت هواپیمایی در پی دارد، آن هم به ازای یک فروند بوئینگ ام دی.  

البته لازم به ذکر است با توجه به تاثیر مستقیم نرخ ارز در قیمت بلیت هواپیما (مسئله ای رایج در تمام دنیا)، می توان نواسانات قیمت دلار در ماه های گذشته را تاثیرگذار دانست. اما چرا این تاثیر ناگهان در دو ماه پایانی سال اتفاق می افتد؟ بازار ارز ماه هاست که با التهابات گوناگون روبرو بوده و یک دفعه شاهد هستیم که با گرم شدن تدریجی هوا و نزدیک شدن به ایام پایانی سال، قیمت بلیت هواپیما خانه تکانی می کند.

از طرفی دیگر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در شهریور ماه سال جاری مدعی شده بود که دی ماه سال گذشته نرخ بلیت به میزان 15 درصد افزایش پیدا کرد. لذا با توجه به این اوصاف، همچنان افزایش قیمت در دو ماه پایانی سال 1401، امری خلاف قانون است.

خانه از پای بست ویران است . . .

آنچه که قانون پنجم توسعه امر می کند آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و ایجاد فضای رقابتی بین شرکت های هواپیمایی است. آنچه که در عمل دیده می شود جولان بی قانونی و بریده شدن سر مسافرانی است که ناچار مجبور به پرداخت افاضه بها هستند.

در طول سالیان، روال کار اینگونه بوده که ایرلاین ها برای تامین نقدینگی خود اقدام به فروش چارتری بلیت هواپیما در مسیرهای پر مخاطب می کردند، به طوری که در ایام پر مسافر مانند نوروز که تقاضای پرواز ناگهان افزایش می یابد، چارترکننده(چارترر) با قدرت تمام قیمت بلیت را بالا می برد و خدا را هم بنده نبود. 

در چنین ایامی، نهادهای به بازرس به همراه دوربین فیلم برداری و چند خبرنگار به دفاتر آژانس های هوایی می روند. شخصی با ظاهری جدی و مصمم تحت عنوان بازرس وزارت صمت ناگهان وارد دفتر آژانس شده و دوربین ها نیز لحظه به لحظه رویداد را ثبت می کنند. در آن هنگام فردی با صورت شطرنجی شده شروع به توضیح دادن کرده و خود را مبری از هرگونه خطا می داند. قصه تمام می شود و ماجراهایی از این دست سال های آینده نیز تکرار می شود. 

اوج فضاحت ماجرا آن زمانی است که فلان دفتر فروش بلیت هواپیما در صفحه فروش بلیت خود قیمت پرواز بیزینس را در بخش اکونومی قرار داده و از پیگیری های قانونی هم هیچ گونه ترس و وحشتی ندارد. این به معنای آن است که به هیچ وجه نمی توان به گفته های این افراد اعتماد کرد و عملا فروش اینترنتی هم فضای نا امنی را برای خریداران بلیت ایجاد می کند. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    دزدی آشکار شرکت های هواپیمایی از جیب مردم است