| کد خبر: 259884 |

◄ پایدارسازی اقتصاد راه‌ آهن مسافری، با تمرکز بر نسبت درآمد به هزینه

گر مشکلات اقتصادی راه آهن مسافری به دو بخش هزینه بالا و درآمد پایین تقسیم شود، نخست هزینه نگهداری زیرساخت و ناوگان بالا آشکار شود.

تین نیوز

نبود لکوموتیو تنها در بخش مسافری بیش از 900 قطار و 350 هزار صندلی سفر را در 45 روز نیمه دوم تابستان از برنامه حرکت حذف کرده و تنها در کمتر از 2 ماه حدود 140 میلیارد تومان از درآمد شرکت های ریلی از دست می رود (تین نیوز / کد خبر 259395).

تاخیر 9 ماهه صورت وضعیت شرکت های مالک لکوموتیو (طلب چند هزار میلیارد تومانی) نشانگر شدت بحران است (تین نیوز / کد خبر 259566).

ژاپنی ها بیش از نیم قرن پیش با هدف رفع گلوگاه حمل و نقل حومه برای دسترسی به شهرهای بزرگ خود اقدام به طراحی و احداث اولین راه آهن سریع دنیا نمودند که نتیجه آن در سال 1964 منجر به انقلابی عظیم در حمل و نقل ریلی جهان شد و با یک رویکرد استثنایی توانستند فناوری های مهمی را بنیان گذاری و توسعه دهند. (خصوصی سازی راه آهن ژاپن، تین نیوز / کد خبر 65478)

با توجه به جدول هزینه و درآمد راه آهن ها (سال 2007 UIC، صفحه 102) و تغییر نسبت درآمد به هزینه از 65 درصد به 110 درصد طی سال های 1985 و 1990 در راه آهن ژاپن پس از خصوصی سازی (درآمد و هزینه به ترتیب از 3553 و 5573 به 4568 و 4155 میلیارد ین)، به نظر می رسد تصمیمات عقلایی مهندسین و مدیران در زمان ایده پردازی و طراحی شبکه و قطار سریع السیر شینکانسن (از جمله عریض نمودن واگن های قطارهای خودکشش و تراکم صندلی بالا) و انتخاب الگوی صحیح خصوصی سازی با پیوستگی عمودی (Vertical Integration) را میتوان از مهمترین عوامل موفقیت این تجربه استثنایی برشمرد.

  • بنابر گزارش IRJ در 25 اکتبر 2022 شرکت Kevin Speed پیشنهاد قطار حومه سریع السیر را در فرانسه ارائه داده است، این جابجایی ارزان با قطارهای تراکم بالا و سرعت 300 کیلومتر بر ساعت و واگن های یک طبقه انجام خواهد شد. (تین نیوز / کد خبر 248678)
  • خدمات مسافرتی کم هزینه در خطوط پرسرعتی که از پاریس و سایر شهرهای بزرگ و مقاصدی که کمتر از دو ساعت فاصله دارند، معرفی می گردد. این شرکت تفاهم نامه ای با یک «تولیدکننده بزرگ فرانسوی» امضا کرده تا قطارهای با قابلیت اطمینان بالا و تعمیر و نگهداری پایین و یک طبقه را با سرعت 300 کیلومتر در ساعت و شتاب و ترمز سریع خریداری کند. قطارها کوتاهتر از TGV موجود (با واگن های کمتر) و دارای 3+2 صندلی و تراکم بالا خواهند بود (مانند قطارهای شینکانسن). قطارها 6 سفر رفت وبرگشت روزانه و رانندگان هر کدام دو سفر رفت و برگشت را پوشش می دهند. این امر باعث می شود تا کرایه های بسیار پایین ارائه شود: 3 یورو در هر 100 کیلومتر و 5 یورو برای 250 کیلومتر، هیچ رزرو صندلی وجود نخواهد داشت ... .
  • شرکت رولندبرگر در گزارش سپتامبر 2018 (19 شهریور 1397) با عنوان راهبرد و ساختار جدید توسعه راه آهن ایران به بخش لکوموتیو هم اشاره می کند، و در ص 218، تعداد متوسط لکوموتیوهای مسافری 900 و برای ایران 215 دستگاه و در ص 220، عمر متوسط لکوموتیوهای مسافری بدون ایران 29 و برای ایران بیشتر از 25 و در ص 221 هزینه متوسط نگهداری لکوموتیو مسافری 118 هزار دلار بر لکوموتیو (آلمان و سوئیس حدود 150) و در ایران 631 هزار دلار بیان شده است (تین نیوز / کد خبر 239248).  
  • یاداشت های مهندسی جزیره ای ... (تین نیوز / کد خبر 139529) و اصلاح تصمیمات غلط ... (تین نیوز / کد خبر 251807)، ریشه یابی کاهش سهم ریلی مسافری و ثبات سهم باری (تین نیوز / کد خبر 256059) و حرف های سست سریع السیر مشهد (تین نیوز / کد خبر 255298) دارای نکاتی در این زمینه اند.
  • اگر مشکلات اقتصادی راه آهن مسافری به دو بخش هزینه بالا و درآمد پایین تقسیم شود، نخست هزینه نگهداری زیرساخت و ناوگان بالا آشکار می گردد که نکاتی در ریشه یابی آنها قبلا بیان شده و در بخش درآمد (با فرض عدم افزایش تعرفه)، افزایش ظرفیت ناوگان (صندلی بر واگن) و افزایش سیر روزانه بروز می کند که با برقی سازی هردو بهبود خواهند یافت (تین نیوز / کد خبر 251167).
  • استفاده از مدل های اقتصادی قیمت تمام شده از جمله Train Cost  در این زمینه بسیار مفید و ضروری است (ویرایش اول نرم افزار در 1997 توسط UNESCAP، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا ... تهیه شد، تین نیوز / کد خبر 239003).
  • گزارش مدلسازی هزینه بهره برداری قطارهای سریع السیر آینده و گزاره نمای دانشگاه KTH با عنوان قطار سریع السیر سبز، هر دو دربر دارنده منحنی های رفتاری هزینه صندلی کیلومتر (سیر، سرعت متوسط، تراکم، ظرفیت) هستند (تین نیوز / کد خبر 239003).
  • با یافتن نقاط کار بهینه، بسیار سریعتر و ارزانتر می توان به اقتصاد پایدار مسافری رسید (ضامن رشد سریع دولتی و خصوصی).

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیخانی 0 0

    برقی کردن محورهای با زیرسازی قدیمی
    ( زیرسازی یاخاکریزهای بدون تراکم و
    فاقد قشر تقویت و قوسهای باشعاع
    کم ( کمتراز هزار متر) هزینه بیهوده
    ونا فرجام وعبث است.
    جارتز ژاپن قبل از انقلاب این محور را
    مطالعه وحتی گزینه اصلاح مسیر وبرقی
    کردن را موجه ندانسته است

  • شهریار 0 0

    باسلام.این مجموعه بزرگ راه آهن ایران که قدمت ۹۰ساله دارد متاسفانه بدست مدیران کارآمد ودلسوزاداره نمیشود.وضعیت راه آهن کنونی اززمان خصوصی شدن به این رو درآمده هیچ نظارتی درکارنیست.برای ساختن راه آهن قوی وخودکفادولتها بایدهمت جدی اهتمام نمایند..بامیدخداوتلاش همگانی.