| کد خبر: 249377 |

◄ آسیب شناسی ترانزیت ریلی و اهتمام به تامین رضایت مشتریان داخل

در اتصال شبکه ریلی به نقاط تبادل با همسایگان هم، الگوهای به کار رفته (طراحی شبکه، جابجایی ریلی، گمرک و ...) سبب عدم جذب بار در کریدورهای موجود می گردد از جمله در نقاط مرزی در سرخس، اینچه برون، میرجاوه، رازی و بنادر شمال و جنوب.

تین نیوز

در بخش پایانی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش آموزان در روز 11 آبان به مناسبت روز مبارزه با استکبار و پس از اشاره به منابع طبیعی متنوع و سرشار کشور آمده است:  ... بنابراین کشور ما، هم از لحاظ نیروی انسانی امتیاز دارد، هم از لحاظ نیروهای طبیعی امتیاز دارد، هم از لحاظ موقعیّت جغرافیایی؛ ما چهار راه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوبیم. شما روی نقشه نگاه کنید، نقشه دنیا را بگذارید نگاه کنید؛ ما در یک نقطه حسّاس هستیم. شرق و غرب از ما می توانند عبور کنند؛ شمال و جنوب هم از ما می توانند عبور کنند. ما یک معبرِ ترانزیتِ بسیار پیشرفته و خوبی می توانیم در دنیا باشیم. البته احتیاج دارد به خطوط راه آهن، خطوط ریلی؛ با جاده نمی شود که من راجع به این خطوط ریلی هم باز این درد دل ها را با شما جوان ها باید بکنیم، مکرّر در دولت های مختلف راجع به خطوط ریلی من تاکید کرده ام؛ متاسفانه کوتاهی شده. البتّه در آن اوایل بعد از رحلت امام چرا، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد، بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا ان شاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی ان شاءالله در این زمینه رفت و آمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.

این گلایه رهبری در مورد ترانزیت در حالی است که در حمل و نقل داخلی هم سهم بخش ریلی با وجود حمایت ها و تاکیدات مکرر ایشان و حمایت های قانونی از جمله قانون مدیریت سوخت سال 1386  و ... متاسفانه به طور پیوسته در حال کاهش است.  

  1. سال 76 و در زمان ورود مرحوم دکتر دادمان به راه آهن، مدت سیر قطارهای سرخس به بندرعباس از مسیر تهران (خط بافق- کاشمر احداث نشده بود) حدود 15 روز بود، یعنی کمتر از روزی 170 کیلومتر که پس از بازدیدهای اعضای کارگروه کاهش زمان سیر و جلسات و تصمیمات نهایی ایشان، زمان سیر قطارها به چهار روز کاهش یافت یعنی 625 کیلومتر در روز (برای سال ها).
  2. بر پایه گزارهنمای مطالعات 2017 رولندبرگر برای اتحادیه بین المللی راه آهن ها با موضوع  Eurasian rail corridors  تعداد قطارهای اروپا - آسیا طی سه سال 2014 تا 2016 از 308 به 1777 رام و  جابجایی بار از حدود 25 هزار به حدود 145 هزار TEU (کانتینر معادل 20 فوت) رسید (ص 5)، در حالی که هزینه هر TEU 900 دلار و 3 تا 4 برابر هزینه دریایی بود.
  3. بر اساس ص 7 این گزارش بیشتر این بار از طریق قزاقستان و روسیه (مسیرهای 1 و 2) به طول 10 و 11 هزار کیلومتر و 16 تا 18 روز به دلیل قابلیت اعتماد بالا و زیرساخت مناسب جابجا می گردید (زیرساخت مسیرهای ایران گذر ضعیف اعلام شده است).
  4. صفحه 11 این گزارش پیش ­بینی می نماید در سال 2027 جابجایی کانتینر با شیفت 30 هزار  TEUاز هوا و 276 هزار TEU از دریا به 636 هزار  TEU (با 21 قطار روزانه هر کدام با 82 کانتینر معادل) و در 2030 به 810 هزار TEU خواهد رسید.
  5. بنابر آمار یورواستات (یورونیوز 20210217) حجم تجارت اتحادیه اروپا با چین در 2020 میلادی به 586 میلیارد یورو رسید. بررسی مبادلات ریلی بین چین و اروپا نشان می دهد مزیت‌ های بسیار زیادی در این شیوه جابجایی برای چین وجود دارد از جمله اینکه زمان جابجایی کانتینر از ۴۵ روز دریایی به حدود ۱۲ روز ریلی کاهش پیدا می‌ کند، (۵۰۰۰ قطار در ۲۰۲۰)
  6. با مروری بر آسیب های ترانزیت ریلی کشور به نظر می‌ رسد مهمترین چالش بخش ترانزیت، عملکرد ضعیف بهره‌ برداری کنونی است که نه فقط بهره‌ وری پایین بلکه حمل‌ و نقل اندک و کاهش پیوسته سهم ریلی و نارضایتی مشتریان داخلی از نتایج آن است.

در اتصال شبکه ریلی به نقاط تبادل با همسایگان هم، الگوهای به کار رفته (طراحی شبکه، جابجایی ریلی، گمرک و ...) سبب عدم جذب بار در کریدورهای موجود می گردد از جمله در نقاط مرزی در سرخس، اینچه برون، میرجاوه، رازی و بنادر شمال و جنوب.

  1. امید است با توجه مستقیم رئیس جمهور به این موضوع (14010329) با آسیب شناسی، رفع موانع و مطالبه انتظارات رهبری از بخش و اهتمام به تامین رضایت مشتریان داخل، پیش نیاز جریان یافتن خون ترانزیت در این شاهرگ حیاتی فراهم گردد.

بنا بر نکات بند سوم صفحه 3 گزارش UIC، بهبود شدید زیرساخت، پایانه های مرزی، فرآیندها، تناوب قطارها و گمرک در بخش ترانزیت سبب رشد چندین برابری سهم ریلی در جابجایی بار اروپا آسیا شده و قابلیت اعتماد و جابجایی پایدار و متعادل و تعرفه رقابتی اهمیت بسیار بالایی برای بهبود بیشتر دارند (و شرط اول برای ما سرعت متوسط حمل و نقل ریلی مبدا و مقصد).

برای دریافت فایل مرتبط اینجا کلیک کنید.

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.