| کد خبر: 243062 |

◄ تفاوت لکوموتیو باری مورد نیاز راه آهن های برقی و دیزلی

هزینه سرمایه گذاری در گزینه برقی (شبکه و لکوموتیو) از لکوموتیو دیزلی کمتر (170 میلیون یورو) و ترافیک سربسر زیر 10 میلیون تن خواهد شد.

تین نیوز
  • رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز ششم اردیبهشت 1401 در دیدار صدها نفر از دانشجویان و اعضای تشکل های دانشجویی دانشگاه را جزو اساسی ترین مسائل انقلاب خواندند ... و فرمودند جمهوری اسلامی به دانشگاه امروز خود افتخار می کند و جوان دانشجو امروز باید با تفکر و اندیشه ورزی، عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و پرهیز از هرگونه انفعال و ناامیدی، آرمان های انقلاب و کار جدی و واقعی را از مسئولان کشور مطالبه کند. (نقل از بخش آغازین گزارش دیدار در سایت Leader.ir) 
  • ایشان در دیدار مسئولان نظام در دهمین روز ماه مبارک رمضان (23 فروردین 1401) بیانات و تذکراتی داشتند و از جمله (به گزارش اقتصاد آنلاین) فرمودند اگر گشایش ارزی بوجود آمد نباید این پول صرف واردات بی رویه شود. این پول ها باید صرف کارهای زیربنایی مثل حمل و نقل ریلی، حل مشکل آب کشور، شرکت های دانش بنیان و ... شود.

از همین نویسنده:

  • وزیر راه و شهرسازی در نامه مورخ 20 فروردین به رئیس سازمان برنامه و بودجه، فهرست پروژه های زیرساختی ریلی اولویت دار برای استفاده از فاینانس خارجی (کشور چین) را ارسال نمودند که به ترتیب اهمیت موارد زیر در آن ذکر شده است:
  • راه آهن های بافق- سنگان، رشت- آستارا، زاهدان- بیرجند- یونسی، درود- خرم آباد- اندیمشک، بستان آباد- تبریز، شیراز- بوشهر- عسلویه، برقی تهران- مشهد، همدان- سنندج، کرمانشاه- خسروی، گرگان- بجنورد- مشهد (8 مسیر جدید)
  • آمار اتحادیه بین المللی راه آهن ها (UIC)  نشان می دهد طی سال های 2010 تا 2020 طول شبکه کل راه آهن جهان از 1021 به 861 هزار کیلومتر کاهش یافته ولی در همین مدت طول شبکه دوخطه از 212 به 443 و طول شبکه برقی از 279 به 342 هزار کیلومتر افزایش یافته است (16 درصد کاهش طول شبکه و 108 و 23 درصد افزایش شبکه دوخطه و برقی در جهان). با این حال جابجایی بار ثابت (9281 به 9280 میلیارد تن کیلومتر، متک) و مسافر 34 درصد افزایش داشت (2765 به 3702 منک).
  • قبل از جنگ اوکراین در خبر RailFreight (پانزده ژوئن 2020) متوسط سیر روزانه در ماه می قطارهای کانتینری چین به اروپا در روسیه 1231 کیلومتر در روز اعلام شده و آن را نزدیک 22درصد بیش از دوره مشابه سال قبل اعلام نموده است.

هرچند در مقایسه دو گزینه کشش برقی و دیزل برای مسیرهای مسافری مانند تهران- مشهد تفاوت بسیار زیادی بین لکوموتیو مورد نیاز برقی و دیزلی مشاهده می شود (برقی یک چهارم دیزلی)، اما در راه آهن باری هم نباید از تفاوت لکوموتیو مورد نیاز غافل شد، اکنون با مسافت 500 کیلومتر، فراز 15 در هزار (مشابه سنگان به بافق)، برآورد اولیه برای لکوموتیو با فناوری یکسان و تعداد محور و بار محوری مساوی را مرور می نماییم (کشش دو نوع لکوموتیو یکسان ولی سیر میانگین متفاوت خواهد بود):

  1. برای حمل 20 میلیون تن بار به حدود 20 زوج قطار 4000 تنی در روز نیاز است (هر قطار 4000 تنی، یک میلیون تن خالص)
  2. با شیب و فراز یکسان 15 درهزار در هر دو سو، برای هرقطار (برقی یا دیزلی) دو لکوموتیو 6  محوره مشابه آلستوم نیاز است
  3. برای 20 زوج قطار، 40 لکوموتیو در هر روز باید از مبدا اعزام گردد (برای هر قطار دو لکوموتیو برقی یا دیزلی)
  4. لکوموتیو دیزلی سالانه حدود 150 هزار (روزانه 411) و لکوموتیو برقی سالانه حدود 250 هزار کیلومتر سیر دارد (روزانه 685)
  5. با سیر رفت و برگشت (1000 کیلومتر) 97 لکوموتیو دیزل و 58 لکوموتیو برقی در سرویس نیاز خواهد بود
  6. با آماده بکاری 65 درصد لکوموتیو دیزلی 149 دستگاه و با آماده بکاری 90 درصد تعداد 64 لکوموتیو برقی مورد نیاز خواهد بود
  7. قیمت لکوموتیو برقی و دیزلی با تکنولوژی یکسان تقریبا برابر و در مشابه آلستوم (اروپایی) حدود 3 و نیم میلیون یورو است
  8. لذا هزینه خرید لکوموتیو دیزلی 521 میلیون یورو و برای برقی 224 میلیون یورو خواهد شد (297 میلیون یورو تفاوت)  
  9. هزینه برقی مسیر یک خطه با قابلیت سرعت 160 حدود 125 میلیون یورو خواهد شد (با فرض 250 هزار یورو بر کیلومتر) خلاصه: هزینه سرمایه گذاری در گزینه برقی (شبکه و لکوموتیو) از لکوموتیو دیزلی کمتر (170 میلیون یورو) و ترافیک سربسر زیر 10 میلیون تن خواهد شد. در این محاسبات، سوخت، نگهداری و کاهش وابستگی به موتور دیزل که گلوگاه اصلی ساخت و نگهداری لکوموتیو دیزل می باشد منظور نشده است، (تفاوت اصلی با محاسبات پاییز 71 در قیمت لکوموتیو برقی و دیزلی و ...)

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.