| کد خبر: 166343 |

◄ فرصتها و تهدیدهای حمل ونقل و لجستیک در مناطق آزاد

تهدید جدی تمایل سرمایه‌گذاران اندک مراجعه نموده به تامین مالی به جای سرمایه‌گذاری و تقاضای سود بالا و ضمانت‌های سنگین به بهانه ریسک ظاهری ایران، پروژه‌های مناطق آزاد را تهدید می‌کند.

تین نیوز

وبلاگ امیر جعفرپور: این موضوع مهم که نکات و تجربیات آن برگرفته از تجربه نگارنده در مسند مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم بوده‌است بر چند قوت، ضعف، فرصت و تهدید در حوزه حمل‌ونقل لجستیک، مناطق آزاد و با تاکید بر قشم دلالت دارد:

1.  قوت اصلی مناطق آزاد، عدم استیلای قوانین و ضوابط سرزمین اصلی بر آن و امکان بلندپروازی و اوج‌گیری در تصمیم و اجرا، فارغ از محدودیت‌های دامن‌گیر حوزه ملی و با امکان بهره‌گیری سهل و سریع از توان فنی و علمی خارجی است. ضعف اصلی مناطق آزاد و به ویژه قشم، فقدان نیروی انسانی توانمند جهت بهره‌گیری از قوت مذکور است. البته ساختار قبیله‌ای و ... حاکم بر روابط در مناطق و به‌ویژه قشم و بومی‌گرایی فاقد‌ منطق از موارد اصلی دامن‌زده به ضعف مذکور است.

2. به نظر می‌رسد برخی ارتباطات روسای طوایف و کارشناسان در مناطق آزاد (به ویژه در جنوب کشور) با رقبای خارجی متناظر به ویژه بحرین، عمان و امارات همواره مانع اقدامات جدی و در کلاس جهانی یا قابل طرح در حد رقابت با نامبردگان در چند دهه اخیر شده است. برای مقابله با این ضعف لازم است از مدیران قاطع، متخصص و متعهد استفاده شود تا آیه یاس خواندن از قاموس مدیران و کارشناسان تهدید و تطمیع شده از سوی رقبا برچیده شود.

3. از فرصت مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌ها به دلیل عدم مستندسازی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و عدم شرکت فعال در نمایشگاه‌ها و همایش‌های مربوط، بسیار کم استفاده می‌شود.

4.  تهدید جدی تمایل سرمایه‌گذاران اندک مراجعه نموده به تامین مالی به جای سرمایه‌گذاری و تقاضای سود بالا و ضمانت‌های سنگین به بهانه ریسک ظاهری ایران، پروژه‌های مناطق آزاد را تهدید می‌کند. جالب‌تر این‌که برخی از سرمایه‌گذاران مذکور که البته روی پروژه‌های مهم تمرکز دارند، تنها ماموری از سوی رقبا هستند که باید ما را با قرارداد و گاه تجهیز کارگاه سرگرم کنند و پس از اتلاف زمان زیاد و کشتن فرصت‌ها و فراهم ساختن رشد و توسعه بیشتر هم زمان رقیب خارجی (به ویژه امارات در مقابل قشم و کیش، مشابه نقاش که نردبان و سطل خالی رنگ را در محل کار جدید می‌گذارد و غیبش می‌زند) با تکیه بر منافذ قرارداد و خلاءهای آن با مدیریت ادعا، فرصت‌سوزی زیادی در ادامه تلاش برای پا نگرفتن پروژه‌ها می‌کند.

5.  تهدید دستگاه‌های ملی و تعلق خاطر آنها به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل برای استیلا بر مناطق آزاد نیز جدی به نظر می‌رسد. این تهدید در لباس هماهنگی با آنها خودنمایی می‌کند. ولی در واقع دستگاه‌های مربوط به ویژه وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست از رقبای جدی داخلی در توسعه مناطق آزاد هستند. این رقابت پنهان و مهم به خوبی می‌تواند به فرصتی ویژه تبدیل شود. دستگاه‌های نامبرده از فرصت وجود وزارتی کوچک و چابک در قامت یک شرکت در منطقه آزاد نظیر قشم و کیش به عنوان پایلوت و مقیاس آزمایشی تجمیع و تفکیک وظایف و مقررات‌زدایی و تنقیح و تنسیق قوانین و استفاده از تجارب و ساختارهای کشورهای پیشرو و رقیب به خوبی می‌توانند استفاده نمایند. از سویی مناطق آزاد می‌توانند تمام چارچوب‌های متناسب دستگاه‌های مذکور را پوشش داده و اجرایی کنند.

امیر جعفرپور

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.