| کد خبر: 110210 |

◄مصوبه اخیر کنگره ایالات متحده آمریکا

تین نیوز| وبلاگ آرمان بیات-در روزهای اخیر خبر از تصویب مصوبه ای در کنگره آمریکا پیرامون خرید هواپیما در رسانه ها منتشر شد که تصویب نهایی بر عهده مجلس سنا است. جدا از نگرش سیاسی به موضوع که نشان از منفعت طلبی و جاه طلبی ایالات متحده آمریکا دارد ، اما مطلبی روشن است که مصوبه اخیر در تضاد سند برجام نبوده و اساسا آمریکا اراده ای بابت نقض آن بدون در نظر گرفتن دیگر کشورهای درگیر این سند چند جانبه و سازمان ملل متحد ، ندارد.

اولا باید عرض شود که این مصوبه منع فروش هواپیما نبوده که صرفا منع حمایت مالی و فاینانس فروش توسط بنگاه های مالی و اعتباری یا لیزینگی آمریکایی است.

گرچه در هیچ جای دنیا، از طرف بهره بردار هوایی ، خرید نقدی برای هواپیمای نو انجام نمی شود که به صورت فاینانس لیزینگ با اقساط ثابت ماهانه و سالانه یا به صورت Operating Leasing با نرخ اجاره ساعت بهاء و گارانتی ماهانه در یک دوره مشخص زمانی است. در واقع مشابه همان خرید لیزینگی خودرو با مکانیزمی پیچیده تر است.

لذا طبیعی بود آمریکا اجازه ندهد با سرمایه آمریکایی ، از بوئینگ طیاره بخریم و صرفا با سودی (که تضمین آن سود ، خود موضوع مورد مناقشه است ) بدهکار باشیم و منافع آمریکا صرفا همان سود سالیانه فاینانس باشد.

با طرح مورد تصویب اخیر ، ظاهرا صرفا فاینانس از منابع غیرآمریکایی شدنی است که با این اقدام ، آمریکا با یک تیر ، دو نشان را هدف قرار میدهد.

۱. سرمایه خارجی را به نفع بوئینگ و اقتصاد داخلی خود جذب کرده است.
۲. ریسک بازگشت سرمایه بر عهده سیستم مالی غیر آمریکایی است.

حال دیگر منابع غیرآمریکایی در مقابل چنین مصوبه ای چه واکنشی نشان میدهند ، بحث دیگری است که باید نشست و دید تا چه اتفاقی می افتد.

گرچه قطعا در فرآیند خرید با ایجاد دلسردی در تامین کنندگان مالی بین المللی ، اصطحکاک ایجاد میکند اما در چنین شرایطی نقش وزارت محترم امورخارجه در تقویت رغبت فاینانسرها و تامین کنندگان سرمایه ، پر رنگ می شود. رایزنان اقتصادی دفاتر نمایندگی و سفارت خانه ها در دیگر کشورها و دفاتر همکاری اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشورها ، نقش اجتناب ناپذیری در این باره خواهند داشت. بدون شک برگ برنده ایران در پاسخ به شیطنت آمریکا ، شناسایی تامین کنندگان مالی و فاینانس خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.