| کد خبر: 89063 |

سنگ بزرگ پیش پای وارد‌کنندگان واگن‌های خارجی

تین نیوز |  دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲

 

چند ماه پس از آغاز گمانه‌زنی‌ها و البته اختلاف‌نظرهایی که میان دو طرف دعوای استفاده از واگن‌های داخلی یا خارجی مطرح بود، حالا با توجه به اظهارنظر‌های قاطع وزیر صنعت به نظر می‌رسد بازی به سمت تولید‌کنندگان داخلی چرخیده است، تولید‌کنندگانی که حالا باید آماده شوند تا پتانسیل‌های واقعی خود را در قیاس با خارجی‌ها نشان دهند.

پس از بهبود نسبی اوضاع اقتصادی کشور و باز شدن دست شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در افزایش گزینه‌های خرید واگن در بازارهای بین‌المللی بسیاری از این شرکت‌ها نسبت به خرید واگن‌های جدید از طرف اروپایی‌ها و یا طرف‌های آسیایی اقدام کردند. موضوعی که به نظر می‌رسد نه به مذاق تولید‌کنندگان واگن‌های داخلی خوش‌آمده است و نه وزیر صنعت، معدن و تجارت اجازه گسترش این حرکات را خواهد داشت.

این دغدغه‌ها در حالی مطرح شده که واگن‌سازان داخلی در طول سال‌های گذشته با چند مشکل و یا انتقاد روبه‌رو بوده‌اند. از یک سو شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اعلام می‌کنند که قرار‌داد‌های بسته شده با بعضی از واگن‌سازان داخلی با تاخیراتی طولانی‌مدت اجرایی شده که این موضوع باعث افزایش هزینه‌های شرکت‌های ریلی شده است.

مساله‌ای که به اعتقاد واگن‌ساز‌ها بخش قابل توجهی از آن خارج از اختیار آنها بوده و مسائلی همچون دیر رسیدن منابع مالی و یا ترخیص نشدن کالاهای اساسی از گمرک اصلی‌ترین عوامل آن بوده است. در کنار آن دغدغه کیفیت نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسائل این حوزه مطرح بوده است، موضوعی که هرچند نمی‌توان در آن بالابودن کیفیت برخی از واگن‌های خارجی را نادیده گرفت، اما براساس ادعای واگن‌سازان داخلی امکان تضمین کیفی کالاهای ساخت داخل وجود دارد.

یکی‌ دیگر از مسائلی که باعث شده بعضا در رقابت میان داخلی‌ها و خارجی‌ها طرف‌های بیرون از مرز توان رقابت بالاتر داشته باشند، امکان دریافت فاینانس و یا کمک‌های بین‌المللی است که در صورت ارائه‌ی برخی تجهیزات جدید به واگن‌سازان داخلی می‌توان این موضوع را نیز تا حدی جبران کرد.

با وجود تمام تردید‌های باقی‌مانده و البته قرار‌داد‌هایی که پیش از این برخی شرکت‌های ریلی با واگن‌سازان داخلی بسته‌اند اظهارنظر‌های قاطع وزیر صنعت در مقابله دولت با هرگونه واردات واگن و البته گزارش روز گذشته برخی شرکت‌های واگن‌سازی مانند ایریکو به نعمت‌زاده درباره‌ی آخرین وضعیت پیشرفت‌های صورت گرفته در خطوط تولید نشان از آن دارد که این بار عزمی جدی بر سر افزایش توان تولید‌کنندگان داخلی قرار گرفته موضوعی که باید دید آیا باز هم طرف‌های خارجی در مقابل آن راه‌حل‌های جدید برای فروش محصولاتشان ارائه خواهند کرد یا این‌بار حمایت از تولید ملی حرف آخر را خواهد زد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.