| کد خبر: 114778 |

صدای سوت توقف در پروژه راه آهن شیراز - کرمان

تین‌نیوز| احداث خط ریلی شیراز- کرمان به طور کامل تعطیل شد و 900 کارگر آن از کار بیکار شدند.

روز گذشته تماس كارگران شاغل در این خط ریلی حاكی از توقف كامل ساخت و ساز در این پروژه بود.
به گفته كارگران، این خط ریلی از سال 91 فعال شده و علاوه بر زیرسازی، چندین تونل برای عبور قطار در مسیر شیراز به كرمان حفر شده بود این در حالی است كه از این هفته صدای ماشینآلات راهسازی و ریل سازی در مسیر مذكور خاموش شد و 145 میلیارد تومان سرمایه كشور بلاتكلیف ماند. كارگران بیكار شده مذكور با استمداد از مسئولان خواستار آن شدند كه فكری به حال این خط ریلی شود تا هم آن ها شغلشان را دوباره تصاحب كنند و هم سرمایههای مملكت راكد نماند و هم در آینده نزدیك صدای سوت قطار در این مسیر شنیده شود.

گر چه فارس را همه استانی توسعه یافته میدانند اما این استان در زمینه خطوط ریلی یك استان عقب افتاده به شمار میرود. تنها خط ریلی این استان، شیراز را به اصفهان وصل میكند و خطوط ریلی كشور در این كلان شهر به بن بست میرسد.

مجری خط ریلی شیراز به كرمان احداث بخشی از خط ریلی شیراز به بوشهر را هم برعهده داشت این در حالی است كه مشكلات موجود بر سر راه احداث خطوط ریلی هر دو خط را به اغما فرو برد و ابتدا احداث خط ریلی شیراز - بوشهر را تعطیل كرد و حالا هم ساخت راه آهن شیراز به كرمان به عنوان تنها خط ریلی در حال ساخت فعال در این استان را متوقف نمود.

جواد زارع پور، مدیر عامل موسسه الهادی كه مجری ساخت این پروژه است در تماس خبرنگار ما برای پیگیری مشكلات این پروژه ضمن تایید تعطیلی كامل خط ریلی شیراز - كرمان گفت: خط ریلی شیراز به كرمان در استان فارس 200 كیلومتر طول دارد كه در دو قطعه در حال ساخت بود.

وی با بیان این كه موسسه الهادی بابت اجرای این خط ریلی طلب 100 میلیارد تومانی از دولت دارد افزود: از سال 91 كه اجرای این خط ریلی آغاز شد بالغ بر 145 میلیارد تومان برای آن هزینه شد كه تنها 45 میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت گردید و مابقی از منابع داخلی این موسسه تامین شده است.

زارع پور با تاكید بر این كه عدم پرداخت مطالبات پروژه مذكور را به تعطیلی كشاند، افزود: از اول سال 94 تا كنون هیچ پولی از سوی دولت برای این پروژه تخصیص نیافته است.

وی با بیان این كه در خط ریلی مذكور 900 نفر به صورت مستقیم و بالغ بر 800 نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به كار بودند افزود: با تعطیلی این خط ریلی 900 كارگر از كار بیكار شدند ضمن آن كه كسانی كه به صورت غیرمستقیم با ما در ارتباط بودند همچون پیمانكار، فروشنده تجهیزات، راننده، صاحبان دستگاهها و ماشین آلات استیجاری و ... نیز بخش قابل توجهی از درآمد خود را از دست دادند.

به گفته زارع پور، این خط ریلی كه تنها خط ریلی در حال ساخت فعال استان بود پیشرفت 60 درصدی دارد كه این هم متوقف شد.

مدیرعامل موسسه الهادی خاطرنشان کرد: این مسیر 8 تونل دارد كه 6 تونل آن حفر شده و زیرسازی در بخش عمده ای از مسیر نیز انجام شده است.

وی بیان داشت: متاسفانه با تعطیلی این خط ریلی هم كارگران از كار بیكار شدند و هم سرمایه ده ها میلیارد تومانی مملكت بلاتكلیف مانده است.

زارع پور گفت: كل مسیر شیراز به كرمان 350 كیلومتر وسعت دارد كه 200 كیلومتر آن زیربار احداث رفته بود و كار آن برعهده موسسه الهادی بود.

وی اضافه كرد: همچنین ایستگاه مركزی این خط ریلی كه در روستای بهاران شیراز قرار دارد با ایستگاه خط ریلی شیراز - بوشهر یكی است و این موسسه كار ساخت 50 كیلومتر از خط ریلی شیراز - بوشهر را هم برعهده داشت.

مدیرعامل موسسه الهادی با گلایه از نبود هر گونه حمایتی برای ساخت این پروژه گفت: متاسفانه علی رغم پیگیریهای صورت گرفته حتی یك بار هم شاهد حضور و بازدید مسئولان ارشد استان از این پروژه عظیم نبودیم و این بیتوجهیها بالاخره خط ریلی شیراز - كرمان را تعطیل كرد.

وی با اشاره به این كه حقوق كارگران تا پایان آذرماه پرداخت شد افزود: در خط ریلی شیراز- كرمان 500 دستگاه ماشین آلات و دستگاه های سنگین، نیمه سنگین و تجهیزات مربوطه مشغول كار بود كه همگی آن ها از فارس خارج شد و به استان های دیگر همچون بوشهر و سیستان و بلوچستان منتقل شدند.

زارع پور یادآور شد: موسسه الهادی 8 پروژه بزرگ ساخت و ساز در بوشهر در دست اجرا دارد و استاندار آن استان با حمایتهای خود اجازه تعطیلی هیچ یك از پروژه ها را نداده است اما در فارس تنها خط ریلی در حال ساخت كه فعال بود به دلیل عدم حمایت مسئولان ارشد فارس به تعطیلی كشیده شد. 

وی در پایان اظهار امیدواری كرد با تمهیدات مسئولان كار ساخت این پروژه دوباره از سر گرفته شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ehsnkhalegifar۰۹۸۷ @ gmail. com 0 0

    خط اهن کرمان شیراز مهم نیست البته با پوزش از هموطنان شیرازی هر دو شهر وصل شبکه ریلی هستند اما شیراز بوشهر عسلویه مهم هستند باید بنادر ایران متصل راه اهن بشوند تا درامد سرشار ترانزیتی نصیب ایران شود همینطور بوشهر بعنوان یک استان بندری وصل به راه اهن نیست که این اهمیت را می رساند باید الویت اول بنظرم شیراز بوشهر در استان فارس باشد کرمان شیراز اهمیت باری ندارد و بیشتر مسافری است