| کد خبر: 134262 |

◄ شهر ریل‌پایه و ضرورت انتقال همه ایستگاه‌های قطار به درون شهرها

شهرسازی ریل‌پایه و رسیدن خط ریل به نزدیکترین نقطه سکونت مردم و امکان ترکیب آن با خطوط مترو و یا پایانه‌های مسافری اتوبوس و سواری و یا حتی ترکیب آن با پایانه‌های دریایی، انتقال همه ایستگاه‌های قطار را به درون شهرها ضروری کرده است.

تین نیوز

 وزیر راه و شهرسازی معتقد است: شهرسازی ریل‌پایه و رسیدن خط ریل به نزدیکترین نقطه سکونت مردم و امکان ترکیب آن با خطوط مترو و یا پایانه‌های مسافری اتوبوس و سواری و یا حتی ترکیب آن با پایانه‌های دریایی، انتقال همه ایستگاه‌های قطار را به درون شهرها ضروری کرده است.

 

«عباس آخوندی» در پیامی تلگرامی نوشته است: ایستگاه راه‌آهن همدان در 13 کیلومتری شهر مکان‌یابی شده‌ بود. در نخستین بازدیدی که از ایستگاه داشتم، شوکه شدم. آیا می‌شود راه‌آهنی را از تهران به سمت همدان به طول 267 کیلومتر طراحی کرد، آن وقت، آخر کار را در 13 کیلومتری شهر رها کرد؟ آن هم برای شهری که قطر کمربندی شهر یعنی از این سو تا سوی دیگر شهر تنها 7 کیلومتر است.

 

از کارشناسان پرسیدم چرا این اتفاق رخ داده‌است؟ گفتند: چون نزدیک شدن به شهر گران تمام می‌شود. گفتم: پس چرا اساسا این طرح را اجرا کرده‌اید؟ شما می‌خواهید حدود 1000 میلیارد تومان راه‌آهن اجرا کنید ولی آخرِ آن را برای سیصد میلیارد تومان نیمه تمام بگذارید؟ به آنان گفتم آیا شما حاضرید زن و یا دخترتان را با این راه‌آهن به همدان بفرستید و شب و دیر وقت و یا در زمستان سرما و گرمای تابستان در بیابان اسیر شوند تا وسیله‌ای برای رسیدن به شهر پیدا کنند؟ از آن گذشته شما می‌دانید که هزینه انتقال آن 14 کیلومتر آخر برای انتقال از ایستگاه به همدان از هزینه بلیط راه‌آهن تهران-همدان برای مردم بیشتر خواهد شد؟ واقعا شما فکر کرده‌اید آدم‌ها کالا هستند که در هر جا خواستید تخلیه‌شان کنید؟ گفتند آقا شما چه می‌گویید: این نظام طراحی در وزارتخانه بوده‌است...

 

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

 

این کاربر در پیام خود عنوان کرده است:  این کار باید صورت بگیرد. برای نمونه شما میزان استقبال از ترمینال آزادی را ببینید که خطوط بی‌آرتی در کنار آن فعال بوده و مسافر هیچ‌وقت احساس نگرانی نمی‌کند. اگر ایستگاه‌های قطار هم با رعایت ضوابط به داخل شهرها منتقل شود و حمل‌ونقل ترکیبی مانند اتوبوس و مترو هم درکنار آن تجهیز شود میزان استقبال از ریل به بالاترین حد خواهد رسید و میزان استقبال از قطار بسیار بالا رفته و باعث شکوفایی صنعت ریلی می‌شود.



این کاربر با بیان این‌که این نوع تفکر و نگرش وزیر راه قابل تقدیر است، خاطرنشان کرده است: اگر ریل به همه شهرها آمد و به‌صورت سیستم door to door اجرا شد و حمل‌و‌نقل ترکیبی هم در کنار ایستگاه قطار به وجود آمد مطمئنا میزان جابه‌جایی مسافران ریلی صعودی خواهد شد.



وی افزوده است: ما هزینه‌های سنگین چند هزار میلیاردی برای احداث ریل متحمل می‌شویم اما با عدم مکانیابی درست ایستگاه‌ها و بی‌توجهی به حمل‌ونقل ترکیبی سرمایه‌گذاری را به هدر و کمترین بهره‌وری را از آن می‌بریم.
 

این کاربر در بخش دیگری از پیام خود از وزیر راه درخواست کرده است ایستگاه غرب راه آهن تهران مورد مطالعه واقع و احداث شود چراکه مردم منطقه غرب تهران دسترسی سختی به ایستگاه راه‌آهن داشته و حداقل سه ساعت با ایستگاه قطار در جنوب تهران فاصله دارند.



وی تاکید کرده است: اگر ایستگاه قطار در میدان آزادی احداث شود با توجه به سیستم‌های متعدد مترو، بی‌آرتی، اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی،  فاصله دسترسی مردم به راه‌آهن به نیم ساعت می‌رسد و با زدن تونلی کوتاه به خط‌آهن تهران تبریز از میدان آزادی، این امر محقق شده و حداقل 4 میلیون نفر  تحت پوشش قرار می‌گیرند.
 

به گفته این کاربر میدان آزادی را می‌توان با یک تونل بسیار کوتاه 4 کیلومتری به‌صورت دوطبقه از زیر فرودگاه مهرآباد به خط آهن متصل کرد و با کمترین سرمایه‌گذاری منطقه غرب تهران را به راه‌آهن متصل کرده و موجب افزایش استقبال مسافران از قطار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.