| کد خبر: 247488 |

نخستین کانتینرها در مسیر کریدور جدید چین – افغانستان

خط راه آهن CKU پروژه ای است که به ویژه از سوی چین مورد توجه بسیاری قرار گرفته و به عنوان شاخه جنوبی جدید ابتکار «یک کمربند و یک جاده» در نظر گرفته می شود و ازبکستان قرار است به نقطه آغازین برای حمل و نقل ریلی به ترکیه و در نهایت به اروپا، به ویژه به جنوب شرقی اروپا تبدیل شود.

تین نیوز

چین از زمان بحران اوکراین و تأثیری که این امر بر ترافیک حمل و نقل ریلی اوراسیا که از روسیه می گذرد، گذاشته، فعالانه به دنبال راه ها و روابط تجاری جایگزین بوده است.

به گزارش تین نیوز، برای آسیای میانه، این امر به معنای تمرکز مجدد بر امکانات منطقه ای است.

توسعه زیرساخت های ریلی زمانی افزایش خواهد یافت که چندین کشور همسایه جاه طلبی های خود را همسو کنند. از آنجایی که قرقیزستان، ازبکستان و افغانستان کشورهای محصور در خشکی هستند، بهبود زیرساخت های ریلی موقعیت آنها را در نقشه جهانی بهتر خواهد کرد.

در حال حاضر چندین کانتینر برای آزمایش کریدور تازه تاسیس چین - قرقیزستان - ازبکستان در حرکت هستند. ۲ کانتینر اول در تاریخ ۱۳ سپتامبر شهر کاشغر چین را ترک کردند. این دوره آزمایشی ۳ ماه به طول می انجامد.

کریدور جدید در ماه آگوست توسط شرکت های راه آهن Central Asian Countries و شرکت لجستیک چینی Zhejiang Union of Railway International Logistics تشکیل شد.

در ۱۱ سپتامبر، آنها پروتکلی را امضا کردند و چهار روز بعد اولین کانتینرها در مسیر بودند.

این سرویس جدید یک سرویس تمام ریلی نیست.

در بخش اول محموله توسط کامیون از کاشغر به شهر اوش در قرقیزستان منتقل میشود و از آنجا کانتینرها بر روی قطار بارگیری شده و مسیر خود را در کشورهای آسیای میانه ادامه میدهند تا به مقصد نهایی خود در حیرتان افغانستان برسند.

با این راه حل چند وجهی، سفر باید در مجموع دو هفته طول بکشد.

دلیل اینکه بخش اول با کامیون حمل میشود میتواند این باشد که مرز بین چین و قرقیزستان در رشته کوه "تیان شان" واقع شده است که بر کارایی سفر با قطار تأثیر می گذارد.

در حال حاضر، بار بین چین و افغانستان بیشتر از طریق بندر کراچی و قلمرو پاکستان حمل می شود، ولی طی شدن این مسیر به دلیل موانع ترانزیتی می تواند دو ماه به طول بیانجامد.

اداره راه آهن افغانستان اعلام کرده که تعرفه های واردات و صادرات بر کالاهایی که توسط راه آهن حمل می شوند، به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت و این امر میتواند این کریدور ریلی را جذاب تر کند.

کریدور کاشغر-حیرتان را نباید با خط راه آهن چین- قرقیزستان - ازبکستان (CKU) که در شهر اندیجان در ازبکستان به پایان میرسد و شامل افغانستان نمیشود، اشتباه گرفت.

علاوه بر این، انتظار می رود که خط راه آهن CKU از نارین در قرقیزستان (منطقه ای که پتانسیل زیادی برای توسعه به عنوان یک مرکز تجاری دارد)، عبور کند.

خط راه آهن CKU پروژه ای است که به ویژه از سوی چین مورد توجه بسیاری قرار گرفته و به عنوان شاخه جنوبی جدید ابتکار «یک کمربند و یک جاده» در نظر گرفته می شود و ازبکستان قرار است به نقطه آغازین برای حمل و نقل ریلی به ترکیه و در نهایت به اروپا، به ویژه به جنوب شرقی اروپا تبدیل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: آسام تدبیر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.