| کد خبر: 241395 |

برنامه هند برای استفاده از چابهار برای صادرات به کشورهای مشترک المنافع

هند در نظر دارد از بنادر کینگ دائو و چابهار برای صادرات به کشورهای مستقل مشترک المنافع استفاده کند.

تین نیوز

هند در نظر دارد از بنادر کینگ دائو و چابهار برای صادرات به کشورهای مستقل مشترک المنافع استفاده کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، هند در حال جستجوی راه های جایگزین، برای دور زدن مسیر مسدود شده دریای سیاه به دلیل جنگ روسیه با اوکراین است تا بتواند صادرات ۴ و نیم میلیارد دلاری خود به کشورهای مستقل مشترک المنافع موسوم به CIS را در بحبوحه تحریم های غرب و موانع تجاری مختلف ادامه دهد.

در همین راستا، هندوستان در نظر دارد محموله هایی را از مبدا بنادر هندی و از طریق بندر کینگ دائوی چین و سپس از طریق شبکه ریلی میدل کریدور به مقاصد خود در کشورهای CIS ارسال کند.

با این حال مسئولان و تجار هندی بر این باورند که بندر چابهار ایران‌ هم می تواند گزینه بهتری برای صادرات محصولات هندوستان به کشورهای CIS باشد.

بندر چابهار به عنوان پلی برای ارسال محمولات تجاری هندوستان به روسیه و کشورهای مستقل مشترک‌ المنافع شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان محسوب می شود.

صادرات هند به کشورهای مستقل مشترک المنافع طی سال‌ های گذشته به طور مداوم در حال رشد بوده و تا ژانویه سال مالی جاری، ۲۴ درصد رشد سالانه داشته است.

بندر چابهار برای مدتهاست که به منظور ارسال کالا مورد توجه هند قرار داشته است و استفاده از این بندر به دهلی نو کمک می کند تا هزینه‌های لجستیک خود را به میزان یک پنجم در حمل و نقل محمولات کانتینری کاهش دهد.

تا قبل از حمله روسیه به اوکراین، هندوستان با وجود سرمایه گذاری در چابهار و راهبری بندر شهید بهشتی از اواخر سال ۱۳۹۷، از گزینه های دیگری برای ارسال محمولات خود به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع از طریق چین و یا استفاده از بنادر اروپایی (روسیه و گرجستان) استفاده می کرد و حتی از اواخر سال ۱۴۰۰ نیز ارسال گندم اهدایی خود به افغانستان را به جای چابهار و قلمرو ایران از طریق خاک پاکستان انجام داد.

بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران قرار دارد و بنادر سواحل غربی هند (ناواشیوا، کاندلا و موندرا) از دسترسی آسانی به آن برخوردار هستند. بندر شهید بهشتی چابهار با وجود اینکه یک تاسیسات ایرانی محسوب می شود، از تحریم های آمریکا معاف است.

بلافاصله پس از حمله به اوکراین، نیروی دریایی روسیه بسیاری از مسیرهای کشتیرانی شامل بخش هایی از دریای سیاه و دریای آزوف را مسدود کرد.

 بسیاری از کشتی‌هایی که وارد این مناطق می‌شوند‌، گیر می افتند و نمی‌توانند از آن مناطق بیرون بیایند، زیرا طبق گزارش‌ها، نیروهای روسی موانعی از مین را در مسیر آن‌ها ایجاد کرده‌اند.

پیشتر نیز یک کشتی بنگلادشی مورد اصابت یک موشک روسی قرار گرفته و خسارت زیادی دیده و همچنین یک خدمه این کشتی در این حادثه کشته شده است.

 بسیاری از خدمه کشتی های گیر افتاده در دریای سیاه و دریای آزوف پس از این حادثه محل خدمت خود روی کشتی ها را رها کرده اند تا از خطرات جانی در امان بمانند.

 چنین شرایطی، تجارت هند با کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (اعم از صادرات و واردات) را به شدت مختل شده و بازرگانان هندی در پی افزایش قابل توجه نرخ حمل و نقل ناشی از افزایش قیمت سوخت به دنبال کشتی‌ها و مسیرهای مناسب برای حمل کالا هستند.

حذف بانک‌ های روسی از سامانه سوئیفت توسط کشورهای غربی، به عنوان بخشی از تحریم‌ های گسترده‌ اعمال شده بر روسیه نیز مشکلاتی را برای ادامه تجارت با این کشور ایجاد کرده  و دولت هند را مجبور به فکر در مورد انجام معاملات خود با روبل به جای دلار آمریکا، کرده است.

شرکت‌ های کوچک و متوسط ​​هندی هم در حال حاضر برای برخورداری از حمایت برای تداوم صادرات و واردات خود به دنبال دریافت یارانه‌های حمل و نقلی از دولت هندوستان هستند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.