| کد خبر ۳۰۵۵۹۸
کپی شد

نقشه راه بخش خصوصی برای مقابله با «اسنپ بک» در صنعت حمل ونقل

با فعال شدن مکانیسم «اسنپ بک» و سایه بازگشت تحریم ها بر صنعت حمل ونقل ، کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی تهران نقشه راهی را برای تاب آوری این بخش ترسیم کرده است ؛ نقشه ای که از راهکار های ارزی و دیپلماتیک همچون اتاق پایاپای و تهاتر، تا اقدامات عملی در حوزه های دریایی ، هوایی و جاده ای را در بر می گیرد .

نقشه راه بخش خصوصی برای مقابله با «اسنپ بک» در صنعت حمل ونقل
تین نیوز |

با فعال شدن مکانیسم «اسنپ بک» و سایه بازگشت تحریم ها بر صنعت حمل ونقل ، کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی تهران نقشه راهی را برای تاب آوری این بخش ترسیم کرده است ؛ نقشه ای که از راهکار های ارزی و دیپلماتیک همچون اتاق پایاپای و تهاتر، تا اقدامات عملی در حوزه های دریایی ، هوایی و جاده ای را در بر می گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پرتال حمل و نقل ،  ایجاد کنسرسیوم بیمه ، صندوق اضطراری قطعات ، توسعه بنادر به ویژه چابهار ، نگاه به شرق و همکاری با بنگاه های کوچک و متوسط اروپایی» ، از جمله پیشنهاد هایی است که در این نشست مطرح شد تا نشان دهد مقابله با اسنپ بک تنها با تعامل دولت و بخش خصوصی و طراحی یک اکوسیستم لجستیکی تاب آور امکان پذیر است.

تلاش بخش خصوصی  برای توسعه صنعت حمل ونقل

نشستی در کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی تهران با هدف تعامل بیشتر با نهاد های دولتی و ترسیم یک نقشه راه فوری برای مقابله با آثار اسنپ بک بر صنعت حمل ونقل ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست ، ئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق تهران با اشاره به اهمیت ارتباط دولت و بخش خصوصی در بخش های مختلف صنعت حمل ونقل ، پیشنهاد کرد نقشه راهی برای مقابله از اثرات منفی اسنپ بک در این صنعت ترسیم شود. حضور نمایندگانی از بخش های دولتی ، از ویژگی برجسته این جلسه بود.

پیمان سنندجی از تلاش بخش خصوصی برای توسعه صنعت حمل ونقل و لجستیک کشور خبر داد و گفت : باید تمام جوانب اسنپ بک را درنظر بگیریم تا غافلگیر نشویم و بتوانیم ظرفیت حمل ونقل کشور را حفظ کنیم. کمیسیون حمل ونقل اتاق تهران پیش نویس برای ایجاد یک نقشه راه فوری برای مقابله با آثار اسنپ بک در صنعت حمل ونقل تدوین کرده ، اما این نقشه راه برای تکمیل ، نیازمند هم فکری نهاد های دولتی و خصوصی مرتبط است.

به گفته رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق تهران ، باید نقشه راهی طراحی شود تا جریان ورود کالا های حیاتی مانند غلات ، دارو و انرژی حفظ شود. او مسیر های تسویه غیردلاری همچون ارز های محلی ، تهاتر و تعامل با نهاد های دولتی مثل وزارت راه و شهرسازی ، بانک مرکزی ، بیمه مرکزی و وزارت امور خارجه را برای مقابله با آثار اسنپ بک در صنعت حمل ونقل ضروری دانست.

سنندجی به اقدامات فوری در بخش دریایی نظیر ایجاد کنسرسیوم بیمه حمل ونقل با همکاری بیمه مرکزی، ارایه توافق نامه خدمات بندری با وزارت امور خارجه و وزارت راه وشهرسازی و حمل کوتاه برد در خزر و خلیج فارس با همکاری سازمان بنادر اشاره کرد و افزود : اقداماتی که می توان در بخش حمل ونقل هوایی انجام داد، شامل تاسیس صندوق اضطراری قطعات با همکاری سازمان هوایی ، اجاره کوتاه مدت ناوگان باری و تمرکز بر پرواز منطقه ای می شود. همچنین همکاری با گمرک برای تهاتر و ایجاد مسیر سبز اضطراری برای کالا های حیاتی می تواند راهگشا باشد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران ، مساله حیاتی پس از اعمال تحریم ها را موضوع ارز عنوان کرد و گفت : تاسیس اتاق پایاپای ارزی یکی از راهکار های برون رفت از این مساله است. توسعه بنادر از جمله چابهار ، افزایش استفاده از بنادر شمالی ، گزارش دهی مستمر و ایجاد ستاد مدیریت بحران برای بخش خصوصی از سایر موضوعاتی است که می تواند در مقابله با اسنپ بک موثر واقع شود.

سنندجی تاکید کرد که باید برنامه ای تدوین شود تا حمل ونقل کشور در زمان اسنپ بک دچار مشکل و بحران نشود.

در ادامه این نشست ، حامدرضا حیدری ، مدیر کل دفتر تجاری سازی و امور تشکل ها وزارت راه و شهرسازی، به تحریم های کشتیرانی و کشتی سازی اشاره کرد و توضیح داد که تحریم ها در هر سال چه تاثیری در صنعت حمل ونقل داشته اند.

او گفت : باید برای سناریو های بدبینانه آماده بود. با بازگشت تحریم ها در بخش های بیمه و سرمایه گذاری در حمل ونقل با مشکل مواجه می شویم و لازم است در راستای ترویج شفافیت گام برداریم و با نهاد ها و سازمان ها همکاری کنیم.  

حیدری با تاکید بر اهمیت ارتباط با کسب وکار های کوچک و متوسط اروپایی که تحریم پذیری شان نسبت به بنگاه های اقتصادی بزرگ کمتر است ، اظهار داشت که باید در دوران تحریم ها به جای کسب وکار های بزرگ، نگاهمان به کسب وکار های کوچک و متوسط باشد.  

محمد عیقرلو، از اعضای کمیسیون حمل ونقل اتاق تهران ، نیز از امنیت بالای غذایی در دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه گفت و موضوع همکاری بخش خصوصی و دولتی را در توسعه اکوسیستم حمل ونقل کشور حیاتی دانست. در ادامه ، پیمان مقدم ، معاون دفتر حمل ونقل کالا سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به توسعه بنادر اشاره کرد و تاکید داشت که حمل ونقل بین المللی جاده ای باید تقویت شود.

او افزود : برای توسعه صنعت حمل ونقل باید از ظرفیت سایر بنادر استفاده شود تا مانند جنگ تحمیلی ۱۲ روزه که کمبود کالای اساسی احساس نشد، چرخه حمل ونقل به درستی بچرخد. چالش هایی مانند ویزای رانندگان و ناوگان ایرانی از دیگر موضوعات مورد بررسی در این جلسه بود.

حمید محمدی ، معاون عملیات و ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور نیز نسبت به چالش بازرسی کالا پس از اسنپ بک اظهار نگرانی کرد و گفت : به همین دلیل است که نگاه وزارت راه وشهرسازی به شرق بوده و مراودات با شرق مانند ازبکستان ، قزاقستان و چین در حال افزایش است.

او توضیح داد که نگاه به شرق جایگزینی بنادر و راه ها را به همراه دارد و سرمایه گذاری خارجی را افزایش می دهد.  

او اعلام کرد که در حال حاضر سرمایه گذاری شرکت های افغانستانی در شرکت های ایرانی نقشی مثبت داشته است. بخش دولتی تسهیل گر و قانون گذار است و بدون تعامل دولت و بخش خصوصی نمی توان نسبت به توسعه و رفع موانع صنعت اقدامی را انجام داد.

بهره مندی از ظرفیت بندر چابهار

ایرج مدیری ، سرپرست حوزه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، نیز در نشست کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی تهران از توانمندی های مناطق آزاد به ویژه چابهار گفت : مناطق آزاد و به طور خاص چابهار ، نقش گسترده ای در توسعه اقتصاد کشور دارند. در شرایط کنونی ما به یک استراتژی برای اکوسیستم لجستیکی تاب آور نیاز داریم و به دنبال توسعه زیرساخت ها هستیم.

مدیری افزود : وظیفه و تکلیف سازمان های دولتی ایجاد زیرساخت است و سازمان بنادر و دریانوردی استراتژی هایی را در این خصوص در نظر گرفته است. از آنجا که ۹۰ درصد کالا های صادراتی کشور از طریق بنادر جابه جا می شود ، توسعه زیرساخت های بنادر و تامین و تجهیز سازمان های مرتبط با این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علیرضا آذرباد ، رییس اداره امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، نیز به ظرفیت های بندر چابهار اشاره کرد و خاطرنشان کرد که این بندر نسبت به سال گذشته ۷۹ درصد رشد در جابه جایی کالا های غیرنفتی داشته است ، اما سهم آن نسبت به سایر بنادر ۴ درصد بوده و همچنان ظرفیت های بالایی دارد.

ضرورت تشکیل کمیته بحران کشتی سازی

امیر بیات ، معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، نیز ضمن ابراز نگرانی از آثار اسنپ بک در صنعت حمل ونقل به بررسی این مساله پرداخت و توضیح داد : با فعال شدن مکانیزم ماشه ، بازرسی ها افزایش می یابد و این موضوع می تواند توقیف دارایی ها به بهانه های واهی را به همراه داشته باشد ؛ در نتیجه برای جلوگیری از آثار مخرب افزایش تحریم ها در صنعت حمل ونقل ، تشکیل کمیته بحران کشتی سازی ، توسعه ناوگان ، نوسازی ناوگان یخچالی و ایجاد دفاتر منطقه ای ضروری است.  

فریده فیروزفر ، عضو هیئت مدیره انجمن عضو هیات مدیره انجمن مالکان کامیون ، هم به چالش های فعالان صنعت حمل ونقل به خصوص در بخش جاده ای اشاره کرد.

او گفت : اگر از بخش جاده ای حمایت نشود ، ترکیه تسلط را در جاده ها به دست می گیرد. البته در حال حاضر هم این اتفاق افتاده است. هزینه بالای ویزای رانندگان ، نبود توجیه اقتصادی و مشکلات سوخت و گمرک از معضلات شرکت های حمل ونقل بین المللی جاده ای در کشور است که تبعات آن در حوزه صادرات خودش را نشان می دهد.

رضا راستی ، مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک ایران نیز در پاسخ به چالش های ارایه شده توسط فریده فیروزفر گفت : بدون پذیرش مشکلات نمی توانیم به دنبال راه حل بگردیم. باید تعامل با بخش خصوصی افزایش یابد. ترخیص کالا های اساسی در جنگ به خوبی انجام شد زیرا تمام دستگاه ها دست به دست یکدیگر دادند و کار ها را پیش بردند. حالا هم با تعامل بیشتر با فعالان بخش خصوصی ، مدیریت ریسک و شناخت ظرفیت ها می توانیم کار ها را قدم به قدم و به خوبی پیش ببریم.

در پایان این نشست ، سیروس پژمان ، دبیر سندیکای شناسایی و مکان یابی رادیویی به موضوع حمل ونقل درون شهری و اختلال در جی پی اس پرداخت و گفت که زیان وارد شده به شرکت های تامین کننده ردیاب در خودرو ها زیاد است و بسیاری از فعالان این حوزه کسب وکارشان را تعطیل کرده اند و دیگر تولید نمی کنند.

پژمان همچنین به موضوع تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت : در حوزه هوشمندسازی و تحول دیجیتال متولیان متعددی وجود دارد که کار های موازی زیادی را انجام می دهند. او پیشنهاد کرد که کارگروهی در حوزه هوشمندسازی حمل ونقل تشکیل شود که به طور اختصاصی به موضوع تحول دیجیتال در صنعت حمل ونقل بپردازد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.