کاهش جشمگیر درآمد کانال سوئز به دلیل حملات حوثی ها به کشتی های تجاری در جنوب دریای سرخ
درآمد کانال سوئز ۶۳ درصد کاهش یافت و دلیل آن حملات به کشتی های تجاری در جنوب دریای سرخ توسط نیروهای حوثی است که در اواخر نوامبر 2023 آغاز شد.

درآمد کانال سوئز ۶۳ درصد کاهش یافت و صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که این کاهش بیشتر هم بشود .
به گزارش تین نیوز به نقل از اندیشکده حمل و نقل ایران، درآمد کانال سوئز، منبع اصلی ارز خارجی برای دولت مصر، در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، ۶۲.۶ درصد کاهش یافته است.
این رکود عمدتاً به اختلالات در مسیرهای کشتیرانی دریای سرخ نسبت داده می شود که از دسامبر ۲۰۲۳ پس از حملات حوثی های یمن به کشتی های تجاری آغاز شد.
تا ماه مه ۲۰۲۴، حجم ترانزیت از طریق این کانال به تقریباً یک سوم سطح قبل از درگیری کاهش یافته بود و بسیاری از اپراتورهای کشتی را بر آن داشت تا با وجود هزینه های بالاتر و زمان تحویل طولانی تر، از طریق دماغه امید نیک تغییر مسیر دهند. کاهش شدید درآمد کانال، فشار قابل توجهی بر وضعیت مالی مصر وارد کرده است.در سال مالی 2023/2024، درآمدهای مالیاتی مرتبط با کانال در نیمه دوم بیش از نصف شد که به کاهش 0.6 درصدی تولید ناخالص داخلی مصر منجر شد.
با توجه به آمار پاییز امسال، صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که درآمدها بیشتر کاهش یابد و از 6.6 میلیارد دلار در سال مالی 2023/2024 به تقریباً 3.6 میلیارد دلار در سال مالی 2024/2025 کاهش یابد.
داده های آسوشیتدپرس نشان می دهد که حجم عبور از بیش از 26000 کشتی در سال 2023 به حدود 13200 کشتی در سال 2024 کاهش یافته است.
حملات به کشتی های تجاری در جنوب دریای سرخ توسط نیروهای حوثی در اواخر نوامبر 2023 آغاز شد و کشتی هایی را که به اسرائیل مرتبط بودند هدف قرار داد و باعث شد چندین شرکت بزرگ کشتیرانی - مانند Maersk، MSC، CMA CGM و COSCO - مسیر کشتی ها را از طریق دماغه امید نیک تغییر دهند.
افزایش مسافت سفر منجر به افزایش حق بیمه، هزینه های سوخت و زمان ترانزیت شد که معمولاً ده روز یا بیشتر به هر سفر اضافه می کند. این وضعیت مستقیماً در کاهش ترافیک کانال و درآمد مشاهده شده در سال 2024 نقش داشته است.