| کد خبر: 252976 |

◄ ساخت هواپیما به کجا رسید؟/ اولین پرواز هواپیمای ایران 140 امسال انجام می شود؟

در حالی که محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بهمن ماه امسال از نهایی شدن فاز نخست ساخت پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ خبر داد و گفت تا پایان سال اولین پرواز این هواپیما انجام می شود، برخی گمانه زمانی ها حکایت از آن دارد که ادعای ساخت هواپیما در کشور یک شعار عوام گرایانه و اسباب هدر رفتن منابع کشور است.

تین نیوز

در حالی که محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بهمن ماه امسال از نهایی شدن فاز نخست ساخت پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ خبر داد و گفت تا پایان سال اولین پرواز این هواپیما انجام می شود، برخی گمانه زمانی ها حکایت از آن دارد که ادعای ساخت هواپیما در کشور یک شعار عوام گرایانه و اسباب هدر رفتن منابع کشور است.

به گزارش تین نیوز ، آن چنان که شماری از کارشناسان در شبکه های اجتماعی در این مورد به بحث و تبادل نظر پرداخته اند، بانیان مونتاژ کاری آنتونوف و مدعیان ساخت هواپیمای پهن پیکر باید پاسخ دهند که با بودجه ای که برای این پروژه ها گرفتند چه کردند؟

به گفته آنان پروژه آنتونوف چیزی جز یک سالن مونتاژ نهایی نبوده و همه بضاعت کشور  را در هواپیما سازی نشان داد و مدیران دانشگاهی نیز با توجه به این موضوع نباید مدعی ساخت هواپیما باشند.

کارشناسان معتقدند مناسب تر است که مهندسان هوایی کشور به سراغ دانش فنی نت (نگهداری و تعمیرات) هواپیما بروند که در شرایط فعلی کشور از نان شب واجب تر است.

بیشتر بخوانید:

پرواز «ایران ۱۴۰» ایرانی تا پایان سال؛ ورود ایران به حوزه ساخت موتور هواپیما

به باور آنان، به جز بدنه هواپیما، دو بخش الکترونیک پرواز و موتور اموری کاملا تخصصی هستند و جز چند شرکت قَدَر بین المللی، کسی به آن ورود نکرده و ورود به آن هم اصلا ضرورتی ندارد. لذا ادعای ساخت اینها گزافه گویی و هدر دادن منابع کشور است.

 کارشناسان معتقدند در صنعت هوایی تولید برخی زیر مجموعه ها در دست چند شرکت محدود است بنابراین لازم است با واقع بینی«تولید اقتصادی» را جایگزین بومی سازی کرد و اولویت هر بنگاه این باشد که فرایند تولیدش اقتصادی باشد و سود بدهد.

به گفته آنان، سود را نمی شود فدای داخلی سازی کرد. بنگاهی که داخلی سازی کند و ضرر بالا بیاورد یا باید تعطیل شود یا در صورت ادامه کار، ضررش می افتد به دوش 83 میلیون ایرانی (اتفاقی که الان در بسیاری از شرکت های دولتی از جمله خودرو سازان دارد رخ می دهد). بنگاه اقتصادی باید به دنبال حداکثر سازی سود کاسبی خود باشد.

این کارشناسان تاکید می کنند اگر تامین قطعات و زیر مجموعه های ماشین تولید کننده های داخلی، اعم از اینکه این ماشین هواپیما باشد یا خودرو یا قطار یا تراکتور یا فرغون از داخل تامین شد چه بهتر اما شرکت نباید فعالیت و سودش را معطل ساخت داخل کند.

به اعتقاد آنان، کسانی که مدعی ساخت داخل هستند و به شرکت های تولیدی فشار می آورند که قطعات و زیر مجموعه هایشان را از داخل تامین کنند خودشان باید هزینه داخلی سازی را بپردازند و آن را بر دوش شرکت ها نیندازند.

به گفته آنان از این طریق است که می توان شرکت ها را پر بازده و سودده کرد و حداقل به لحاظ اقتصادی بنگاه ها را بهره ور کرد چرا که اکنون اقتصاد کشور دارد زیر فشار شرکت های ضرر ده له می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    شرکت های بزرگ ایرکرافت برای هزینه ساخت موتور از رولزرویس خدمات ساپرتی میگیرند،و کلا مگه قرار هست هر کشوری که به استقلال رسیدن و .... همه تکنولوژی یکجا داشته باشه؟! ماشین ریش تراش حرف اول موزر آلمان میزنه، تلویزیون کره و ژاپن میزنه، سینمای هالیوود که دومین درامد امریکاست از دوربین های ژاپنی هست.مفهوم مستقل بودن یعنی رفاه و امنیت ایجاد کردن برای اهل (دانش و ساختن و نشاط).فقط همین سه کلمه و هر کدامش حذف کنیم محال است برای آبادانی هر کشوری.

  • ناشناس 3 0

    اگر دانش و ساخت بومی نباشه که با این تحریم ها کارخونه تعطیل میشه، چه برسه به سود

    • سعید 1 1

      خب اگه اینطوره برید با دنیا آشتی کنید تا تحریم ها برداشته بشه و کارخونه تعطیل نشه

  • علی 1 2

    بومی سازی در این شرایط اقتصاد متلاشی شده هیچ معنی و توجیه اقتصادی و علمی ندارد.