| کد خبر: 246398 |

◄ روایتی خواندنی از آنچه در بیش از سه دهه بر مترو اصفهان گذشت

این روایت شرح مختصری است از چگونه راه اندازی مترو اصفهان و تاریخچه آن از سال 1367 تا کنون.

تین نیوز

به تازگی یکی از کارشناسان،  روایتی جالب از تاریخچه از مترو اصفهان در گروه های حمل و نقلی شبکه های اجتماعی منتشر کرده است.

به گزارش تین نیوز، این روایت شرح مختصری است از چگونه راه اندازی مترو اصفهان و تاریخچه  آن از سال 1367 تا کنون.

به دلیل اهمیت این نوشتار تین نیوز اقدام به بازنشر آن کرده که امید است نویسنده آن نیز مشخص شود.

تاریخچه مترو اصفهان به طور اختصار:

١- در سال ٦٧ دفترى با همکارى شهردارى و استاندارى به نام مطالعات حمل و نقل ریلى اصفهان و حومه راه اندازى شد که مدیریت آن با حکم  مهدی کرباسچى استاندار وقت به علیرضا غرضى سپرده شد.

٢- پس از تصویب طرح جامع منطقه مرکزى اصفهان به مرکزیت شهر اصفهان و شهرهاى پیرامونى به شعاع ٥٠ کیلومترى در شورایعالى شهرسازى و پیوستگى و اثرگذارى عملکردى این شهرها با هم، شعاع مطالعات ریلى این حوزه را پوشش داد و انتخاب مشاور با صلاحیت بین المللى در دستور کار قرار گرفت.

٣- بدین منظور در سال٦٨ شرکت مترو منطقه مرکزى اصفهان با حضور شهردارى اصفهان و دیگر شهرهاى بزرگ این منطقه و شهرهاى جدید فولاد شهر، بهارستان و علامه مجلسى  و صنایع بزرگ فولاد و سیمان و سازمان همیارى شهرداری ها تشکیل شد.

٤- باکمک نمایندگان وقت در مجلس به ویژه محمد معزالدین از طریق اعتبارات یونسکو ٥٠٠ هزار دلار کمک بلا عوض براى انجام مطالعات ریلى دریافت شد (سال 69).

٥- مهندسین مشاور سوفرتو از فرانسه که ازمشاوران ریلى شناخته شده بین المللى است براى انجام این مطالعات انتخاب شدو پس از 2 سال مطالعه به دلیل مریضى و فوت مدیرپروژه اش مطالعات را ناتمام گذاشت و ادامه آن درسال ٧١ به مهندسین مشاور ppk از استرالیا واگذار شد و با این مشاور مطالعات به سرانجام رسید.

٦- حاصل این مطالعات ٣ خط مترو در اصفهان به طول حدود ٥٣ کیلومتر و حدود١٥٠ کیلومتر خطوط ریلى برون شهرى بود که اصفهان را به مراکز شهرها و قطب ها و مراکز صنعتى بزرگ در شعاع ٥٠ کیلومترى اصفهان وصل مى نمود.

٧- این مطالعات به مرور تا سال٧٩ با تلاش مدیران استاندارى و شرکت مترو به تصویب شورای عالى ترافیک کشور رسید.

٨- براى اولین بار در قانون بودجه سال٧٩ براى اجراى متر مبلغ 10 میلیاردتومان بودجه تصویب شد بدون وجود مطالعات جامع و کامل و این سبب شد تا شهردارى اصفهان براى ساخت مترو اساسنامه سازمان قطار شهرى اصفهان و حومه را در سال ٧٨ به تصویب وزارت کشور برساند و در شهریور ماهسال 1379  باحکم سید جعفر موسوى استاندار وقت اولین مدیرعامل آن جواد شعرباف منصوب گردید.

٩- مجموعه تلاش مدیریت قطارشهرى با کمک استاندار، شهردار و نمایندگان مجلس درسال ٧٩ پایدار کردن اعتبار براى اصفهان و چهار کلانشهر تبریز، شیراز، اهواز و کرج به مبلغ 40 میلیارد تومان در قانون بودجه سال٨٠ بود و با مطالعات جامع توسط سه مشاور بزرگ خط یک مترو را در کل مسیر ترمینال کاوه تاصفه زیرزمینى اجرا شود و از دوپاره شدن شهر در قویترین محور شهرى و میراثى یعنى چهار باغ جلوگیرى گردد.

١٠- در سال ٨٠ و پایدار شدن بودجه چند پروژه مهم در دستور کار قرار گرفت و اجرایى شد. یکى اجراى دو کیلومتر تونل تاپ دان حد فاصل ترمینال کاوه تا ایستگاه شهید باهنر ازخط یک و دوم خرید دو دستگاه تى بى ام حفار از شرکت هرن کنشت آلمان و سوم گرفتن مشاور فرانسوى با مشارکت مشاور فولاد تکنیک که در اصفهان استقرار داشت به عنوان مدیر طرح پروژه و در آخر به علت مخالفت بسیار جدى سازمان میراث فرهنگى با عبور مترو از دروازه دولت تا شمال ٣٣ پل اقدامات اولیه جهت انتخاب مشاور مورد تایید میراث و تغییر مسیر مترو در این فاصله آغاز شد.

١١- از سال ٨١ به بعد مهدى پور، عبدالحسین سیف الهى، دهقان و عبدالجواد زعفرانى عهده دار مدیریت سازمان شده و تلاش هاى زیادى جهت غلبه بر مشکلات اجراى پیش آمده داشتند. عمده این مشکلات عبارت بود از کمبود اعتبارات، تحریم و مخالفت میراث و نهادهاى مردمى میراثى با عبور دستگاه حفار از چهارباغ عباسى و انحراف دستگاه حفار شرقى پس از عبور از سی و سه پل.

تا اواخر سال٩٢ عملیات اجرا شده عبارت بود از:

- حفارى کامل تونل حد فاصل شرک قدس تا ترمینال صفه به طول ٢٠ کیلومتر

-اجراى کامل ایستگاه ها از شهرک قدس تا باهنر

- اجراى ایستگاه ها از میدان شهدا تاصفه از پیشرفت صفر (دروازه دولت وانقلاب) تا انجام سفتکاری ها در شرایط مختلف و آغاز اقدامات اجرایى شرکت مپنا در بخش تجهیزات.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.