| کد خبر: 233142 |

◄ رانندگان ترانزیت به افغانستان بروند؟+ سه فیلم از شرایط گمرک اسلام قلعه

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای افغانستان در گفت و گوی زنده در کلاب هاوس تین نیوز، اعلام کرد: با توجه به علت شرایط جنگی افغانستان بهتر است به این کشور تردد صورت نگیرد.

تین نیوز

امروز و سه روز پس از تصرف گذرگاه مرزی اسلام قلعه توسط طالبان، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به نیاز مردم و دولت افغانستان و افراد محلی به تبادلات مرزی و درآمدهای ناشی از آن در گذرگاه مرزی اسلام قلعه - دوغارون، پیش‌بینی می‌کنیم این مرز طی روزهای آینده بازگشایی شود و فعالیت ها در آن به حال عادی بازگردد.

به گزارش تین نیوز، این اظهارات در حالی مطرح می شود که یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای افغانستان در گفت و گوی زنده در کلاب هاوس تین نیوز،  اعلام کرد: با توجه به علت شرایط جنگی افغانستان بهتر است به این کشور تردد صورت نگیرد.

وی در این گفت و گوی زنده تاکید کرد: برخی مقامات شهر هرات در حال مسلح کردن نیروهای مردمی برای مبارزه با طالبان بوده تا از این طریق، ثبات را به این شهر برگردانند.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای افغانستان عنوان کرد: با توجه به تعداد بالای نیروهای مردمی که برای مبارزه با طالبان در حال مسلح شدن هستند پیش بینی می شود در این شهر درگیری هایی بین طالبان و نیروهای مردمی صورت گیرد که همین امر شرایط را برای تردد اتباع ایرانی در این شهر خطرناک می کند.

او گفت: در عین حال طالبان متشکل از چندین گروه از جمله نیروهایی پاکستانی و ... هستند که ممکن است در عمل با یکدیگر هماهنگ نباشند و برای کسب مایحتاج خود یا درآمد زایی،  کامیون های عبوری را مورد حمله قرار بدهند که قطعا در چنین شرایطی امکان پیگیری موضوع وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز، امروز ایرنا به نقل از  محمدتقی هاشمی مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی نوشت: نیاز مردم افغانستان و افراد محلی مستقر در مرزها به تبادلات تجاری و ترددها اقتضا می‌کند گذرگاه مرزی اسلام قلعه - دوغارون، امن، باثبات و فعال باشد.

هاشمی ادامه داد: پیش از این روزانه حجم بسیاری از کالا و نیروی انسانی در این مرز تبادل می گردید، این کالاها نیازمندی های مردم منطقه را پوشش می دهد، سوخت در منطقه هرات با حدود چهار میلیون نفر جمعیت از ایران و ترکمنستان تامین می شود که بخش عمده آن از جمهوری اسلامی ایران به هرات می رود، لذا اگر این سوخت از ایران انتقال نیابد تامین سوخت منطقه دچار مشکل خواهد شد.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی افزود: ترددهای تجاری مرزی درآمد ایجاد خواهد کرد لذا هر کسی که در مرز استقرار دارد دارای انگیزه کافی برای مدیریت این گذرگاه مرزی خواهد بود.

وی عنوان کرد: از زمان حضور طالبان در مرز دوغارون تاکنون تردد در این گذرگاه مرزی به صورت رسمی تعیین تکلیف نشده است اما وضعیت مرزها در استان از نظر امنیتی خوب بوده و از ثبات و آرامش برخوردار است.

هاشمی تاکید کرد: بعد از استقرار طالبان در اسلام قلعه تعدادی از کامیونهای ایرانی بدون مشکل از مرز عبور کرده و به ایران بازگشته‌اند.

وی گفت: طالبان به صورت غیر رسمی اعلام کرده مشکلی برای عادی شدن ترددها در مرز ندارد اما بازگشایی مجدد مرز به مذاکرات رسمی، تصمیم ها و ابلاغیه های کشوری بستگی دارد و هنوز ابلاغیه ای از تهران به ما نرسیده است.

همچنین ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفته است که آنان نیز خواستار باز شدن مرز بودند تا «اموال مردم بند ( گیر) نماند و تجاران زیان نبینند، همچنین با کمبود اموال هم در مملکت مواجه نشویم.»

او گفت که هر دو جانب ایران و طالبان، براین نکته تاکید دارند که «روال عادی» فعالیت در گذرگاه اسلام قلعه ادامه یابد. به گفته او هر دوجانب اجازه می‌دهند که اموال به صورت عادی منتقل و قوانینی که در مرزها حاکم است هردو طرف آنرا مراعات خواهند کرد.

قابل ذکر است گذرگاه مرزی اسلام قلعه روز 17 مرداد به تصرف طالبان درآمد.

1- فیلم حضور نیروهای مرزبانی افغانستان در داخل خاک ایران

2- فیلم شرایط گمرک اسلام قلعه در روز 17 مرداد

3- فیلم ورود کامیون های ایرانی به خاک ایران

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.